AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 Hei, har en søster som er ferdig utdannet lege og ferdig turnusperiode. hun står veldig fast på hva hun vil fortsette med. Jeg har luftet fastlege-retning. Jeg mener alle leger kan begynne som fastlege privat så lenge de leier et lokale og melder seg opp på fastlegelistene hos HELFO. Er dette helt feil? Anonymkode: 337b5...f27
lene89 Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Man må ha fastlegehjemmel. Dette oppretter kommunen hvis det er behov for flere leger. Stort sett er måten man får en egen praksis å kjøpe seg en eksisterende liste. Evt. jobbe som vikar og søke på hjemmel fra kommunen hvis de oppretter nye. Kreves endel penger for å bli fastlege, trengs utstyr, og sekretær. Vanlig at flere fastleger går sammen og fordeler kostnader. http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Toff-start-for-yngre-fastleger-266777b.html Sitat Å begynne som fastlege medfører både startkostnader og en del usikkerhet som du ikke får som offentlig ansatt eller i en del annet legearbeid. Men jeg stortrives som fastlege og har ikke noe ønske om å bytte felt. Det sier Lars Fadnes (32) ved Fjellsiden legesenter. - Jeg har vært fastlegevikar i et par år, og fikk egen fastlegehjemmel i Bergen i sommer. Han startet med såkalt 0-liste, og har fortsatt plass til nye pasienter. - Det medfører litt mindre etableringskostnader, men til gjengjeld noe større usikkerhet knyttet til inntekt enn for dem som overtar en full pasientliste, sier Fadnes.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Så enkelt som du fremlegger det er det ikke. Her er en enkel guide som trolig vil besvare mang av dine spørsmål: http://legeforeningen.no/PageFiles/176364/Oppstarthåndbok ALIS mai 2014.pdf Utover de går jeg ugrunn ut fra at din søster selv vet en del om dette. Det skal godt gjøres å ha fullført hele studiet og turnusperioden uten å ha noe kjennskap til videre løp hvis man feks ønsker å bli fastlege. Anonymkode: 97bb0...23b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå