AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg jobbet tidligere og fikk barn, nå skal jeg begynne å studere til høsten (om et år). Utifra hva jeg har forstått så får man bare 9k i stipend og lån når man har barn. (pluss barnetrygd). Dette er jo helt vilt, og jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor man ikke har mulighet til å i det minste få et høyere lån for denne perioden. Hvordan klarer dere å få det til å gå rundt? Uansett, hva gjør dere om sommeren? Da får dere jo ikke stipend og lån. Må vi da leve på far sin lønn? Han tjener helt greit, men det er ikke så himla mye når vi er tre stykker som skal forsørges på den lønnen. (boliglån, bilen, barnehage, forsikringer, mat, osv) Det er ikke bare bare å finne seg deltidsjobb i denne byen, det er en typisk sommerby hvor mange av deltidsjobbene på sommeren går til "faste" sommervikarer (som har hytte her og sånn). Jeg har jo absolutt tenkt å forsøke, men jeg må nesten gå utifra at jeg ikke får det. Har dere deltidsjobb ved siden av studiene og barn? Da kommer jeg jo nesten ikke til å se barnet i det hele tatt føler jeg. (Jeg kan ikke gå tilbake til jobben min, hele arbeidsplassen blir flyttet og mange har blitt sagt opp. Jeg hadde kun et vikariat og fikk beskjed om at det ikke kunne bli forlenget. Det er en knallhard bransje så derfor videreutdanner jeg meg til noe annet. Jeg er egentlig pent nødt til å ta en høyere utdannelse). Hva gjør dere andre? Anonymkode: f2583...853
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Vi andre tok utdannelse før vi fikk barn... Evt. får du skaffe deg en jobb og legge til side penger til du blir student, skaffe deg en deltidsjobb ved siden av studiene (f. eks. restaurant/bar eller nattevakter på bensinstasjon eller sykehjem slik at du kan jobbe når barnet sover) eller så får dere bo billigere i en periode. Anonymkode: 9fab4...4f3 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi andre tok utdannelse før vi fikk barn... Evt. får du skaffe deg en jobb og legge til side penger til du blir student, skaffe deg en deltidsjobb ved siden av studiene (f. eks. restaurant/bar eller nattevakter på bensinstasjon eller sykehjem slik at du kan jobbe når barnet sover) eller så får dere bo billigere i en periode. Anonymkode: 9fab4...4f3 Herregud for et hovent og ekkelt svar! Jeg har utdannelse, men jeg må bytte yrke. Det er mange som får barn når de studerer, og jeg vil heller det enn å bli en sånn muggen mor som du virker til å være som klarer å sitte på nettet å dømme. Jeg kan ikke putte hun tilbake for å endre på en situasjon jeg ikke visste ville oppstå. Skjerp deg. Jeg har nå mammapermisjon og da full utbetaling. Vi kan ikke bo billigere fordi vi eier. Vi er voksne mennesker. Vi kan ikke selge boligen for å leie en billigere ett år. (Ja, det er snakk om ett år.) Hvis du ikke studerer med barn skjønner jeg ikke hvorfor du føler for å svare i tråden engang. Jeg spør ikke om hvor jeg skal ta en deltidsjobb, men hvordan andre studenter gjør det. Anonymkode: f2583...853 9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Vi har lave utgifter. Totalt har vi utgifter på 20 000 i mnd inkl. husleie (studentleilighet), SFO, strøm, busskort, mat, osv. Vi betaler halvparten hver, dvs jeg som er student betaler 10 000. Da har jeg 200kr til overs av stipendet hver mmd. Ikke mye å skeie ut for, men vi har til alt vi trenger. Jeg har hatt deltidsjobb ved siden. Trenger kun å jobbe sånn to dager i måneden så har man jo allerede tjent seg et par tusen ekstra. Jeg legger av penger fra storstipendet og jobben til p betale mine utgifter på totalt 20 000 om sommeren. Vi er sånn generelt vant til å ha lite, så for oss er det ingen problem økonomisk. Men om du kommer fra et liv hvor begge har vært i full jobb og lønn deretter så kan det være tøft å spare inne på forbruket. Men hey, det er jo bare for en periode da. Anonymkode: c4af4...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Har deltidsjobb og jobber på dagtid (+ noen helger og ferier) når barnet er i barnehage så jeg ser h*n ikke mindre fordi jeg jobber ved siden av. Jeg studerer i tillegg nesten hver kveld og helger (blir mange sene kvelder) og det går helt fint selv om det selvsagt er travelt. Ang økonomien så tilpasser man jo utgiftene etter inntekten. Men uten deltidsjobb blir det nok vanskeligere. Anonymkode: f62f7...d3a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Jobber ca 40 % forresten. Anonymkode: f62f7...d3a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Om sommeren hvis jeg ikke hatt jobb har jeg eventuelt fått leve på sparepenger. Også i resten av året hvis det er veldig tomt på konto så får jeg også overføre fra sparekonto men prøver jo å gjøre det i minst mulig grad. Anonymkode: f62f7...d3a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Hva gjør andre studenter på sommeren da? De jobber. Det må du også gjøre dersom du ikke tar i bruk av oppsparte midler, eller du har en partner/annen familie du kan lene deg på. Når du har en partner som er i jobb ser jeg ikke helt hvorfor det skulle bli så trangt økonomisk. Du får jo tross alt over 9000,- utbetalt hver måned (inkludert barnetrygd), utenom sommermånedene, så det er jo ikke slik at han må forsørge dere alle tre alene. Anonymkode: 45eb0...962 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Hvordan det går rundt? Sparekonto, spinket og sparte lenge har ingen andre å leve på så satser på å få en deltidsjobb før kontoen er tom Endret 19. oktober 2016 av Wanda Maximoff
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 Du skaffer deg deltidsjobb og sommerjobb. Anonymkode: 0bd88...5ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå