AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Har i en lengre periode vært på noen visninger, og det som slår meg er at hus som til og med er skikkelig nedsarva, vedlikeholdet har vært på ett minimum likevel går for 500-600.000,- OVER takst, seriøst hva feiler det folk? Du får aldri igjen det du har lagt inn i boligen, i alle fall ikke de jeg har vært å sett på. Anonymkode: f59b6...f5f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 I motsetning til hva man kan få inntrykk av når man leser om boligmarkedet i avisene, kjøper de færreste bolig som økonomisk investering - de kjøper seg et sted å bo. Det de ønsker å få ut av kjøpet er ikke primært økonomisk vinning, men et godt liv - DET er boligens faktiske verdi og det man får igjen. Anonymkode: c1cb0...d76 18
prt90 Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har i en lengre periode vært på noen visninger, og det som slår meg er at hus som til og med er skikkelig nedsarva, vedlikeholdet har vært på ett minimum likevel går for 500-600.000,- OVER takst, seriøst hva feiler det folk? Du får aldri igjen det du har lagt inn i boligen, i alle fall ikke de jeg har vært å sett på. Anonymkode: f59b6...f5f 1) Takst er bare "tenk på et tall" og om noe går over eller under takst sier svært lite/ingenting om noe var dyrt eller billig. I de fleste tilfeller der ting går 500.000 over takst er det fordi megleren med vilje har satt prisen alt for lavt slik at han/hun kan fremstå som en dyktig selger.. 2) Folk har en lei tendens til å kraftig undervurdere hva en oppussing koster i både tid og penger. Hvis du bor i Oslo burde du vurdere å heller kjøpe nybygg, det begynner å bli ganske rimelig priset sammenlignet med brukt nå.. 1
Cathj Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har i en lengre periode vært på noen visninger, og det som slår meg er at hus som til og med er skikkelig nedsarva, vedlikeholdet har vært på ett minimum likevel går for 500-600.000,- OVER takst, seriøst hva feiler det folk? Du får aldri igjen det du har lagt inn i boligen, i alle fall ikke de jeg har vært å sett på. Anonymkode: f59b6...f5f Noen jeg kjenner har akkurat solgt leiligheten de kjøpte for et års tid siden. De kjøpte den for 400.000,- over takst da, den gikk for 450.000,- over ny takst her om dagen (den har også steget ganske greit i pris på bare et år). Det har vist seg å være ganske umulig å spå dagens boligmarked. Og som prt90 sier, det er nok en god del lokkepriser ute og går. Kan du betale for det, så synes jeg man heller skal tenke på hva leiligheten er verdt for deg som kjøper. Endret 18. oktober 2016 av Cathj 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Kan legge til at dette er på østlandet, ca 5 mil fra oslo men allikevel. Her så får de aldri solgt huset/leiligheten igjen med gevinst Anonymkode: f59b6...f5f
prt90 Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Ettersom meglerbransjen har gjort "takst" til en vits så er det enkleste å slutt å se på den, se heller på solgtprisen på tilsvarende leiligheter.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Vel, det samme sa folk på nittitallet. "400 000 for en leilighet, er du gal?" Anonymkode: 5596e...41f 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=84288226&fks=84288226 - åh yes, se på det huset her, rett og slett en perle!! Helt nedslitt, total renoveringsobjekt, ingen vedlikhold siden 70-tallet ser det ut som, og huset er 100 år gammel. Virker ikke mulig for utbyggere å kjøpe heller, da huset er verneverdig og alle fasadeendringer er forbudt / må søkes om. Jeg er veldig spent hva det huset vil gå for. Men beliggenhet. Noen kommer sikkert til å kjøpe det uansett. Er jo ikke dum planløsning og sånn. Men 11 millioner for en nedslitt hus, som trenger flere millioner for å bli gjort i stand... inkl. hage. Anonymkode: 9e423...8fc
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 Bitteliten bøttekott av en leilighet som ligger midt i byen er aldri verdt pengene uansett! Anonymkode: 55cb9...f6f 1
_popcorn_ Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 du kan nok få igjen mye av det du legger i boligen, om du regner verdier utav andre ting enn kroner. Har selv kjøpt leilighet med en del småting å fikse. Hvor mye jeg får igjen rent økonomisk ved salg gidder jeg ikke tenke på engang, jeg kjøper ikke med tanke på salg, jeg kjøpte fordi jeg vil ha tryggheten med egen bolig, jeg vil ha noe som er mitt eget. Om jeg taper 200 000 ved salg om 5 år, så har jeg vunnet 5 år med trygghet og selvbestemmelse. Jeg pusser ikke opp alt på en gang, tar litt og litt, og nyter det å se at leiligheten former seg mer og mer til meg... med klart, for noen er det kun kronene som har noe å si... 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kjøpte leilighet for fem år siden til godt over takst, og folk sa det samme som deg; det der får du aldri igjen. Leiligheten var ikke nedsarvet, faktisk i ganske god stand, men hadde overflater av den typen som ikke er pop i dag (tre stavs eik og belegg på gulvet, eikekjøkken med gulldetaljer, ikke integrerte hvitevarer o.l) Nå har jeg byttet kjøkken, malt alle vegger, tak og karmer, lagt nytt gulv og fått integrerte hvitevarer. Leilighetene rundt meg selges på første visning med samme standard om jeg hadde for langt høyere kvadratmeterpris, og anslag tyder på at jeg kunne solgt min leilighet med fortjeneste på ca 900 000 om jeg hadde fått samme kvm pris. Så jo, jeg hadde fått det igjen. Men mer viktig er at jeg har fått en leilighet på et sted jeg stortrives! Jeg har gåavstand til jobb, til venner og familie, til sentrum, gode kollektivtilbud, butikker og helsetilbud i nærheten, treningssenter 200m unna, turområde i nærheten, masse sol og gode fasiliteter i tilknytning til leiligheten. Jeg bruker i praksis ikke penger på transport og sparer mye hver mnd som jeg tidligere brukte på buss og bensin, jeg sparer tid på å gå fem min hjem etter jobb fremfor 40 min i trafikken, og jeg har tenkt å bo her lenge så trivselen er mye viktigere enn hva leiligheten har i total verdistigning. Alt handler faktisk ikke om å selge med gevinst, i et langt perspektiv er det uansett ingen som taper på et boligkjøp. Anonymkode: 51cda...562 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan legge til at dette er på østlandet, ca 5 mil fra oslo men allikevel. Her så får de aldri solgt huset/leiligheten igjen med gevinst Anonymkode: f59b6...f5f Kommer nok litt an å 5 mil i hvilken retning, men bare tiden vil vise hva som skjer med prisene, og hvor stor (om noen) gevinst et salg vil kunne gi. Heldigvis kjøper de fleste hus/leilighet for å bo. Anonymkode: ce0a3...926 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=84288226&fks=84288226 - åh yes, se på det huset her, rett og slett en perle!! Helt nedslitt, total renoveringsobjekt, ingen vedlikhold siden 70-tallet ser det ut som, og huset er 100 år gammel. Virker ikke mulig for utbyggere å kjøpe heller, da huset er verneverdig og alle fasadeendringer er forbudt / må søkes om. Jeg er veldig spent hva det huset vil gå for. Men beliggenhet. Noen kommer sikkert til å kjøpe det uansett. Er jo ikke dum planløsning og sånn. Men 11 millioner for en nedslitt hus, som trenger flere millioner for å bli gjort i stand... inkl. hage. Anonymkode: 9e423...8fc Jeg synes det ikke så så aller verst ut jeg, de jeg har sett på mangler gulv, badet er råtnet opp, vinduene er punktert. Det der var bra stand iforhold. Anonymkode: f59b6...f5f 1
