Gå til innhold

Apple TV - hvilken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten ønsker seg Apple TV. Det er så mange forskjellige og veldig ulik pris. Er det noen som har greie på dette og vet hvilken jeg burde gå for?

Anonymkode: 10557...c8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Apple = Making  you feel smart for over-spending!

Anonymkode: c2211...f58

Skrevet

Hvilke abonnementer har han?

Jeg har den vanligste (3. gen) , og den støtter ikke HBO Nordic. Det tror jeg at den nyeste (4. gen) gjør. 

Anonymkode: 587fb...f18

Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet er det bare to forskjellige i salg. Den eldre utgaven av Apple TV og den nye. De er ganske like utseendemessig, men den nye er omtrent dobbelt så høy. Fjernkontrollen er ulik. Den nye fjernkontrollen har en berøringsflate øverst, mens den gamle er litt mer begrenset. Apple har også en app for iOS som gjør at iPhone kan brukes som fjernkontroll. Den eldre Apple TV har forhåndsinstallerte apper. Man kan ikke legge til nye. Så vidt jeg husker er NRK, TV2 Sumo, Netflix, YouTube og Vimeo blant disse. De fleste andre appene på den gamle Apple TV er myntet på det amerikanske markedet.

Den nye Apple TV har en egen App Store app, hvor man kan laste ned apper gratis eller til en billig penge, mye på samme måte som i iTunes og Mac App Store for iOS og macOS. Grensesnittet i operativsystemet til Apple TV heter tvOS. Det minner mye om iOS. Utvalget av apper for den nye Apple TV har blitt ganske rikt, men er ikke noe i nærheten av utvalget for iOS. Blant appene tilgjengelig for den nye Apple TV er det mange spill. Den gamle Apple TV har så vidt jeg kan huske ingen spill. Har man tenkt å spille mye vil jeg anbefale å skaffe en spillkontroller. Selv har jeg kjøpt en SteelSeries Nimbus. Apper man har anskaffet for iOS er automatisk tilgjengelige for tvOS. Apper man har betalt for på den ene plattformen trenger man ikke betale for på den andre. De fleste appene av kvalitet til tvOS er også tilgjengelige for iOS.

Den nye Apple TV kommer i to varianter, hvor den eneste forskjellen jeg vet om er lagringskapasiteten. 32GB eller 64GB. Visstnok har Apple TV en litt spesiell måte å lagre på, for å spare plass, som gjør at jeg er usikker på hvor stor rolle forskjellen i lagringskapasitet egentlig spiller. Slik jeg forstår det lastes en del av appen ned fra nettet når den tas i bruk for så å frigjøre mye plass når den ikke lenger er i bruk.

For å gjøre en lang historie kort er den gamle stort sett begrenset til de innebygde appene, deriblant NRK, TV2 Sumo, Netflix og YouTube. Den nye har en masser av apper du kan velge å installere og slette etter eget behov. De fleste TV-kanaler av betydning har egen app til den. For de som har Altibox vet jeg at de jobber med en app for Apple TV som etter alt å dømme vil kunne erstatte dekoderen. Hvis man vil bruke en Apple TV til mer enn å titte på NRK, TV2 Sumo, Netflix, YouTube, Vimeo eller streaming fra egen datamaskin må man kjøpe den nyeste Apple TV.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Skrevet

Takk for godt svar! For vår del vil det faktisk lønne seg økonomisk, for vi tenker å si opp kabel-tv til vel 300-400 per måned. Ser bare NRK, Netflix og HBO. Men da ser det ut som jeg må kjøpe den nye så HBO fungerer.

Anonymkode: 10557...c8a

Skrevet

Anonymkode: c2211...f58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...