AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Hei Jeg er ny på forumet og håper at jeg blir tatt godt imot. Jeg er 24 år og har nettopp oppdaget at jeg er gravid. Har bestemt meg for å beholde barnet, og må få oversikt over økonomien. Jeg har ikke hatt inntekt på noen år, bare noen tusenlapper her og der, og jeg er heller ikke i NAV. Barnefaren er ikke inne i bildet i det hele tatt. Hva har jeg rett på av økonomiske ytelser når jeg ikke har en arbeidgiver som kan betale permisjonslønn? Anonymkode: 97d52...da6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 overgangsstønad, ekstra barnetrygd, bostøtte Anonymkode: 2d1aa...0d5 2
Nemigirl Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnefaren er ikke inne i bildet i det hele tatt. Anonymkode: 97d52...da6 Hva mener du med dette? Vet du ikke hvem som er barnefaren eller er det kun det at han ikke stiller opp/tar del i barnet for fremtiden? 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: overgangsstønad, ekstra barnetrygd, bostøtte Anonymkode: 2d1aa...0d5 Du vil ha alle rettigheter som enslig forsørger all den tid du fungerer som enslig forsørger (altså ikke har ny registrert partner). Dersom du vet hvem som er far til barnet kommer barnebidrag i tillegg. Ønsker deg masse lykke til TS - det blir nok tøffe tider, men også mange goder å se frem til med barn å ta hånd om 1
Gjest snart alenemor Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 ekstrabeløp barnetrygd, innebærer det 2 x 970,-/mnd?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Hva med å gidde å skaffe seg en inntekt? Anonymkode: 60b7f...330 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Ble litt opphengt i at du er 24 år og ikke har hatt inntekt de siste årene?! Selger du svarte tjenester eller?😳 Du må kontakte nav og søke det du har rett på. Du får fødselspenger: en engangssum som skal holde i x antall mnd og brukes til utstyrt til barnet. Pluss bidrag barnetrygd... Anonymkode: 23634...26b 2
applestories Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) NAV har en egen side for deg som er alene fra fødselen av. Der er det en fin liste med linker til de ulike stønadene du kan ha rett på, som engangsstønad ved fødsel (kr 46.000), dobbel barnetrygd (2x kr 970), overgangsstønad (kr 208 296) og lignende. Jeg ville startet der om jeg var deg. Endret 19. oktober 2016 av applestories 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Det som er sikkert er at hvis ikke du får deg en ganske grei inntekt eller blir sammen med noen som har det så vil du bli enda en person i statistikken over fattige forsørgere. http://www.aftenposten.no/okonomi/Det-blir-flere-fattige-barn-og-unge-i-Norge-606969b.html Anonymkode: 78325...901
Hvalen Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 At du velger å få et barn til verden når du ikke har inntekt er for meg ufattelig. 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 Snakk om dårlig grunnlag for å sette barn til verden.. Anonymkode: 4760f...aac 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Hva var din ventede økonomiske situasjon for fremtiden ( neste år) da? Du får jo noe stønad, og baby er ikke så dyrt, men du må jo kunne forsørge deg selv, et barn, ha inntekt og bolig. Du MÅ jobbe og tjene egne penger. Høres ikke ut som en veldig god plan å beholde, særlig ikke når det ikke finns en far. Det er i hvertfall ingen god plan hvis du tror at du skal få noen lettere økonomisk situasjon ved å få et barn. Den blir mye verre, og det vil vare i mange mange år framover. Og det blir vanskelig å jobbe, vanskelig å studere. Anonymkode: 47633...488
Ginavn Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om dårlig grunnlag for å sette barn til verden.. Anonymkode: 4760f...aac Nå er det ganske mange som tror at en baby trenger bare (mors)kjærlighet og mat (amming). Dessverre er det noe som heter "virkelighet" som vanskeliggjør den drømmen 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 Hvis du ikke har inntekt, hvordan har du da bosted og penger til mat, strøm etc? Anonymkode: ccf25...039 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #14 Skrevet 20. oktober 2016 Hvordan i alle dager har du forsørget deg, som tjuefire år gammel voksen kvinne!?? Ingen jobb, ingen inntekt, ikke engang NAV? Bor du hjemme hos foreldrene dine fremdeles og lever på dem? På en eller annen måte må du jo ha overlevd uten egen inntekt, og det er den eneste muligheten jeg ser - at noen har forsørget deg, og da sannsynligvis foreldrene, når ingen kjæreste er med i bildet. Du fikk et veldig godt svar av "applestories" lenger oppe i tråden. Klikk på linkene og les. Ellers må jeg si at du har et veldig, veldig dårlig utgangspunkt - å skulle sette et barn til verden i din lutfattige situasjon kommer til å bli utrolig vanskelig og kjipt, og ikke noe jeg ville gjort. Anonymkode: cc327...5da
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 Hvor langt er du på vei ? Hvis du har noen måneder igjen kan du fortsatt prøve å finne jobb. F.eks ringevikar i barnehage pleier å være ganske enkelt og få eller sykehjem osv. Hvis du har jobbet 6 måneder før fødsel får du foreldrepenger. Hvis ikke får du kun et engangsbeløp som er veldig lavt med tanke på hvor mange måneder det skal dekke. Prøv å finne muligheter til å jobbe litt mer før fødsel, hvis du ikke rekker å jobba 6 måneder så får du i alle fall litt mer inntekt før fødsel. Lurer også på hva du levd av til nå, har du sosialhjelp? Bor du alene eller i kollektiv? Hvordan klarer du å betale husleie og annet uten inntekt? Har du hjelp av foreldre? Anonymkode: aa6a4...da8
Gjest snart alenemor Skrevet 20. oktober 2016 #16 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg vil takke alle dere som har gitt meg saklige svar.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 1 minutt siden, snart alenemor skrev: Jeg vil takke alle dere som har gitt meg saklige svar. Anonymkode: 97d52...da6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #18 Skrevet 20. oktober 2016 Alle her har gitt det saklige svar. Men du lever i en rosa boble og nekter å innse fakta. Tror at du bare skal få servert alt i fanget av NAV. Derfor anser du flere av svarene du har fått som usaklige. Tipper de eneste svarene du synes var saklige var tipsene om NAV. Sånne damer som får barn og driter i om barnet har en farsfigur i livet sitt eller ikke, bare for å kunne leve av NAV... De får meg til å få frysninger. Rett og slett. Anonymkode: 8c9cf...57a 2
EvaLena Skrevet 20. oktober 2016 #19 Skrevet 20. oktober 2016 Hva tenker du med egentlig? Du kommer til å få sjokk når du finner ut hvor mye jobb det er med ett barn alene og ikke minst hvor mye det koster økonomisk etterhvert. Det er ikke det smarteste du har gjort for å si det mildt. 1
Cleopatra. Skrevet 20. oktober 2016 #20 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) 3 timer siden, snart alenemor skrev: Jeg vil takke alle dere som har gitt meg saklige svar. Innlegget jeg siterer under er faktisk et av de mest saklige (og virkelighetsorienterte) svarene du har fått i tråden. For det er ufattelig; belage seg på at staten skal forsørge deg og baby. Det å få barn koster; hva med i alle fall ha en jobb før du setter et barn til verden? Noen tusenlapper her og der er langt ifra ideelt, ei heller sett på som fast inntekt. 18 timer siden, Hvalen skrev: At du velger å få et barn til verden når du ikke har inntekt er for meg ufattelig. Endret 20. oktober 2016 av Fireball Skrivefeil 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå