AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg er ny på boligmarkedet og vet ikke helt hva som vil lønne seg. Har dere erfaringer med ulike typer bolig? Er det stor forskjell på rekkehus kontra tomannsbolig? Og spiller det noen rolle om tomannsboligen er delt vertikalt eller horisontalt? Eller burde man gå for leilighetskompleks, alt fra 3-10 etasjers blokk? Nå er det snakk om trivsel, ift naboer ol. Prisene i den aktuelle byen er ikke altfor avskrekkende for noen av alternativene. Anonymkode: e7d08...a0a
NumberSix Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Enebolig med hage er vel det ultimate - mye plass inne og ute, og man bor ikke oppå naboen med alt det kan føre med seg av bråk etc. Ulemper: mye vedlikehold. Selv bor vi i lavblokk og trives godt. Er heldige med naboene, og det er chill med vaktmester som fikser ting. Om jeg måtte bo i tomannsbolig ville det nok vært en fordel å ha den vertikaldelt. Er den horisontaldelt ville det vært uaktuelt å bo i første etasje. Rekkehus er også kurant, aldri bodd i det selv, men ser for meg at det er greit. Bør også være heldige med naboene da. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 42 minutter siden, NumberSix skrev: Enebolig med hage er vel det ultimate - mye plass inne og ute, og man bor ikke oppå naboen med alt det kan føre med seg av bråk etc. Ulemper: mye vedlikehold. Selv bor vi i lavblokk og trives godt. Er heldige med naboene, og det er chill med vaktmester som fikser ting. Om jeg måtte bo i tomannsbolig ville det nok vært en fordel å ha den vertikaldelt. Er den horisontaldelt ville det vært uaktuelt å bo i første etasje. Rekkehus er også kurant, aldri bodd i det selv, men ser for meg at det er greit. Bør også være heldige med naboene da. Spørs hvem du spør det. Ultimat for hvem? Jeg er enslig og hater hagearbeid og vedlikehold, ergo er ikke hus det ultimate for meg. Jeg vil ha en lettstelt leilighet. Helst nybygg som er godt isolert så man slipper å tenke på naboene. Anonymkode: cd624...ac6 15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg bor i vertikaldelt tomansbolig, før det bodde jeg i rekkehus, siden det var enderekkehus. Så synes jeg det overhodet ikke er noe forskjell. Fordelen over blokk, er at man har ingen over eller under seg, og man har mer plass ute. Her har jeg 40 m2 terrasse. Anonymkode: ec2e7...15a
Gjest O.G. Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs hvem du spør det. Ultimat for hvem? Jeg er enslig og hater hagearbeid og vedlikehold, ergo er ikke hus det ultimate for meg. Jeg vil ha en lettstelt leilighet. Helst nybygg som er godt isolert så man slipper å tenke på naboene. Anonymkode: cd624...ac6 Enig, men leilighetene her jeg bor er dyrere enn husene.
mjauritz Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Vi valgte et sameie og trives kjempegodt! Her er det et digert hus hvor det er 4 separate leiligheter, så vi har ikke for mange naboer å forholde seg til Kan jo skrive ned det bra og dårlige med å bo her. Plus: - Om noe på huset må fikses på (da det utvendige, og noe av det innvendige) så går det på oss alle, så vi slipper å lange ut med masse lapper hvis vi må male, bytte tak, rør eller det elektriske. - Vi har ikke for mange naboer så det er lettere å komme til en felles enighet. - Vi bestemmer selv hva vi vil /ikke vil gjøre med huset. - Vi har hage som deles på 4, så det er ikke noe problem å "reservere" den om vi vil ha hageselskap eller lignende. - Vi har fremdeles full rett til å gjøre hva vi vil inne i leiligheten, så lenge vi ikke tar av noe som er bærebjelker, etc. - Vi har ingen fellesgjeld (men jeg vet at det er mange som har det), men en oppspart konto på over 400k, så vi er greit rustet. Minus: - Ikke egen hage - Ikke egen garasje - Vi kan ikke endre på utsiden av huset som vi vil - Vi hører naboene - Vi må respektere naboene om det skulle være noe (fest, husdyr, etc). (har ikke vært noen problemer til nå). - Akkurat nå må vi forholde oss til en rimelig inkompetent "sjef" over sameiet (jeg husker ikke hva det heter akkurat nå, men det bytter vi på så det er kun midlertidig).
