Gå til innhold

Til mange av dere eldre i helsevesenet:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere i 50-60 årene. Hvorfor er dere så sure? Missliker dere jobben deres så mye? Har dere ingen grunn for å smile en eneste gang?

Jeg skulle levere en søknad i dag. Møtte på en eldre dame og jeg spør hvor jeg kan finne avdelingslederen. Hun svarer på den sureste måten ever. "Okei? Hva er det du skal her? Levere en søknad? Hun har ikke tid til å snakke med alle som bare skal levere en søknad. Jeg kan levere den for deg". Så røsker hun søknaden fra hendene mine. Det kom ikke et smil fra den dama.

Jeg har jobbet på et sykehjem før, og da kom jeg ofte gråtende hjem etter hver vakt fordi opplæringsvaktene var et helv***.  De behandlet meg ikke greit og jeg ble gående rundt som en plage.

Kjæresten min jobber som mekaniker og han har det ikke sånn i det hele tatt. Ikke andre jeg kjenner som jobber i butikk heller.
Hvorfor er det bare sånn i helsevesenet? Er de så lei av jobben sin at det skal gå ut over andre hele tiden? Det er ikke rart at det er mangel på folk når de nye blir behandlet som dritt.

Anonymkode: 33df8...e9b

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke basere hele helsevesenet på dine to dårlige opplevelser 🙈

Anonymkode: d3a35...ede

• Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere i 50-60 årene. Hvorfor er dere så sure? Missliker dere jobben deres så mye? Har dere ingen grunn for å smile en eneste gang?

Jeg skulle levere en søknad i dag. Møtte på en eldre dame og jeg spør hvor jeg kan finne avdelingslederen. Hun svarer på den sureste måten ever. "Okei? Hva er det du skal her? Levere en søknad? Hun har ikke tid til å snakke med alle som bare skal levere en søknad. Jeg kan levere den for deg". Så røsker hun søknaden fra hendene mine. Det kom ikke et smil fra den dama.

Jeg har jobbet på et sykehjem før, og da kom jeg ofte gråtende hjem etter hver vakt fordi opplæringsvaktene var et helv***.  De behandlet meg ikke greit og jeg ble gående rundt som en plage.

Kjæresten min jobber som mekaniker og han har det ikke sånn i det hele tatt. Ikke andre jeg kjenner som jobber i butikk heller.
Hvorfor er det bare sånn i helsevesenet? Er de så lei av jobben sin at det skal gå ut over andre hele tiden? Det er ikke rart at det er mangel på folk når de nye blir behandlet som dritt.

- Kanskje de vet hvordan de blir behandlet når de blir gamle 

- Du har jobbet på sykehjemmet fra helvete og så fortsetter du å søke deg dit?

Skrevet

Det må ha vært kjipe opplevelser for deg. Stusser dog på bruk av ordet "mange". Hvor mange mennesker var det her snakk om? Og hvor mange har dette yrket? Er du sikker på at dine opplevelser er representative for denne gruppen?

Og kan det være at hun du møtte på som du beskriver som nappet søknaden fra hendene dine bare hadde en dårlig dag?

Til sist: Tror du at du når inn til dem det gjelder med innlegget ditt? 

Anonymkode: 1a436...ba3

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må ha vært kjipe opplevelser for deg. Stusser dog på bruk av ordet "mange". Hvor mange mennesker var det her snakk om? Og hvor mange har dette yrket? Er du sikker på at dine opplevelser er representative for denne gruppen?

Og kan det være at hun du møtte på som du beskriver som nappet søknaden fra hendene dine bare hadde en dårlig dag?

Til sist: Tror du at du når inn til dem det gjelder med innlegget ditt? 

Anonymkode: 1a436...ba3

Jeg har også opplevd lignende situasjoner med eldre i helsevesenet. Rettere sagt sykehjem. De var forferdelige og jeg gråt mye i den perioden. Det er noe som går igjen her. Det er et mønster. Ts har helt rett.

Anonymkode: 767cd...4f9

• Liker 6
Skrevet

Jeg har møtt sure som er eldre, og jeg har møtt sure som er yngre i helsevesenet. Men flertallet av de jeg har møtt på er hyggelige. I alle aldre.

Anonymkode: afcf6...988

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer du som du gjør fordi du er litt "sart" av deg? I tillegg vet du tydeligvis ikke hvordan ting fungerer i arbeidslivet. 

Anonymkode: 10ed1...50a

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer du som du gjør fordi du er litt "sart" av deg? I tillegg vet du tydeligvis ikke hvordan ting fungerer i arbeidslivet. 

Hvordan ting fungerer i det virkelige arbeidslivet er at du skal yte service for lønna di og legge igjen personligheten din hjemme. 

Anonymkode: d2f21...453

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber også i helsevesenet, og er av nøyaktig samme oppfatning som deg. De er sure førkjer alle som én, fatter ikke hva det feiler dem! Enkelte av de yngre er ganske hurpete også. Kan hende avdelingen vår er krevende å jobbe på, men du skal da faen behandle kollegene dine med respekt uansett hva! :angry:

• Liker 11
Skrevet

En sur 50/60-åring var mest sannsynlig en sur 30-åring også. Lurer på hvor bevisste de er på hvordan de fremstår for andre, kanskje de trenger å bli konfrontert med oppførselen og hvordan man behandler kolleger. Enkelte har vel og surnet i jobben sin og burde absolutt ikke jobbe med mennesker lengre.  

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Arktis skrev:

En sur 50/60-åring var mest sannsynlig en sur 30-åring også. Lurer på hvor bevisste de er på hvordan de fremstår for andre, kanskje de trenger å bli konfrontert med oppførselen og hvordan man behandler kolleger. Enkelte har vel og surnet i jobben sin og burde absolutt ikke jobbe med mennesker lengre.  

Dette! Burde vært en slags vurdering underveis på alle som jobber med mennesker mht hvordan de fremstår!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Arktis skrev:

Nei !  Det er jeg ikke enig i. Dette er noe som kommer med alderen. Jeg har sett dette gang på gang. Og ikke bare i helsevesenet. De ser,etterhvert  som de blir eldre at det kommer unge friske "hester" bak. Detter er en ulidelig påminnelse, og derfor legger de yngre jenter for hat. Bare vent til det kommer en ung mann, da blir tonen en helt annen.

Ok, noe overdrevet for å få frem poenget, men i hovedsak er det mye sånn det er.

Anonymkode: dd8f1...527

• Liker 6
Skrevet

Hmm, så synd...Jeg har en helt anderledes opplevelse, om at i helsesektoren har kollegaer vært mer empatiske,koselige og omsorgsfulle enn andre steder.

Anonymkode: dbe87...251

Skrevet

Vørt innlagt på et sv Norges største sykehus ifm en stor operasjon, de unge sykepleierne var så snille og søte med meg, men et par av de gamle kjærringene der var helt forferdelig! Men har vært innlagt på private sykehus 2 ganger ifm operasjoner og det er stor forskjell i kvaliteten på omsorgen mellom det private og offentlige etter min erfaring. Følte meg så godt tatt vare på o det private:) 

Anonymkode: eaeb6...a71

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei !  Det er jeg ikke enig i. Dette er noe som kommer med alderen. Jeg har sett dette gang på gang. Og ikke bare i helsevesenet. De ser,etterhvert  som de blir eldre at det kommer unge friske "hester" bak. Detter er en ulidelig påminnelse, og derfor legger de yngre jenter for hat. Bare vent til det kommer en ung mann, da blir tonen en helt annen.

Ok, noe overdrevet for å få frem poenget, men i hovedsak er det mye sånn det er.

Anonymkode: dd8f1...527

Det er ikke min personlige mening, mener jeg leste det et sted (eller så det i en dokumentar), at gretne gamle mennesker var mest sannsynlig gretne som unge mennesker også. Altså, de ble lett sure og grinete som ung også. Men, jeg klarer ikke å huske hvor jeg har det fra.. hmm. 

Skrevet

For min del er det ikke de eldre jeg har reagert på. Jeg reagerer når de ansatte bare ser sykdom i stedet for personen som står fremfor dem. Det irriterer meg, og den personen jeg opplevde det med kan ikke ha vært mer enn i 30-åra. Når de kun tenker effektivitet, effektivitet, effektivitet i stedet for å ta hensyn til at personen de jobber med faktisk har følelser som kan komme til overflaten om man får en unødvendig røff behandling.

Anonymkode: b07ae...e3b

• Liker 1
Skrevet

Sier meg enig med TS. Har vært innlagt på sykehus selv det siste året, og de eldre sykepleierene var sure og grinete (nesten) alle som en. I tillegg kom de med en masse "råd" (befalinger) som var fullstendig utdaterte, og enset ikke at jeg hadde det vanskelig for min situasjon var jo lik mange andres og slett ikke noe å drive å grine for.

Kjerringer hele gjengen :fart2:

(Ok, det er helt sikkert noen ett sted i landet som er flinke og greie, dette er bare min opplevelse)

• Liker 2
Skrevet

Enig med TS. Jeg har også opplevd dette. Min teori er at de er slitne, i tillegg til at de kanskje føler at de ikke henger med i svingene. Mulig det er flere og sykere pasienter, ny teknologi som journal på PC og så videre. Lite tid til å gjøre en skikkelig jobb.

"Ting var bedre før". 

Anonymkode: 5f696...2e0

• Liker 2
Skrevet

Mine erfaringer er fra fødeavdeling, de eldre var veldig sure, de yngre var blide og hjelpsomme. 

Anonymkode: e671d...eab

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke basere hele helsevesenet på dine to dårlige opplevelser 🙈

Anonymkode: d3a35...ede

Jeg gjør ikke det heller. Dette har jeg opplevd mer enn to ganger, men kan ikke skrive opp alle eksemplene her. Har venner som også opplever det samme som jeg gjør.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei så forklar meg hvordan ting fungerer? Er det normalt å bli behandlet på den måten? Eier de ikke mangel på folkeskikk? 

Ser det er flere enn meg som har opplevd det. Godt jeg ikke er alene. Tror jeg skal begynne å søke på andre steder enn i helsevesenet, for der blir man ikke behandlet bra. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...