kamel Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg snakket med noen som sa at barn bør ha press på seg når det kommer til pottetrening. Jeg er helt uenig, jeg synes ikke barn skal føle noe press, jeg synes de skal få ta det i sitt eget tempo, og når de blir klare for det og vil det selv. Jeg kommer ikke til å presse mitt barn, han skal få vente til han er klar for det selv. Hva mener dere?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Tror press og stress rundt pottetrening virker mot sin hensikt! Her venter vi til barnet er klart. Vi snakker rundt det, tilbyr potta, men ungen må jo ville det selv.. Anonymkode: 1c424...73b 1
Sushi Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Hva er press da? Vi har bare tatt av barna bleie og fortalt dem at de har slutta. Det har ikke vært noe press, men det var jo vi foreldre som bestemte når det var på tide å slutte. Barna kom ikke selv og ba om det, akkurat. Jeg mener egentlig at det er foreldrene sitt ansvar å ta en slik avgjørelse.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #4 Skrevet 20. oktober 2016 Det hjelper ikke mye å bestemme at ungen har sluttet med bleier, når man har en unge som er så imot forandringer at hun holder seg til hun blir forstoppet om man ber henne bæsje på do. For oss funket det at det var ungen som bestemte om hun ville på do. Vi brukte klistremerkeskjema som styrte henne til å velge å gå på do - men valget var i høyeste grad hennes. Anonymkode: 2cd45...8d1
Lou Salome Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 Vi pottetrente i et par uker da hun var litt over to, og det var det. Vil ikke kalle det press akkurat. Vi satt på potta og leste bøker, sang og danset når det kom noe, klistremerker og skryt. Ble tørr på natt også, så hun var klar, fysisk og psykisk. Hvis ikke vi hadde gjort noe, men ventet til hun ville og etterspurte og kom på det selv, kunne det godt ha gått ett år eller to til tror jeg, og hva er fordelen med det? Hva er egentlig ulempen ved å pottetrene? Ved nummer to begynte vi så smått på samme måte, hun var ikke så interessert, så da venta vi en måned eller to og startet på nytt. Med henne tok det litt lenger tid, men hun gikk i barnehage, og det var mindre sammenheng i treningen. For øvrig ikke noe problem der heller, men det tok noen uker lenger nettopp fordi vi ikke presset på noen vis. Men klart vi trente, det er da ingen fordeler med bleier? 1
Vera Vinge Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 Det er jo ikke noe man kan presse gjennom, dersom barnet over hodet ikke er klart. Men, jeg har heller ikke tenkt at vi skulle vente til barnet selv sa at det var klart. Begge mine gutter har sluttet da de var 2,5, og da har det vært en kombinasjon av at vi har lagt inn mer aktiv trening og fokus når sommeren har kommet (de begynte begge med å gå nakne i hagen, sånn at de kunne merke når de tisset), og at vi har tatt bleia helt av når vi har sett at de var klare. Da har de trent en del på potte/do først, og vi syns det var lettest å starte med at de tisset fast på potte eller do om kvelden og morgenen. Yngstemann sa faktisk selv en dag i sommer at han hadde sluttet med bleie, og da ville vi jo vært dumme om vi ikke fulgte opp det. Han hadde noen uhell, men det gikk veldig fint. Storebroren hadde mange tisseuhell fordi han en del ganger nektet å gå på do og så klarte måtte han veldig plutselig tisse. Da funket det veldig bra med klistremerker, at han fikk klistremerke på hånda eller i en bok hver gang han gikk på do. Men yngstemann brukte vi ikke klistremerker, men noen barn med eldre søsken har kanskje en mer naturlig motivasjon i å gjøre som storebror/søster? 1
mulberrygal Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Vi har valgt å slutte når de har fylt to, og det er selvfølgelig vi foreldrene som bestemte dette og ikke barnet, da tok vi av bleien tok på truse og hadde et opplegg rundt det å gå på do, tok 1.5 måned så hadde de aldri uhell lengre. Er på ingen måte press men avvenning på lik linje som nattamming, amming, smokk, som vi også bestemte for barna. Er ingen grunn til at 4 åringer skal bruke smokk eller bleier (bleier kan det selvfølgelig være medisinske grunner for). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå