Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at grensa er 382 339 kr i 2016, og jeg tror jeg kommer ca. 50 000 over grensa, da mister jeg vel nesten hele stipendet.. Er arv som er hovedgrunnen. Urettferdig at jeg skal straffes for at jeg har arvet. Er det greit om jeg overfører 50-60 000 til min bror og så kan jeg få det igjen om noen år eller noe sånt? 

Anonymkode: 82787...59e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går dessverre ikke. Først og fremst fordi det er svindel som du kan bli dømt for, men også fordi arven din er registrert på deg, så den slipper du ikke unna med.

Anonymkode: 53406...cda

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går dessverre ikke. Først og fremst fordi det er svindel som du kan bli dømt for, men også fordi arven din er registrert på deg, så den slipper du ikke unna med.

Hva skjer om jeg overfører 50.000 til broren min? Er vel ingen som merker noe til det? Banken kommer da ikke til å varsle Lånekassen av den grunn?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om jeg overfører 50.000 til broren min? Er vel ingen som merker noe til det? Banken kommer da ikke til å varsle Lånekassen av den grunn?

Lånekassen har vel i grunn innsyn i kontoen din, og det blir nok stilt store spørsmål til hvorfor du har overført 50.000. Det er nok svindel, og det ønsker du ikke å bli dømt for. 

Anonymkode: 165a0...eca

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lånekassen har vel i grunn innsyn i kontoen din, og det blir nok stilt store spørsmål til hvorfor du har overført 50.000. Det er nok svindel, og det ønsker du ikke å bli dømt for. 

Det har de absolutt ikke. De har tilgang på selvangivelse, og det er noe helt annet. 

Anonymkode: f3bc7...b9d

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Du burde ikke uttale deg så bastant om ting du ikke kan særlig mye om.

Hvis TS overfører penger til sin bror har hun mindre formue. Det er ikke stort verre enn det. Alle har lov til å gi vekk penger om de vil. 

Anonymkode: 1c734...70e

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Ikke hør på denne AB-en.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit om jeg overfører 50-60 000 til min bror og så kan jeg få det igjen om noen år eller noe sånt? 

Du spør om det "er greit". Selvfølgelig er det ikke "greit" å bevisst svindle Lånekassen.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Nei.

Du burde ikke uttale deg så bastant om ting du ikke kan særlig mye om.

Hvis TS overfører penger til sin bror har hun mindre formue. Det er ikke stort verre enn det. Alle har lov til å gi vekk penger om de vil. 

Høres fornuftig ut! At det er gråsonen er greit nok, men de har vel ingen sjans i havet til å kunne finne ut dette?

Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Du spør om det "er greit". Selvfølgelig er det ikke "greit" å bevisst svindle Lånekassen.

Svindel og svindel. Bare fordi jeg har mistet noen som står nær meg og arvet, så skal jeg straffes? Det er jo helt hull i hodet, disse reglene.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svindel og svindel. Bare fordi jeg har mistet noen som står nær meg og arvet, så skal jeg straffes? Det er jo helt hull i hodet, disse reglene.

Du straffes jo ikke! Du har nok penger til å forsørge deg selv bare. Hvorfor ikke bruke de 50000 første semester, og så søke støtte på nytt etter nyttår når du er under grensen og igjen er berettiget støtte? 

Anonymkode: 8b9bf...3d7

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du straffes jo ikke! Du har nok penger til å forsørge deg selv bare. Hvorfor ikke bruke de 50000 første semester, og så søke støtte på nytt etter nyttår når du er under grensen og igjen er berettiget støtte? 

Anonymkode: 8b9bf...3d7

Hvorfor? Hvorfor man ønsker å ikke tape penger? Nei, skal tro..

Andre folk har gjerne noe mindre formue, men kan reise hjem til mor og far med jevne mellomrom og få både økonomisk og annen støtte. Helt latterlig at de som ikke har mulighet til dette skal straffes pga. arv.

• Liker 1
Skrevet

Du får jo fortsatt lån. Når lånet gjør slik at din netto formue havner under formuegrensen, noe det vil gjøre etter kort tid, vil du få stipend på lik linje som alle andre. Det er heller ikke slik at du vil miste hele stipendet. "Er du enslig, blir stipendet ditt redusert med to prosent per måned av den delen av formuen som er over grensene." Med andre ord 1000 kr. 

Jeg synes du syter litt vel mye. 

Anonymkode: 8cede...c54

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får jo fortsatt lån. Når lånet gjør slik at din netto formue havner under formuegrensen, noe det vil gjøre etter kort tid, vil du få stipend på lik linje som alle andre. Det er heller ikke slik at du vil miste hele stipendet. "Er du enslig, blir stipendet ditt redusert med to prosent per måned av den delen av formuen som er over grensene." Med andre ord 1000 kr. 

Jeg synes du syter litt vel mye. 

Anonymkode: 8cede...c54

1000 kr i måneden blir jo minst 10 000 i året. Har ingen interesse av å gi bort 10-12 000 kr netto gratis. Jeg jobber også, og kommer neppe til å få redusert formue de neste årene.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

1000 kr i måneden blir jo minst 10 000 i året. Har ingen interesse av å gi bort 10-12 000 kr netto gratis. Jeg jobber også, og kommer neppe til å få redusert formue de neste årene.

Og hvorfor skal skattebetalerne, dine medmennesker ha interesse av å slenge 10-12 000kr gratis etter deg, som kan brukes på andre som trenger de mer? Er ikke som om du gir bort penger hvis du ikke svindler andre mennesker for de.

Anonymkode: faa5c...d20

• Liker 3
Skrevet

Pengene fra lånekassen er der for at alle skal kunne ha råd til å studere - også de som ikke har formue og inntekt. Har du mye penger i formue skal du selvsagt ikke få fullt lån og stipend. Jævlig smålig av deg å prøve å lure til deg penger du ikke har krav på og som det virkelig ikke høres ut som om du trenger. Snakk om å være en bortsemt drittunge!

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor skal skattebetalerne, dine medmennesker ha interesse av å slenge 10-12 000kr gratis etter deg, som kan brukes på andre som trenger de mer? Er ikke som om du gir bort penger hvis du ikke svindler andre mennesker for de.

Skal vi tenke dette om alle? For mesteparten vil på et eller annet tidspunkt motta arv. At arven til TS kom nå, og ikke om et par år, er ikke noe du bør sitte å sutre over. Skattepengene har vel gått til din utdannelse også, selv om du ikke har mottatt arven din enda.

Anonymkode: a50c5...c5b

Skrevet
På 19.10.2016 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Ser at grensa er 382 339 kr i 2016, og jeg tror jeg kommer ca. 50 000 over grensa, da mister jeg vel nesten hele stipendet.. Er arv som er hovedgrunnen. Urettferdig at jeg skal straffes for at jeg har arvet. Er det greit om jeg overfører 50-60 000 til min bror og så kan jeg få det igjen om noen år eller noe sånt? 

Jeg ser at ærlighet ikke er noe for deg, synd. Hvem andre har du svindlet? Har du faktisk arv eller har du stjålet pengene?

Anonymkode: de0b3...619

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi tenke dette om alle? For mesteparten vil på et eller annet tidspunkt motta arv. At arven til TS kom nå, og ikke om et par år, er ikke noe du bør sitte å sutre over. Skattepengene har vel gått til din utdannelse også, selv om du ikke har mottatt arven din enda.

Anonymkode: a50c5...c5b

Jeg mottar arven min i disse dager jeg også, som student. Men jeg bruker ikke det som unnskyldning for at jeg har rett til å svindle andre. Jeg har noe merkelig for dere som heter samfunnsansvar. Høres ut som om arv er noe dere tror er øremerkede midler til særskilt bruk, det er det faktisk ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Er vel ikke svindel å gi litt penger til sin bror. Så får vi se om han er gavmild og gir tilsvarende mengde penger tilbake om noen år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...