Akay Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Vi har hatt både tomannsbolig (vertikaltdelt)) rekkehus, blokkleilighet og nå har vi enebolig på 300m2. vi trives helt klart med eneboligen best. Her har vi stor plass, hage, anneks og garasje. I tillegg så har vi leilighet vi leier ut som omtrent dekker hele lånet vi har
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 55 minutter siden, O.G. skrev: Enig, men leilighetene her jeg bor er dyrere enn husene. Hvor bor du? Her i Trondheim er det helt sinnsykt om dagen. Nybyggleiligheter med 1 soverom, passe sentrumsnært, starter på ca 2,4. Men, du får ikke hus i de områdene noe billigere heller da. Akkurat nå snuser jeg på å kjøpe en nybyggleilighet med 2 soverom til 2,8 (billigste i 1 etasje, prisen øker med 100k per etasje) - mest fordi jeg har hund, og disse leilighetene har markterrase og ca 1 kvm med plen som bikkja kan boltre seg på Trenger ikke noe mer da, leke gjør vi stort sett utenfor hagen uansett. Men greit til den første morgentissingen før vi går tur, og om sommeren kan han ha plaskebasseng på den lille flekken med plen Anonymkode: cd624...ac6
Majott Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ny på boligmarkedet og vet ikke helt hva som vil lønne seg. Har dere erfaringer med ulike typer bolig? Er det stor forskjell på rekkehus kontra tomannsbolig? Og spiller det noen rolle om tomannsboligen er delt vertikalt eller horisontalt? Eller burde man gå for leilighetskompleks, alt fra 3-10 etasjers blokk? Nå er det snakk om trivsel, ift naboer ol. Prisene i den aktuelle byen er ikke altfor avskrekkende for noen av alternativene. Anonymkode: e7d08...a0a Tenk først og fremst på hva du selv vil trives med. Du skal vel bo i boligen selv de første årene? Men du bør også ha i minnet hva kjøpere vil like/mislike med din bolig. Og hvilken kjøpergruppe du tiltrekker for din bolig. De som kjøper vertikaltdelt tomannsbolig/rekkehus er ikke de samme som kjøper en blokkleilighet. Jeg ville heller hatt en blokkleilighet enn en tomannsbolig, men bare fordi jeg ikke vil ha hage og ikke har små barn. Jeg vil ha minst mulig å gjøre utendørs, derfor vil jeg heller ha en blokkleilighet enn en tomannsbolig eller rekkehus. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 3 minutter siden, Majott skrev: Tenk først og fremst på hva du selv vil trives med. Du skal vel bo i boligen selv de første årene? Men du bør også ha i minnet hva kjøpere vil like/mislike med din bolig. Og hvilken kjøpergruppe du tiltrekker for din bolig. De som kjøper vertikaltdelt tomannsbolig/rekkehus er ikke de samme som kjøper en blokkleilighet. Jeg ville heller hatt en blokkleilighet enn en tomannsbolig, men bare fordi jeg ikke vil ha hage og ikke har små barn. Jeg vil ha minst mulig å gjøre utendørs, derfor vil jeg heller ha en blokkleilighet enn en tomannsbolig eller rekkehus. Akkurat samme situasjonen her. Har ikke barn, og ønsker meg ingen heller. Som jeg skrev over, så er en markterasse med 1 kvm plen det meste jeg gidder Anonymkode: cd624...ac6 1
Gjest O.G. Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor bor du? Her i Trondheim er det helt sinnsykt om dagen. Nybyggleiligheter med 1 soverom, passe sentrumsnært, starter på ca 2,4. Men, du får ikke hus i de områdene noe billigere heller da. Akkurat nå snuser jeg på å kjøpe en nybyggleilighet med 2 soverom til 2,8 (billigste i 1 etasje, prisen øker med 100k per etasje) - mest fordi jeg har hund, og disse leilighetene har markterrase og ca 1 kvm med plen som bikkja kan boltre seg på Trenger ikke noe mer da, leke gjør vi stort sett utenfor hagen uansett. Men greit til den første morgentissingen før vi går tur, og om sommeren kan han ha plaskebasseng på den lille flekken med plen Anonymkode: cd624...ac6 På Steinkjer, vært på visning på leilighet. Fant faktisk ei jeg likte, men har ikke råd. Endret 19. oktober 2016 av O.G.
