Gå til innhold

Komplisert ansenitets-regning. Hvem får fast ansettelse først av oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ung og relativt ny i gamet,så jeg lurer litt. Jeg går nå et årsvikariat på 100%. Jeg og en kollega til er de eneste som ikke har fast jobb på min arbeidsplass, så det står mellom oss neste gang det skal foretas en fast ansettelse. Dette er til neste høst,da vil det bli en 100% stilling ledig. Vi er formelt sett like godt kvalifisert, og utfører arbeidsoppgaver omtrent like bra, så vidt jeg kan se (vi jobber mye sammen.) Ansenitet er vel en viktig faktor når det gjelder hvem som blir fast ansatt. Jeg vet ikke om det MÅ taes med i betraktningen, eller om det BØR taes med i betraktning ved en ansettelse. Det vet kanskje dere?

Tingen er i hvert fall at kollegaen min har et halvt års lenger ansenitet på arbeidsplassen vår. Jeg har derimot totalt 2,5 års lenger ansenitet enn h*n i kommunen, som er hovedarbeidsgiveren vår. De andre årene jeg har med ansenitet er forøvrig ikke knyttet opp mot nåværende jobb/yrke,hvis det har noe å si. Hvem av oss vil få fast jobb neste år? 

Anonymkode: 251f4...1ae

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Den sjefen liker best.

Den arbeidserfaringen du har fra andre deler av kommunen teller ikke.

Skrevet

Jeg ville forøvrig være forsiktig med å ta for gitt at en av dere får stillingen. 

Anonymkode: 59a39...e8b

• Liker 1
Skrevet

Har noen av dere en fast stilling? Tenker da på helgestilling.

Er det kommunalt, så skal stillingen utlyses intern, og da har alle i kommunen mulighet til å søke. 

Ansinitet teller mye, men ikke alt. Omrokeringer innad i kommunen teller, helsemessige behov teller, så hvis ingen av dere har en liten fast stilling så er det ikke sikkert at noen av dere får den stillingen. 

Anonymkode: 72f66...0db

Skrevet
5 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Den sjefen liker best.

Den arbeidserfaringen du har fra andre deler av kommunen teller ikke.

Klart det teller. Det teller faktisk mye ved ansettelse. Kommunen er pliktig så langt det er mulig til å finne en annen arbeidsplass til en som er fast ansatt. De er derimot ikke pliktig til å ansette en vikar i en fast stilling. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Ung og relativt ny i gamet,så jeg lurer litt. Jeg går nå et årsvikariat på 100%. Jeg og en kollega til er de eneste som ikke har fast jobb på min arbeidsplass, så det står mellom oss neste gang det skal foretas en fast ansettelse. Dette er til neste høst,da vil det bli en 100% stilling ledig. Vi er formelt sett like godt kvalifisert, og utfører arbeidsoppgaver omtrent like bra, så vidt jeg kan se (vi jobber mye sammen.) Ansenitet er vel en viktig faktor når det gjelder hvem som blir fast ansatt. Jeg vet ikke om det MÅ taes med i betraktningen, eller om det BØR taes med i betraktning ved en ansettelse. Det vet kanskje dere?

Tingen er i hvert fall at kollegaen min har et halvt års lenger ansenitet på arbeidsplassen vår. Jeg har derimot totalt 2,5 års lenger ansenitet enn h*n i kommunen, som er hovedarbeidsgiveren vår. De andre årene jeg har med ansenitet er forøvrig ikke knyttet opp mot nåværende jobb/yrke,hvis det har noe å si. Hvem av oss vil få fast jobb neste år? 

Utrolig glad for at jeg ikke jobber i offentlig sektor, her ansetter vi dem som er best kvalifisert :) 

Anonymkode: 4e5ac...8c2

Skrevet

Kommunen vår er ikke så stor, og jeg vet derfor at ingen andre innad i kommunen er formelt bedre kvalifisert enn oss to til akkurat denne jobben. Andre har sikkert lengre erfaring, men vi har papirene i orden. Da vil vel ikke andre kunne ønske seg overført og få gjennomslag for det vel? Hvis det går på hvem sjefen liker best, som jeg kanskje fryktet,kan jeg bare glemme den ansettelsen.😅 Jeg er en sånn person som blir godt likt av folk,men kollegaen min er en sånn som blir superdupergodt likt av andre. TS 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen av dere en fast stilling? Tenker da på helgestilling.

Er det kommunalt, så skal stillingen utlyses intern, og da har alle i kommunen mulighet til å søke. 

Ansinitet teller mye, men ikke alt. Omrokeringer innad i kommunen teller, helsemessige behov teller, så hvis ingen av dere har en liten fast stilling så er det ikke sikkert at noen av dere får den stillingen. 

Jeg hadde fast stilling i en mindre prosent det andre stedet i kommunen, men man får jo ikke lov til å jobbe mer enn 100%, så jeg måtte si opp denne for å ta 100% vikariat. Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde fast stilling i en mindre prosent det andre stedet i kommunen, men man får jo ikke lov til å jobbe mer enn 100%, så jeg måtte si opp denne for å ta 100% vikariat. Ts

Du kunne jo tatt ulønnet permisjon i den tiden vikariatet varer. Litt dumt å si opp en fast stilling. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde visstnok ikke jobbet der lenge nok (3 år) til å ta ulønnet permisjon. Det fikk jeg beskjed om i hvert fall. Ts

Skrevet

Når ingen er fast ansatt fra før har ansiennitet ingenting å si, sjefen velger den de vil ha. 

Anonymkode: 61d4a...bb4

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ingen er fast ansatt fra før har ansiennitet ingenting å si, sjefen velger den de vil ha. 

Anonymkode: 61d4a...bb4

Da er det kjørt for meg. Det var trist, for jeg trives på arbeidsplassen. Ts

Skrevet

Nå har jeg aldri jobbet i kommunal sektor, men følger med.  Har et sterkt inntrykk av at "personlig egnethet"  legges større vekt på enn ansiennitet.  Derfor kan du aldri vite. 

Skrevet

Er du/ dere organisert? Fagforeninger skal gjerne være representert ved ansettelse, og de skal fremme sine medlemmer. 

Skrevet

Begge er organisert. Men de har vel ikke uansett sååå mye de skulle sagt vel? De har jo ikke det avgjørende ordet? Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begge er organisert. Men de har vel ikke uansett sååå mye de skulle sagt vel? De har jo ikke det avgjørende ordet? Ts

De skal påse at en ansettelse skjer etter visse regler. Trynetillegg er selvsagt ingen grunn til ansettelse. Dere er vel organisert i samme forbund også da? 

• Liker 1
Skrevet

Ja, samme forbund. Hvordan i alle dager skal fagforeningen sjekke opp hva som er trynetillegg og ikke? Sjefen legger sikkert mest ut om den han selv syns mest om,og den vil jo da fremstå best for fagforenings-representanten. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...