Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 22. november 2004 #1 Del Skrevet 22. november 2004 Jippi! Men det er noen spörsmål jeg trenger svar og hjelp til! Vi bor i en mellom stor by, med biler som KAN kjöre i veien vår. Bör jeg ha han inne som "innekatt", eller burde jeg sleppe han ut som vanlig.., eller skal lufte han som en hund. EHH? Hva kan man gjöre for at det skal väre tryggest for katten, men samtidig bra og fritt. Vil ikke holde han til fange heller da :-? Jeg kommer til å lufte han selv den förste tiden, men hvor lang tid behöver han på å tilpasse seg? Og jeg må ha tissekasse inne, men hvor er best. Og hvor har dere den? En ting til.. må man ha aviser overalt slik at den kan tisse .., litt overalt? Og hva annet er viktige ting å vite og huske på når man skal skaffe katt? Og ikke si at jeg ikke skal gjöre det fordi jeg bor i by! Jeg vil så gjerne...Og skal klare det. Takk til alle katte eksperter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 22. november 2004 #2 Del Skrevet 22. november 2004 Bör jeg ha han inne som "innekatt", eller burde jeg sleppe han ut som vanlig.., eller skal lufte han som en hund. EHH? Hva kan man gjöre for at det skal väre tryggest for katten, men samtidig bra og fritt. Vil ikke holde han til fange heller da Det kommer litt an på, hvis du bor rett ved en vei og bilene kjører veldig fort forbi kan det hende du bør holde den inne. Noen katter er flinkere enn andre til å holde seg vekk fra veien.Du bør holde katten inne i minst en måned før du slipper den ut. Når du slipper den ut første gang kan det være lurt å ha sele på den, men det skal gå greit uten. Du bør ha med en eske som den kan gjemme seg i hvis den synes det er skummelt ute Og jeg må ha tissekasse inne, men hvor er best. Og hvor har dere den? En ting til.. må man ha aviser overalt slik at den kan tisse .., litt overalt? De fleste kattunger er renslige når de blir gitt bort. Men fdet holder med tissekasse, men du må putte katten oppi, slik at den forhåpentligvis skjønner hva den er til. Det kan selvsagt hende at den tisser utenfor, men det bør du lære den av med helt fra starten av. Jeg har tissekassa i et hobbyrom jeg har i huset.. Jeg ser du bor i by, kan hende det lureste er å ha den inne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2004 #3 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg skaffet meg katt mens jeg bodde i Oslo og valgte av praktiske årsaker å ha katten inne. Skal du slippe katten ut bør du huske på at selv den mest bil-vante katten kan bli påkjørt. Mine foreldres katt bodde ved en liten vei hele livet, men i 8 års alderen ble den plutselig påkjørt(til tross for at den alltid var veldig forsiktig med å krysse gaten) Det er ikke dyreplageri å ha katten inne, som kanskje mange vil fortelle deg... Det som er dyreplageri er å ta en voksen katt som hele livet har fått gått ut og inn og kreve at den bare skal være inne. Skal du ha en kattunge kommer det til å gå bra. Det du må huske på er at katten som bare er inne trenger mer tid og omsorg av deg. Du må leke mer med den og aktivisere den på et helt annet nivå enn en utekatt. Katten vår har vi i bånd og går tur med den som en hund. Det går kjempefint og hun elsker å gå tur med oss(går en tur om dagen). Vi lærte henne til å bruke sele og bånd da hun var liten og det har ikke vært noe problem. Å lære en voksen katt å gå med bånd kan by på problemer. Når det gjelder kattedo/kassen lærer de fleste katter fort hvor deres toalett er(spesielt hvis de bare er inne) Som en annen nevnte her, de fleste kattunger er renslige når du får dem. Har inntrykk av at katter som bare er inne er rensligere(mindre uhell) enn katter som både er ute og inne. Sett katte doen et sted du føler den ikke er i veien og et sted katten alltid har tilgang til den. Vi tar ut av kassen hennes 1-2 ganger om dagen. Det som lukter minst er å kjøpe kattesand i en dyrebutikk, helst en klumpesand. Da bare fjerner du klumpene og lar resten av sanden være igjen. Selvom du velger å ha katten inne er det et par ting du må huske på. Steriliser katten!! Dette gjør katten roligere og skulle den ta seg en tur ut på egenhånd bør du ikke bekymre deg for en evt. graviditet(hunnkatt). Kjøp mat til katten i en dyrebutikk og ikke i en matvarebutikk. Katter kan utvikle nyrestein av maten som selges i matvarebutikker. denne maten har høyt innehold av salt og fett og det har ikke katten godt av. Gi katten din vaksiner hos vetrinær. Første gang katten vaksineres gjentas vaksinen etter noen mnd. Etter det er det kun 1 gang i året. Gi også katten ormekur 2 ganger i året. Er katten ute må dette gis oftere.(katter som er inne spiser fluer etc noe som fører til at også disse for mark). Husk at en inne katt trenger noe å hvesse klørne på, det er lett at møbler og andre lett tilgjenglige ting blir ødelagt av skarpe katteklør. Kjør en klatrestativ eller i det minste en klorestativ el.l. da slipper møblene dine unna! Katter som er inne må også til tider få klippet klørne sine. Be vetrinæren vise deg hvordan så du ikke klipper for mye! Leker til katt bør ikke koste en formue. De enkleste ting er som oftest de festligste. Katten vår elsker q-tips! En papir ball eller papir med en hyssing stump er også veldig spennede, garnnøster etc kan også brukes. Og til slutt, husk at katter er som mennesker. Det finnes like mange personligheter blant dem som blant oss. De er selvstendige og kan til tider være vanskelige å læres opp. Men de er verdens skjønneste dyr når man først blir kjent med dem!! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #4 Del Skrevet 22. november 2004 Oh, så heldig du er Ser du har fått mange gode råd. Ville bare fortelle om min egen erfaring med katt. Jeg bodde også ved siden av en relativt trafikkert vei, og tenkte at katten burde være innekatt til vi flyttet. Men det var ikke katten enig i, så han ble utekatt. Katten min, Fredrik, ble en helt annen katt etter at han fikk være ute. Mye mer rolig og kosete når han var inne, og han sluttet å bruke innedoen, wee. Jeg hadde ikke noe fornuftig sted å ha kattedoen, så den var i gangen. Pass på at det ikke er varmekabler der du plasserer den... Og kjøp kattesand som klumper = mye mer praktisk. Og en siste ting, kattunger skal være minst 12 uker når de blir tatt fra moren!!!! Kan ikke understreke dette nok. Kattunger er ikke modne nok før den tid, og sjansen for å få en problemkatt som tisser inne etc øker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 22. november 2004 #5 Del Skrevet 22. november 2004 Og en siste ting' date=' kattunger skal være minst 12 uker når de blir tatt fra moren!!!! Kan ikke understreke dette nok. Kattunger er ikke modne nok før den tid, og sjansen for å få en problemkatt som tisser inne etc øker.[/quote'] Men de aller fleste gir dem bort når de er 8-9 uker uansett, og man kan vel ikke akkurat gå og vente og vente til man finner en som er gammel nok? (er forøvrig helt enig med at de ikke skal gis bort så tidlig) til og med dyrebeskyttelsen ga kattungen vår bort åtte uker gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2004 #6 Del Skrevet 22. november 2004 [] Men de aller fleste gir dem bort når de er 8-9 uker uansett, og man kan vel ikke akkurat gå og vente og vente til man finner en som er gammel nok? (er forøvrig helt enig med at de ikke skal gis bort så tidlig) til og med dyrebeskyttelsen ga kattungen vår bort åtte uker gammel. Jeg ville i hvert fall ventet. De siste ukene betyr så mye for utviklingen av kattungen... Skammelig at Dyrebeskyttelsen er så sløve. (Men etter å ha besøkt FUD-gården så er det ingenting som sjokkerer meg mer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 22. november 2004 #7 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg tror noe av grunnen til at tilogmed dyrebeskyttelsen ga bort kattungen da den var 8uker er fordi: de mener det er bedre at den får et hjem litt tidlig, enn ikke noe hjem! De fleste vil ha kattungen minst mulig, fordi det er da den er søtest. Jeg selv gikk i fella da jeg fikk min første katt.Jeg plukket ut den minste kattungen i et 7-8uker gammelt kull. Nå ser jeg at jeg burde ha ventet lenger. Denne katten har jeg hatt en del problemer med. Jeg har en katt til som jeg fikk da den var 12 uker, og den har jeg ikke hatt de samme problemene med. Det kan være tilfeldig, men det øker sjangsen! Det er helt ok å insistere på at du vil vente med å hente kattungen til den er 12uker. Selv om det kan hende at de som har den er redd for at du trekker deg. Det er viktig å forklare dem at du er opptatt av at katten din skal ha best mulig oppvekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 23. november 2004 #8 Del Skrevet 23. november 2004 Men de aller fleste gir dem bort når de er 8-9 uker uansett' date=' og man kan vel ikke akkurat gå og vente og vente til man finner en som er gammel nok? (er forøvrig helt enig med at de ikke skal gis bort så tidlig) til og med dyrebeskyttelsen ga kattungen vår bort åtte uker gammel.[/quote'] Men det er flere og flere som vet dette, og som krever det fra de som skal ha katten også. Det går uansett å spørre og høre hvordan de ser på det. Er holdningen at du må hente den eller så avlives katten så ville nok jeg også gjort det, men utover det ville jeg nok insistert. Jeg gav bort en kattunge til familien min i sommer, og de har alltid gått etter 8 uker-regelen, så de var litt skeptiske. Men etter at de overtok katten ved 12 uker ble de overbevist, siden han var både selvstendig, tilpasningsdyktig og sunn. En annen ting som er viktig å huske er at katten ikke bør slippes ut alene før den er 6-8 måneder gammel. Før det har den ikke utviklet retningssansen sin godt nok, så den kan rett ogslett gå seg vill. I tillegg er det viktig at den har blitt litt stor og har en voksen motorikk, slik at den kan holde seg unna rovdyr, biler og andre farer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 23. november 2004 #9 Del Skrevet 23. november 2004 Takk alle sammen! Mange gode råd her altså og masse jeg ikke visste.. Så dette var jo bra . Nå vet jeg hvor gammel den burde väre og det rådet skal jeg fölge! Har nemlig hatt katt hjemme hos mor og far... Men jeg var jo ganske liten når jeg fikk den, og det var den og. Og det var en ute-katt! Som ikke ble så kosete... Nå fikk jeg også bekreftet at det ikke ville väre ille og ha den inne. Bra! Takk jenter, stine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå