AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 jeg skjønner ikke greia med pensjonsuttak,og håper noen som kan om det,kan hjelpe meg. har selvfølgelig lest på nav.no og andre diverse,men finner likevel ikke svaret. jeg er i en alder av 62år,og vil ta ut pensjonen min. la si jeg har en pensjonsbehldning på 1mill. hvis jeg tar ut,får jeg 1mill den ene året,og går tilbake til min faste uføretrygd? eller hvordan funker det? Anonymkode: 70de0...1dc
runi Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Pensjinsbeholdning blir fordelt pr mnd. Er der noe igjen tilfaller det staten. Mener min Pensjinsbeholdning er ca 5 mill
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Så hvis den er 1mill,og jeg skal ha 100% uttak. Blir det slik at jeg får 1mill/ i 12mnd? Og etter 12mnd,blir den tom,og jeg gåe tilbake til vanlig pensjon? Anonymkode: 70de0...1dc
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Mener du privat eller annen form for pensjonssparing, eller beløpet man får oppgitt hos folketrygden? Hvis det er det siste så er det ikke et beløp du kan ta ut, det er bare et tall som sier noe om hvor store pensjonsrettigheter du har fra folketrygden. Det er ikke sikkert du har jobbet lenge nok og betalt inn nok til å kunne pensjonere deg når du er 62, men hvis du har det vil du med 1 mill. sannsynligvis få minstebeløpet pr. måned. Jeg vet ikke hva det er. Hvis det er en annen form for pensjonssparing så vil utbetalingen av beløpet bli fordelt over 15 eller 20 år eller noe sånt. Anonymkode: bdff3...7d1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvis den er 1mill,og jeg skal ha 100% uttak. Blir det slik at jeg får 1mill/ i 12mnd? Og etter 12mnd,blir den tom,og jeg gåe tilbake til vanlig pensjon? Anonymkode: 70de0...1dc Ja og nei Anonymkode: 4925a...206
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja og nei Anonymkode: 4925a...206 Ja,i feks at jeg får 1milll fordelt utover 12måneder? Isåfall får jeg ca 83.000kr i mnd? Kan ikke stemme...? Nei,i feks at etter at pensjonen er tom,at jeg går tilbake til min uførepensjon? Anonymkode: 70de0...1dc
runi Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 For å få full pensjon må du ha 40 år opptjening i folketrygden. Pensjonsbeløpet som er oppgitt er forsåvidt ett reelt tall, men du vil aldri leve lenge nok til å få det utbetalt Normal alderspensjon er ca 30.000,- pr mnd ved uttak fra 67 år. Tar du ut tidligere blir beløper noe mindre Du får ikke 83000,- pr mnd til Pensjonsbeløpet er tomt
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Det er forresten pensjonnkeg får oppgitt fra nav.no Anonymkode: 70de0...1dc
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 Det er umulig å gi deg svar på om du kan pensjonere deg når du er 62 og hvor mye du evt. vil få med opplysningene du har gitt, men det som er helt sikkert er at ikke du kan få tallet du har oppgitt utbetalt over bare ett år. Hvis du har nokså vanlige pensjonsforhold kan https://www.norskpensjon.no/ gi deg et ganske godt svar. Anonymkode: bdff3...7d1
Zienna Skrevet 21. oktober 2016 #10 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg regner med at det er opptjent pensjon i folketrygden/NAV du her tenker på. Den kan man ta ut fra man er 62 år, under visse forutsetninger. På NAVs nettside, under "Min pensjon" finner du en pensjonskalkulator. Der taster du inn årlig inntekt, om du er gift eller ikke, og evt. ektefelles forventede inntekt m.m. Har du pensjon hos andre, f.eks. hos KLP, Storebrand osv, hentes disse inn i beregningen når du klikker aksept. Slik kan du se OM du kan ta ut pensjon og evt. hvor mye. Du kan forsøke deg med 100%, 80% osv. Enkelt sagt fordeles det du har i pensjoner totalt ut på gjennomsnittlig levetid for ditt årskull. La oss si tallet er 80 år. Har du ikke opptjent nok, får du ikke ta ut pensjon før du er 67 år. Reglene for opptjening er infløkte, men i kalkulatoren vil du se all årlig inntekt og pensjonspoeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå