Gå til innhold

Katters "gemytt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det forskjell på katters oppførsel/"gemytt" (det heter det vel på hunder?? :ler: ) avhengig av rase? Kan noen fortelle om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så veldig mye greie på dette, men det er riktig at de forskjellige rasene har ulike gemytt. Jeg passet en Maine coon i to uker i fjor sommer. De er veldig "pratsomme" og mer nyskjerrig enn de fleste katter. Det er helt typisk for den rasen. Nydelig katt!

Selv har jeg ikke rasekatt, men to huskatter. Og de er også veldig forskjellige, selv om de er søsken fra samme kull. :ler:

Skrevet

Det finnes mange "sannheter" om forskjellige katterasers gemytt. Siamesere er regnet som noen av de mest intelligente og krevende(dette mye pga lyden av mjauene deres, meget spesielle). Persere er rolige, av og til litt overlegne og sære innekatter, Abyssiniere er intelligente, livlige og lekne, Sphinx-katter er rolige, snille og kjælne, osv... Jeg tror det har like mye å si på personligheten deres.

Hva mora har lært kattungen har mye å si, trygghet de første ukene, men genetisk sett har visst farens oppførsel mer å si enn moras har jeg hørt. Hvorfor vet jeg ikke.

Men selv alt dette kan slå feil. Min pus ble født i og levde sine første uker i et bur i en hundekennel. Hun var så redd for mennesker da jeg fikk henne at jeg tror mamma og pappa lurte på hvordan dette skulle gå. Etter to uker under senga mi turte hun endelig å komme frem, og nå er hun verdens snilleste lille pus, om enn bittelitt redd for noen bråkete mennesker.

• 2 uker senere...
Skrevet

I følge det som står skrevet om min katts rase (sokoke), skal den være veldig intelligent, selvstendig og ikke så veldig glad i "cuddling"... Hmmm... hun er super-duper kosete, følger etter meg overalt, og virker ikke spesielt smart (prøver å sloss med katten i speilet flere ganger hver dag).. Men kan jo være det kommer med alderen :)

Gjest Teletubbien
Skrevet

Jeg har hørt og lest følgende:

Skogskatt og Maine Coon er selvstendige katter som ikke uten videre "passer" som innekatter. Nysgjerrige og utforskende, og robuste når det gjelder klima :)

Ragdoll og Hellig Birma er rolige vesener som ofte trives godt som innekatter. Glade i selskap, kosete, men også avbalanserte og bedagelig anlagt.

Siameser og orientaler (også da javaneser og balineser) er pratesyke, høylydte og krevende katter som krever å få være MED på det som skjer og som er aktive og oppfinnsomme. IKKE kjedelige.... :ler:

Abyssiner og somalier er kanskje ikke fullt så aktive og krevende som siameservariantene, men mer aktive og nysgjerrige enn de roligere Ragdoll/Birma.

Ocikatt skal også være rimelig aktiv og nysgjerrig. En katt som vil være med og som er ganske selvstendig.

Bengal er hakket mindre krevende og aktiv enn Ocikatten.

Perser og Exotic er de roligste og bedageligste kattene, og perseren er den som krever mest pelsstell. Disse kattene er kosete og tilpasningsdyktige, men passer kanskje best som innekatter?!?

Britisk korthår er enda en rolig og avbalansert katterase som er tilpasningsdyktig. DIsse kan både være ute og inne og er en fin nybegynnerkatt har jeg hørt/lest

Det er så mange varianter innefor hver rase og til og med hvert kull at sikkert mange av individene vil passe bedre i andre grupper enn de gruppene de faktisk hører til, men en liten pekepinn kanskje :wink: Mange av katterasene har egne klubber også, som man kan gå inn på og lese om. Et godt utgangspunkt er vel www.nrr.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...