Gå til innhold

Oppmerksomhetssyk 2-åring

Snabelsnuppa

Anbefalte innlegg

Hva gjør man med en liten tass som krever oppmerksomhet heeeele dagen?

Snuppen er igang med å slite meg ut...Uansett hvor mye vi leser, bygger lego, går tur osv, så er det aldri nok! Han henger i meg tvert jeg snur ryggen til og hyler som en gal. :grine:

Er jeg stygg om jeg avviser ham av og til? Det er jo faktisk andre ting jeg må få gjort i løpet av dagen... Å spørre pent om han kan finne på noe selv er som å snakke til veggen. Det blir bare skriking av det, og jeg føler at det blir for mye kjeft fra min side også (selv om det ikke hjelper, selvsagt).

Han ble storebror for tre måneder siden, og det har ikke hjulpet akkurat... Nå er han også sjalu oppå det hele. Hjeeeelp! Vil gjerne ha gode råd om "pedagogiske" måter å takle dette på, så han ikke blir massemorder eller noe når han blir voksen pga morsavvisning... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har nettopp begynt i barnehage (gudskjelov! :wink: ). Han har gått annenhver dag i et par uker, så det er for tidlig å si om det har noen positiv effekt på ham. Heller dårlig til nå faktisk, men det er forhåpentligvis bare en overgangsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min 2-åring er helt lik, han skal ha oppmerksomhet HELE tiden. Jeg leker masse med han, men forteller han også at når skal jeg rydde, lage mat osv... (han er med når jeg lager mat da) så nå må du leke litt selv.. Hender jeg setter han igang med et puselspill eller togbane osv..og da går det som regel bra. Jeg prøver bevisst å få han til å leke selv for jeg mener at det ikke er sunt å bli aktivisert hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han oppfører seg nok slik fordi

- han er blitt storebror

- han har begynt i barnehage

Dette er store forandringer for en 2-åring. Vi hadde det likedan i høst etter barnehagestart. Han var helt "vill" etter MOR...

Mitt råd er å gi ham masse oppmerksomhet- men jeg skjønner det er slitsomt med baby`n i tillegg... Jeg ble også halvveis "sprø" av å ha ham i hæla hele tiden, men det går over. Gi ham tida di - det er en så kort periode det hele står på. Vår pode har alltid likestilt mor og far - men nå i høst har det bare vært jeg som har vært god nok en periode. Det har blitt mye bedre nå.

Kan ikke gi deg så mye annet råd enn å være tålmodig med ham. Det er jo litt koselig også...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2-åring er helt lik' date=' han skal ha oppmerksomhet HELE tiden. Jeg leker masse med han, men forteller han også at når skal jeg rydde, lage mat osv... (han er med når jeg lager mat da) så nå må du leke litt selv.. Hender jeg setter han igang med et puselspill eller togbane osv..og da går det som regel bra. Jeg prøver bevisst å få han til å leke selv for jeg mener at det ikke er sunt å bli aktivisert hele tiden.[/quote']

Måtte bare skrive litt til...

For jeg synes det er helt riktig å lære ungene til å aktivisere seg selv, også! Jeg tror bare at alle forandringene i livet til 2-åringen din nå er med på å gjøre ham slik han er - og min erfaring er at TID med ungene hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Setter pris på innlegget ditt, Ottine. Snuppen hadde riktignok slike tendenser før han ble storebror også, men de er helt klart blitt mye verre. Skjønner jo at å dele oppmerksomheten med en baby ikke er så morsomt for ham - vet at jeg var like ille selv da jeg ble storesøster i samme alder. (What goes around, comes around.. :wink: ?) Du har nok rett i at jeg må gi ham rikelig av tiden min og være tålmodig, men huffameg som det tærer på humør og krefter! (Må syte litt, selv om jeg alt i alt er lykkelig som tobarnsmor :babygutt::babyjente: )

Flere råd noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det virker som om litt av problemet ligger i at du gir han litt for mye oppmerksomhet. Barn tar alt det de kan få og vil alltid ha mer. Dette gjør de for å teste ut hvor grensene går. Hvis han er vant til at du leker med han hele dagen er det derfor ikke rart at han slår seg vrang når du prøver å gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei! har en gutt på snart to år, som er ganske oppmerksomhetssyk og utålmodig.. hva med å få han til barnehage, nei dagmamma! hver dag= det må jo kunne la seg gjøre? da slipper du å ha ham i hælene hele tiden! unger på den alderen krever litt mer enn å leke med mamma nå, jeg tror han synes det sikkert er utrolig gøy på barnehage, og de dagene han er hjemme, kjeder han seg...... og da blir han sur og vrang, for han forstår jo ikke enda at han bare må vente en dag til, så får han leke med de morsomme barna igjen...... nei jeg tror han prøver å fortelle deg at han trenger å leke med andre barn hver dag.......

ok? prøv å få ham til barnehagen eller dagmamma hver dag, eller så blir du utslitt!

Etter at min sønn begynte hos dagmamma hver dag, kjeder han så grossalt i helgene med bare mamma og pappa, og sutrer en del.. sikkert for å fortelle oss at han vil tilbake til de andre barna, tenker jeg........ dessuten er han jo i begynnende trassalder nå, dvs. min sønn er i FULL trassalder og er utslitt etter en dag med ham i helgene......... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...