Angelheart2 Skrevet 20. oktober 2016 #12 Skrevet 20. oktober 2016 Dette er jo veldig individuelt, da. Ser mange her trekker frem gode fordeler med både leiligheter og enebolig. Selv kunne jeg aldri ha bodd i annet enn enebolig med egen hage og det å være herre i eget hus. Bodde en liten periode i blokkleilighet da jeg jobbet i Oslo for en del år tilbake. Aldri mer! Jeg hatet å ha folk innpå meg hele tiden, hatet å ikke ha en hage jeg kunne gå ut i for å være for meg selv og hatet trappevask... Men jeg ser helt klart at det kan være en fordel med vaktmester og andre som tar seg av vedlikehold og hagestell.
Anglofil Skrevet 20. oktober 2016 #13 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) Det er nok hva man selv føler er riktig for seg. Selv kunne jeg ikke tenkt meg å bo i noe annet enn leilighet (i Oslo). Ikke har jeg spesielt grønne fingre, og ikke er jeg veldig gira på det vedlikeholdet en enebolig eller lignende ville ført med seg. Det passer meg ypperlig å ha en balkong vi kan gå ut på om sommeren, men hvor man trenger å gjøre minimalt med stell. Leiligheten er såpass stor at vi har ganske god plass (føler jeg selv) og dermed er det ikke behov for noe mer. Samtidig liker jeg å ha det rolig og stille rundt meg, jeg føler ikke det å bo i blokk er ensbetydende med at man har folk innpå seg. Jeg hører aldri mine naboer, og kjenner dem vel egentlig knapt. Det er ufattelig deilig, rett og slett. I tillegg er det et veldrevent borettslag som nettopp har vært gjennom store rehabiliteringer, så det er ikke nevneverdig med vedlikehold som kreves heller. I tillegg har vi vaktmester som fikser det meste, samt at vi har firmaer som f.eks utfører trappevask og lignende. Så det er minimalt med vedlikehold og plikter, og det passer meg meget godt. Mvh Yvonne Endret 20. oktober 2016 av Yvonne 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #14 Skrevet 20. oktober 2016 Vi bor midlertidig i enebolig i Oslo, men jeg flytter tilbake i leilighet så fort jeg får sjansen! Hater plenklipping, beskjæring av frukttrær, beising, høye strømregninger, maur/veps om sommeren og snømåking og defekte parafinovner om vinteren. Savner å gå rett inn i leiligheten og overlate alt utendørs til en vaktmester Men siden vi har fire barn må vi nok bo i enebolig noen år til. Når vi kan få plass i en fireroms, står jeg først i køen! Så dette er absolutt smak og behag... Anonymkode: 81502...032 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi bor midlertidig i enebolig i Oslo, men jeg flytter tilbake i leilighet så fort jeg får sjansen! Hater plenklipping, beskjæring av frukttrær, beising, høye strømregninger, maur/veps om sommeren og snømåking og defekte parafinovner om vinteren. Savner å gå rett inn i leiligheten og overlate alt utendørs til en vaktmester Men siden vi har fire barn må vi nok bo i enebolig noen år til. Når vi kan få plass i en fireroms, står jeg først i køen! Så dette er absolutt smak og behag... Anonymkode: 81502...032 Vi bor i enebolig og kjenner meg ikke igjen i alt det negative. Det er bare kos å bo i hus😊 Jeg er nattmenneske og er gjerne oppe om natta for å høre på musikk og bake. Ingen nabo som krangler. Anonymkode: 94391...868
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #16 Skrevet 20. oktober 2016 Rekkehus har sine bakdeler i hvert fall, man har flere naboer å hanskes med, og er det fellesområde med hage/plen, så går det på rundgang med klipping av gresset, og det er gjerne noen som har noe å klage på den utførte jobben. Dersom flertalet vil male huset og er enige om en farge (som du kanskje ikke liker), så må nesten du bli med også, ellers ser det jo helt teit ut dersom de gjennomfører det. Du risikerer skrikerunger og løse bikkjer som kommer inn i hagen din uinvitert, men da skal du være rimelig uheldig med hensynsløse idiotnaboer. Been there, done that. Blokk er temmelig likt, man må ta trappevasken på rundgang, og det er ofte noen som klager. Dessuten har man da gjerne noen boende både over og under og ved siden av seg, og det kan fort bli irritasjon med lyder dersom det er dårlig isolert, eller du har en nabo over deg med barn som ikke klarer å gå normalt uten å trampe hull i gulvet. Man har minimalt med uteplass, og dersom det er noe fellesområde, så ja, det er felles og ofte okkupert av barn. Tomannsbolig er litt bedre, så lenge naboen er grei og ikke bråker. Da er det ideelt med vertikalt delt, for ellers risikerer du en nabo som bråker med tramping, støvsuging, etc, eller som klager på deg fordi du tramper eller bråker med støvsugeren. Enebolig er best mtp. naboer, for da slipper man å tenke på naboen som bor vegg i vegg dersom man må slå inn noen spikre i veggen, eller støvsuge, eller har fest. Man har egen hage, egen parkeringsplass/garasje, frihet til å gjøre hva pokker man vil med huset. Men selvfølgelig, minuset er høy kommunal avgift, man må ta seg av hele huset selv (eller betale dyre dommer for at firma skal hjelpe), man må måke snø selv, klippe gresset, etc etc. Selvfølgelig, om du er alene, uten partner/barn (eller uten ønske om barn f.eks), så kan en leilighet være midt i blinken. Men da har man naturligvis mange av de samme problemene som når man bor i blokk. Anonymkode: 69167...f38 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg har aldri bodd i blokk (foruten en kort periode da jeg bodde i sentrum som student. Tror jeg må ha vært full hele tiden ( ) for jeg husker det knapt (evt. har jeg blitt så gammel at jeg har glemt hele greia ) Men jeg kan nevne noen fordeler og ulemper ved å bo i enebolig og rekkehus. Enebolig: Egen plen/uteområder, mulighet til å endre fasade og bygge terrasse/utestue/hva som helst dersom man skulle ønske det. Plass til å sette opp bod eller bygge garasje med ekstra lagringsplass dersom bodplass er et problem) Kunne høre på musikk og gjøre hva man vil uten naboer som klager. Egne parkeringsplasser på egen tomt. Ulempen er at man må vedlikeholde hagen og måke snø. Rekkehus: Mindre plass, som oftest mindre hage, ofte lite bodplass dersom man har sykler, ski og behøver et sted å oppbevare utemøbler, grill og ved om vinteren. Også liten mulighet til å sette opp egen utebod. Naboer som bråker og spiller musikk. Sameie som har fikse idéer om f. eks. at de råtne og alt for trange garasjene "holder i 10 år til", noe som fører til at folk bruker garasjene sine som bod siden bilen knapt får plass (også pga. manglende bodplass) og følgelig parkerer ute på gjesteparkeringsplassene, slik at det blir klin umulig å få parkert. Fordel: Mange barn tett på slik at det er masse lekekamerater for ungene i nærheten (men dette kan man jo ha i enebolig også) Ulempe: En stor del flytter bort når de får råd til enebolig, slik at lekekameratene ofte flytter bort. Skal du kjøpe tomannsbolig anbefaler jeg vertikalt delt. Er boligen delt horisontalt får du enten naboer over deg som du hører trampe i gulvene, ellers er du den naboen som "tramper" og irriterer naboen. Anonymkode: ab918...267 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #18 Skrevet 20. oktober 2016 På 10/19/2016 den 19.10, O.G. skrev: På Steinkjer, vært på visning på leilighet. Fant faktisk ei jeg likte, men har ikke råd. Jøss, visste ikke at boligmarkedet på Steinkjer var så presset (at leiligheter er like dyre som hus liksom). Horribelt! Anonymkode: cd624...ac6
Gjest O.G. Skrevet 20. oktober 2016 #19 Skrevet 20. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jøss, visste ikke at boligmarkedet på Steinkjer var så presset (at leiligheter er like dyre som hus liksom). Horribelt! Anonymkode: cd624...ac6 Du kan finne bittesmå andelsleiligheter til under 500000kr, men jeg vet om bygget der så jeg vil ikke bo der. Var på visning her og gjennom hele runden tenkte jeg det samme om alle leilighetene: Klarte de ikke å finne bedre romløsninger enn dette? Arealeffektivitet er seriøst et fremmedord og ikke snakk til meg om leiligheten på 69kvm med hybel..... Det har vært noen seriøst ubegavede arkitekter inn i bildet.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #20 Skrevet 20. oktober 2016 18 minutter siden, O.G. skrev: Du kan finne bittesmå andelsleiligheter til under 500000kr, men jeg vet om bygget der så jeg vil ikke bo der. Var på visning her og gjennom hele runden tenkte jeg det samme om alle leilighetene: Klarte de ikke å finne bedre romløsninger enn dette? Arealeffektivitet er seriøst et fremmedord og ikke snakk til meg om leiligheten på 69kvm med hybel..... Det har vært noen seriøst ubegavede arkitekter inn i bildet. Jeg syntes planløsningen i leiligheten på 56 kvm var helt grei, definitivt ikke det beste jeg har sett, men leiligheten på 69 kvm var jo, eh.. Horribel! Anonymkode: cd624...ac6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå