Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en søster som er ferdig utdannet lege og ferdig turnusperiode.

hun står veldig fast på hva hun vil fortsette med. Jeg har luftet fastlege-retning. Jeg mener alle leger kan begynne som fastlege privat så lenge de leier et lokale og melder seg opp på fastlegelistene hos HELFO. Er dette helt feil? 

Anonymkode: 337b5...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ha  fastlegehjemmel. Dette oppretter kommunen hvis det er behov for flere leger. Stort sett er måten man får en egen praksis å kjøpe seg en eksisterende liste. Evt. jobbe som vikar og søke på hjemmel fra kommunen hvis de oppretter nye. 

Kreves endel penger for å bli fastlege, trengs utstyr, og sekretær. Vanlig at flere fastleger går sammen og fordeler kostnader.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Toff-start-for-yngre-fastleger-266777b.html

Sitat

Å begynne som fastlege medfører både startkostnader og en del usikkerhet som du ikke får som offentlig ansatt eller i en del annet legearbeid. Men jeg stortrives som fastlege og har ikke noe ønske om å bytte felt.

Det sier Lars Fadnes (32) ved Fjellsiden legesenter.

- Jeg har vært fastlegevikar i et par år, og fikk egen fastlegehjemmel i Bergen i sommer.

Han startet med såkalt 0-liste, og har fortsatt plass til nye pasienter.

- Det medfører litt mindre etableringskostnader, men til gjengjeld noe større usikkerhet knyttet til inntekt enn for dem som overtar en full pasientliste, sier Fadnes.

Skrevet

Så enkelt som du fremlegger det er det ikke. Her er en enkel guide som trolig vil besvare mang av dine spørsmål: http://legeforeningen.no/PageFiles/176364/Oppstarthåndbok ALIS mai 2014.pdf

Utover de går jeg ugrunn ut fra at din søster selv vet en del om dette. Det skal godt gjøres å ha fullført hele studiet og turnusperioden uten å ha noe kjennskap til videre løp hvis man feks ønsker å bli fastlege. 

Anonymkode: 97bb0...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...