Gå til innhold

Oppretter ENK - betale forskuddskatt eller vente? Og hva med feks feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er nytt for meg. Har opprettet enkeltmannsforetak, og jobber nå i et firma hvor jeg skal fakturere for mine arbeidstimer. Jeg er altså ikke ansatt i bedriften.

Synes dette med skatt er vanskelig.. Bør jeg betale forskuddskatt 8og hvordan gjør jeg det? ) - eller sette av ca 40% av inntekten og vente til skatteetaten har regnet ut hva jeg skylder i skatt via ligningen?

Og hva gjør man ifht feriepenger? Om man skal sette av 15 % av lønn til dette også - så blir det jo ikke mye igjen å leve av per mnd..

Noen tips?

Anonymkode: a5d02...fce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskuddsskatt betyr at du skal betale skatt i forkant. Du må oppgi til skatteetaten hvor mye du tror din inntekt vil være, og ut fra det betaler du inn skatten. Når skatteoppgjøret kommer kan det hende at du får igjen eller at du får smell. 

Feriepenger gjør du som du vil med. Hvor mye feriepenger trenger du? 

Anonymkode: 7d1aa...6c6

Skrevet

Da jeg drev for meg selv hadde jeg en egen konto der jeg satte av ca 45% av hver sum jeg fikk inn. Av dette betalte jeg inn ca 90% i forskuddsskatt og satt igjen med resten som feriepenger/buffer.
Etter at skatteoppgjøret var ferdig betalte jeg enten inn det som manglet (restskatt) eller tok ut alt til "feriepenger/overskudd".
Nå skal det sies at jeg aldri fikk restskatt, så det ble en god sum å bruke på ferie :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...