AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Har mistet troen på meg selv. Fikk veldig dårlige karakterer på eksamenene mine, og derfor tar jeg opp noen fag i år og til neste år. Tar nettbasert. I starten var jeg veldig motivert, satt flere timer på kjøkkenet og leste. Nå har jeg blitt så umotivert fordi jeg er redd for at jeg ikke klarer å gjøre det bra. Jeg tror ikke at jeg klarer å komme inn på et studie med 4 i snitt nå som jeg har ca 3 i snitt, selv om jeg holder på å ta opp fag. Jeg var så skoleflink før, men så begynte jeg bare å gi faen.. Jeg vet jo selv at jeg ikke vil ende opp uten utdanning, og det er noe foreldrene mine har sagt er viktig fra dag en. Men jeg er bare så redd. Jeg er redd for at jeg kommer til å bruke 3år på å ta opp fag. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få motivasjonen min opp. Anonymkode: cda96...8b3
Gjest noe tilfeldig Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Du bør fullføre de studiene du har meldt deg på, eventuelt møte opp til undervisning og ikke bare sitte hjemme for å lese, det kan være langt vanskeligere, enn om man har et nettverk med lærere og medelever å forholde seg til. Om du er skikkelig skolelei etter dette burde du kanskje få deg en jobb og arbeide ett års tid hvor du jobber fulltid for å få litt avbrekk fra studiene. Alternativt folkehøgskole eller noe annet som du finner interessant ikke gi opp!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Kanskje du skal ta en pause å gjøre noe helt annet? Har du talenter innen noe? Musikk? Skriving? Tegning? Dans? Språk? Ta f.eks et kurs i noe du interesserer deg for. Husk : karakterer er virkelig ikke alt her i livet! Skjønner at du må ha det for å komme deg videre, men ikke tenk at du må ha det innen da eller da. Du har fortsatt maaange år du kan studere på, evt gjøre noe annet en perioden. Det finnes mange forskjellige veier til utdannelse og jobb, ikke bare en standard vei. Du har din egen vei, ditt liv! Det er det viktig å huske. Og veien blir til mens du går. Anonymkode: 7edfd...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 14 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: Du bør fullføre de studiene du har meldt deg på, eventuelt møte opp til undervisning og ikke bare sitte hjemme for å lese, det kan være langt vanskeligere, enn om man har et nettverk med lærere og medelever å forholde seg til. Om du er skikkelig skolelei etter dette burde du kanskje få deg en jobb og arbeide ett års tid hvor du jobber fulltid for å få litt avbrekk fra studiene. Alternativt folkehøgskole eller noe annet som du finner interessant ikke gi opp! Jeg tar det som privatist, altså nettbasert hos sonans. Jeg har ikke sonans sin skole i nærheten, så derfor jeg må ta opp fag "hjemme".. Anonymkode: cda96...8b3
Gjest noe tilfeldig Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tar det som privatist, altså nettbasert hos sonans. Jeg har ikke sonans sin skole i nærheten, så derfor jeg må ta opp fag "hjemme".. Anonymkode: cda96...8b3 Hvilke fag er det snakk om da? Har du ikke en nett "klasse" du kan kommunisere med, evnt møte noen av dem om de bor i nærheten?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du skal ta en pause å gjøre noe helt annet? Har du talenter innen noe? Musikk? Skriving? Tegning? Dans? Språk? Ta f.eks et kurs i noe du interesserer deg for. Husk : karakterer er virkelig ikke alt her i livet! Skjønner at du må ha det for å komme deg videre, men ikke tenk at du må ha det innen da eller da. Du har fortsatt maaange år du kan studere på, evt gjøre noe annet en perioden. Det finnes mange forskjellige veier til utdannelse og jobb, ikke bare en standard vei. Du har din egen vei, ditt liv! Det er det viktig å huske. Og veien blir til mens du går. Anonymkode: 7edfd...dc6 Problemet er bare at jeg har tatt opp studielån for å ta opp fagene hos sonans, så kan ikke "slutte" der nå før i mai hvis du skjønner.. Er godt å høre at du sier at jeg har mange år på å utdanne meg. Det er jo sant, og jeg har jo en jobb ved siden av studiene mine nå. Jeg tar opp 4 fag nå, og jeg tror at til neste år så kommer jeg bare til å fokusere på ett fag. Tiden vil vise. Men jeg er bare så lite motivert:/ Anonymkode: cda96...8b3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er bare at jeg har tatt opp studielån for å ta opp fagene hos sonans, så kan ikke "slutte" der nå før i mai hvis du skjønner.. Er godt å høre at du sier at jeg har mange år på å utdanne meg. Det er jo sant, og jeg har jo en jobb ved siden av studiene mine nå. Jeg tar opp 4 fag nå, og jeg tror at til neste år så kommer jeg bare til å fokusere på ett fag. Tiden vil vise. Men jeg er bare så lite motivert:/ Anonymkode: cda96...8b3 Jeg skjønner. Hv is du bor hjemme , må du bruke opp studielånet/bruke det da? Hvis du føler du ikke klarer å gjennomføre det, synes jeg du skal sette deg ned å tenke igjennom noe annet du kan gjøre som du er motivert til å gjøre. Høres ut som kanskje foreldrene dine presser deg litt her? Det er viktig at du selv gjør det du ønsker å gjøre! Jeg skjønner godt at du er lite motivert siden du har gått videregående og bare fortsetter med det etterpå også på en måte siden du tar opp fag. Tror du renger å gjøre noe helt annet. Og ja, dom jeg dkrev har du maaange år du kan studere igjen på. Mange tar opp fag idag som voksne, mange tar videreutdanneinger seint i livet etc. Du har din vei du må gå. Viktig å tenke på:) Aldri sammenligne deg med alle andre. Hvis du har talenter i noe annet en skolefag, hvorfor ikke utvikle de en peirode? Livet skal ikke bare være å sitte å pugge kjipe fag man ikke interesserer seg for. Tenk på at du har mange muligheter, ikke tenk på begrensinger. Du har ditt liv og din vei du skal gå:) Anonymkode: 7edfd...dc6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå