Gå til innhold

Honnørkort til nytte eller besvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/telemark/en-privatsak-at-jeg-er-ufor-1.13179198

Synes det er merkelig at kortet er så upraktisk i utformingen at det ikke passer inn i en vanlig lommebok. Burde være enkelt å tilpasse det til vanlig størrelse liksom et id-/bankkort. At kortet bærer signalfargen oransje kan også virke stigmatiserende. Er nok mange som kvier seg for å dra frem honnørkortet foran "alle og hvermann". Likevel er det ikke bare enkelt å tilpasse situasjonen når du tilfeldigvis møter en bekjent på toget fem minutter etter at honnørbilletten er betalt, men også fem minutter før en kontroll som krever offentlig blottgjøring av din signalfargede lave funksjonsevne. Snakk om å være stemplet i ordets rette forstand.

Hva tenker andre om dette?

Du som er ufør: Påvirker kortets utforming din bruk videre nyttegjørelse av honnørkortet?

Du som ikke selv er ufør: Hva tenker du om at uføre får rabatter ved bruk av honnørkort i ulike sammenhenger?

Hilsen en nysgjerrig trådstarter :klo:

Anonymkode: 01a54...8c5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke ufør, synes det er helt greit at folk får slike kort. Det hadde vel vært lettere for alle om de var standard kort-størrelse.

Anonymkode: 9c47a...9ef

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/telemark/en-privatsak-at-jeg-er-ufor-1.13179198

Synes det er merkelig at kortet er så upraktisk i utformingen at det ikke passer inn i en vanlig lommebok. Burde være enkelt å tilpasse det til vanlig størrelse liksom et id-/bankkort. At kortet bærer signalfargen oransje kan også virke stigmatiserende. Er nok mange som kvier seg for å dra frem honnørkortet foran "alle og hvermann". Likevel er det ikke bare enkelt å tilpasse situasjonen når du tilfeldigvis møter en bekjent på toget fem minutter etter at honnørbilletten er betalt, men også fem minutter før en kontroll som krever offentlig blottgjøring av din signalfargede lave funksjonsevne. Snakk om å være stemplet i ordets rette forstand.

Hva tenker andre om dette?

Du som er ufør: Påvirker kortets utforming din bruk videre nyttegjørelse av honnørkortet?

Du som ikke selv er ufør: Hva tenker du om at uføre får rabatter ved bruk av honnørkort i ulike sammenhenger?

Hilsen en nysgjerrig trådstarter :klo:

Dette har jeg tatt opp for flere r iden med FFO sitt rettighetssenter og med Riksteygdeverket. Svaret var at man ikke hadde datasystemer som gjorde det mulig å finne frem til hvem som hadde rett på honnørkort og hvem som ikke hadde rett på dette. (!) ,en når ny uføretrygd kom ville alle gamle uføresaker bli behandlet på nytt, man ville således få oversikt over hvem som hadde og hadde rett på dette kortet, og ville da gjøre noe med saken. (Hurra.) De fleste vet at ny uføretrygd kom fra 1.1.2015, men kom der nye og oppdaterte honørkort? Ikke som jeg har fått med meg snart 2 år etter. Er der folk som urettmessig har falske slike kort, men å oppdatere og revurdere for å luke ut dem som urettmessig går rundt med falske kort eller er i høyere stillingsprosent enn 50 % og dermed ikke har rett på dette kortet, nei, det er den blå regjeringen ikke interessert i. Dermed blir folk som i andres øyne ser for friske ut til å inneha honnørkort uglesett av alle når de trekker frem sitt honnørkort. 

Anonymkode: 3e305...599

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes kortet har en upraktisk størrelse, samt at det ikke tåler så mye når det bare er laget av papir. Jeg synes derimot ikke det er flaut å måtte vise det frem på bussen, er vel ikke noe verre å vise et honnørkort enn å vise student-id..

Anonymkode: 2a9fe...e6c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes kortet har en upraktisk størrelse, samt at det ikke tåler så mye når det bare er laget av papir. Jeg synes derimot ikke det er flaut å måtte vise det frem på bussen, er vel ikke noe verre å vise et honnørkort enn å vise student-id..

Anonymkode: 2a9fe...e6c

Du likestiller en student (som utdanner seg mot et fremtidig aktivt yrkesliv) og en ufør som har såpass redusert funksjonsevne at hxn ikke evner å delta tilstrekkelig i arbeidslivet for fremtiden? Vil anta folk flest skiller ganske stort mellom de "unge håpefulle" og "uføre trygdemottakere". Eller er det kun rabattordningen du anser å være lik for studenter og uføretrygdede?

• Liker 4
Skrevet

Har honnørkort, synes størrelsen er litt klønete. "Laminerte" det med kontaktpapir da jeg fikk det, nå er det krøllete og har eselører fordi det har blitt stappet i litt for små lommer. Nå som jeg har en stor smartphone passer kortet akkurat inni lomma på mobilfutteralet, og det synes jeg er veldig praktisk; diskret, men lett å ta frem i situasjoner der det trengs osv,.

Synes av og til det er litt flaut å vifte med det oransje kortet, men det har aldri hindret meg i å bruke det. Folk får tenke sitt.

• Liker 1
Skrevet

Dette må være noe uføre tenker mer over enn vi andre gjør. Det er neppe så mange som engang kjenner igjen dette honnørkortet. Jeg hadde ikke gjort det.

Anonymkode: 2ea2c...1cd

• Liker 8
Skrevet

Er ufør og har honnørkort. Det er så stort og laget av tyktpapir, så det har ikke plass i lommeboken min og jeg måtte laminere det for at det ikke skulle smuldre opp etter noen får dager i vesken. Fargen er vel heller ikke akkurat diskre for å si det på en fin måte:fnise:

I utgangspunktet syntes jeg ikke det er flaut å vise honnørkortet, men mener også at det er en privatting. Å være ufør er ikke akkurat noe folk egentlig ønsker, og stigmaet som er ovenfor oss kan være vanskelig. Så hadde vært greit om størrelsen var litt mindre så hvis man ønsker kunne skult det litt mer i hånden når man må vise det frem.

Ikke kan jeg forstå at det skal være så vanskelig å få laget et kort som er litt mer brukervennlig. Skolene klarer å få det til med skolekortene de gir ut.  En annen ting er at det ikke er vanskelig å forfalske et honnørkort. Jeg mener, en rød papirlapp med håndskrevet navn og fødselsdato samt stempel og underskrift fra en navansatt. Kom igjen, det er jo nesten som at nav vil at kortet skal forfalskes jo:klaske:

Det verste er at dette egentlig er en enkel ting å fikse, og som hadde betydd endel for oss uføre. Så at det skal være SÅ vanskelig å få ordnet greie honnørkort er for meg en gåte. 

Anonymkode: c2b29...f88

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener, en rød papirlapp med håndskrevet navn og fødselsdato samt stempel og underskrift fra en navansatt. Kom igjen, det er jo nesten som at nav vil at kortet skal forfalskes jo:klaske:

Takk for tips, tror jeg skal gjøre dette. Mye penger å spare.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kommer vel til å få dette iløpet av vinteren. Jeg har tenkt til å ta bilde av det, og vise bildet på mobilen. Vil sjåføren se hele kortet så får han ta imot en mappe og bla det opp selv. Jeg er under 30 år, og ingen vet eller får vite at jeg er ufør. Sykdom er privat. 

Anonymkode: 12496...699

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer vel til å få dette iløpet av vinteren. Jeg har tenkt til å ta bilde av det, og vise bildet på mobilen. Vil sjåføren se hele kortet så får han ta imot en mappe og bla det opp selv. Jeg er under 30 år, og ingen vet eller får vite at jeg er ufør. Sykdom er privat. 

Veldig godt tips for de det gjelder. Men er et bilde av det faktiske honnørkortet tilstrekkelig som tilleggslegitimasjon?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du glemme, selv om ideen er god, er foto på mobilen ikke godkjent leg i denne sammenhengen. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du glemme, selv om ideen er god, er foto på mobilen ikke godkjent leg i denne sammenhengen. 

Kjenner en som gjør det på denne måten. Virker som det går helt greit, mulig h*n har kortet liggende i lomma i tilfelle da.

Anonymkode: baf30...56b

• Liker 1
Skrevet

Går det an å brette det, deretter laminere det? Da blir det jo halv størrelse, om ikke både forside og bakside er nødvendig da.

At folk viser disse kortene er aldri noe jeg har tenkt over, utenom et helt nøytralt "åja, den personen er uføretrygdet". Men selv om det sikkert ikke er verdens undergang er jeg enig i at folk (så langt det er mulig) bør få velge selv hvem som skal vite dette.

Skrevet

Veldig godt tips for de det gjelder. Men er et bilde av det faktiske honnørkortet tilstrekkelig som tilleggslegitimasjon?

Leg? Det er da ikke bilde på kortene engang. Og hvis det blir noe tull, så kan jeg vise frem fargen på det sammenbrettede (og antakeligvis veldig fillete) kortet i lommeboka. Hvis ikke det er godt nok så får jeg overlevere en mappe. Slik sensitiv informasjon skal man slippe å flashe for alle og enhver. 

Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leg? Det er da ikke bilde på kortene engang. Og hvis det blir noe tull, så kan jeg vise frem fargen på det sammenbrettede (og antakeligvis veldig fillete) kortet i lommeboka. Hvis ikke det er godt nok så får jeg overlevere en mappe. Slik sensitiv informasjon skal man slippe å flashe for alle og enhver. 

Dette er opplyst om og klageet på i aviser tidligere av folk som har fått bot på buss og bane fordi kortet i orginal skal medbringes, sammen med gyldig legitimasjon, for at den reisende skal ha rett på rabatert pris. Det står angivelig også bak på kortet. Vi kan krangle om saken her inne, men den dagen du får bot på grunn av manglende kort og leg. Så får vi vel en tråd på kg om saken? 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, som jeg skrev i innlegget du siterte; tilleggslegitimasjon. Det er det det står på kortet.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ufør, men synes kortets utforming er en lav "pris" å betale for å få rabatt, selv om det er litt merkelig at de ikke greier å lage det i vanlig bankkort- og førerkort-størrelse.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er opplyst om og klageet på i aviser tidligere av folk som har fått bot på buss og bane fordi kortet i orginal skal medbringes, sammen med gyldig legitimasjon, for at den reisende skal ha rett på rabatert pris. Det står angivelig også bak på kortet. Vi kan krangle om saken her inne, men den dagen du får bot på grunn av manglende kort og leg. Så får vi vel en tråd på kg om saken? 

Hvorfor skulle jeg få bot når jeg har med meg originalen? 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være noe uføre tenker mer over enn vi andre gjør. Det er neppe så mange som engang kjenner igjen dette honnørkortet. Jeg hadde ikke gjort det.

Enig i dette. Jeg legger meg ikke opp i hva eller hvordan folk betaler på kollektivtransport eller hva det nå måtte være. De fleste har nok med sitt. Om noen legger merke til det er det nok uansett glemt innen ti sekunder. 

Anonymkode: bd4f8...89f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...