Gå til innhold

Skille ut stølshus/hytta fra gårdseiendom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har gjort dette, eller som har kjennskap til om dette er mulig. Det er snakk om en støl (hytte) som ikke har funksjon for gården, da det ikke er beitemark eller dyrket mark og stølen brukes kun til rekreasjon. 

Anonymkode: 61a78...93b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er opp til kommunen din. Ta kontakt der.

Anonymkode: de255...31b

• Liker 1
Skrevet

Kommunen ja. Noen her som har kjennskap til en slik prosess? Hva skal til for å få det til? Regner med det ikke er gjort i en fei. 

Skrevet

Hva sier gårdeier til å få sin landbrukseiendom redusert både i pris og bruksverdi på enne måten? Ingen fornuftige personer skiller ut bygninger fra en landbrukseiendom. Hvor vanskelig det er å få til kommer helt an på eiendommrnenes plassering samt hva det utskilte bygget skal brukes til. 

Anonymkode: 28efc...e88

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier gårdeier til å få sin landbrukseiendom redusert både i pris og bruksverdi på enne måten? Ingen fornuftige personer skiller ut bygninger fra en landbrukseiendom. Hvor vanskelig det er å få til kommer helt an på eiendommrnenes plassering samt hva det utskilte bygget skal brukes til. 

Det er gårdeier som lurer. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er gårdeier som lurer. 

Da lurer jeg på hva som får deg til å ville redusere eiendommen din på denne måten? Du får jo heller ikke solgt noe uten bruk av landbrukstakst som er småpenger. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen ja. Noen her som har kjennskap til en slik prosess? Hva skal til for å få det til? Regner med det ikke er gjort i en fei. 

Du må høre med plan- og bygg* i den kommunen det gjelder da det vil variere. Bedre?

Det er en søknadsprosess.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg på hva som får deg til å ville redusere eiendommen din på denne måten? Du får jo heller ikke solgt noe uten bruk av landbrukstakst som er småpenger. 

Fordi det er et ønske å beholde stølshuset, selv om gården skal selges en gang i fremtiden. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må høre med plan- og bygg* i den kommunen det gjelder da det vil variere. Bedre?

Det er en søknadsprosess.

Jeg forstår det. Jeg lurer på om noen har erfaring med prosessen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...