Million Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Jeg var på utkikk etter bolig i en bestemt vei i Oslo i våres. Den første visningen jeg gikk på, var ikke akkurat oppmuntrende. Den boligen var helt ok, et par rom måtte males men resten var greit, og budrunden begynte å ta av allerede på selve visningen. Folk satt og skrev budskjema så blekket sprutet. Den endte opp med å bli solgt for over 500.000 over prisantydning, og dette er i et strøk på østkanten. Jeg måtte gi meg tidlig i budrunden. Kan ikke akkurat si jeg følte meg oppløftet etter den erfaringen. Men innimellom er det lov å ha litt flaks. Jeg fant en annen leilighet noen uker senere. Til alt overmål viste det seg at jeg var eneste budgiver på den, og det endte med at jeg fikk tilslaget på leiligheten til prisantydning! I Oslo, i et område der leiligheter rives vekk så fort de er lagt ut...! Min leilighet er ganske sliten, kan ikke si noe annet, men jeg vil pusse opp litt etter litt med tiden. Det er også snakk om at borettslaget skal pusse opp badene om et år eller to, så da blir det gjort i regi av dem. Uansett fikk jeg et eget sted å bo for prisantydning i Oslos brennhete boligmarked! Naboen skal selge sin bolig nå, helt lik min i størrelse men mer oppusset. Prisantydningen deres er 430.000 over den summen min var lagt ut til for noen måneder siden. Endret 19. oktober 2016 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #15 Skrevet 19. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=84288226&fks=84288226 - åh yes, se på det huset her, rett og slett en perle!! Helt nedslitt, total renoveringsobjekt, ingen vedlikhold siden 70-tallet ser det ut som, og huset er 100 år gammel. Virker ikke mulig for utbyggere å kjøpe heller, da huset er verneverdig og alle fasadeendringer er forbudt / må søkes om. Jeg er veldig spent hva det huset vil gå for. Men beliggenhet. Noen kommer sikkert til å kjøpe det uansett. Er jo ikke dum planløsning og sånn. Men 11 millioner for en nedslitt hus, som trenger flere millioner for å bli gjort i stand... inkl. hage. Anonymkode: 9e423...8fc Ett flott funkishus med bra beliggenhet. Men enig det var nedslitt, man må legge ned mange timer arbeid der. Anonymkode: 1cea4...fce 1
Gjest Selfie Skrevet 20. oktober 2016 #16 Skrevet 20. oktober 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=84288226&fks=84288226 - åh yes, se på det huset her, rett og slett en perle!! Helt nedslitt, total renoveringsobjekt, ingen vedlikhold siden 70-tallet ser det ut som, og huset er 100 år gammel. Virker ikke mulig for utbyggere å kjøpe heller, da huset er verneverdig og alle fasadeendringer er forbudt / må søkes om. Jeg er veldig spent hva det huset vil gå for. Men beliggenhet. Noen kommer sikkert til å kjøpe det uansett. Er jo ikke dum planløsning og sånn. Men 11 millioner for en nedslitt hus, som trenger flere millioner for å bli gjort i stand... inkl. hage. Anonymkode: 9e423...8fc Om de som kjøper det i tillegg bruker noen millioner på oppussing, så er likevel ikke dette veldig mye for en arkitekttegnet enebolig på Nordberg altså. Jeg hadde gjerne bladd opp hvis jeg hadde hatt pengene.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 Vi solgte vår 23 kvm studentleilighet for 1,4 mill, og kjøpte 200 kvm hus med naust og garasje for 1,9 mill. Har siden pusset opp for ca 0,5 mill og er snart ferdige. Sentrumspriser er fri for rasjonalitet. Men det gjør ikke folk dumme. Det er bare en prioritering. Bilene våre koster til sammen ca 5-6000 kr/mnd, det kunne jo lett ha vært 1,5 mill ekstra i lån. Anonymkode: bf9f3...aea 1
prt90 Skrevet 21. oktober 2016 #18 Skrevet 21. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi solgte vår 23 kvm studentleilighet for 1,4 mill, og kjøpte 200 kvm hus med naust og garasje for 1,9 mill. Har siden pusset opp for ca 0,5 mill og er snart ferdige. Sentrumspriser er fri for rasjonalitet. Men det gjør ikke folk dumme. Det er bare en prioritering. Bilene våre koster til sammen ca 5-6000 kr/mnd, det kunne jo lett ha vært 1,5 mill ekstra i lån. Anonymkode: bf9f3...aea Med 2% rente koster det rett over 1000 kroner i måneden å låne 1 million. Så kostnaden med bilene tilsvarer faktisk 4-5 millioner(!) i ekstra lån. 1
Grønt blad Skrevet 22. oktober 2016 #19 Skrevet 22. oktober 2016 På 19.10.2016 den 11.46, AnonymBruker skrev: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=84288226&fks=84288226 - åh yes, se på det huset her, rett og slett en perle!! Helt nedslitt, total renoveringsobjekt, ingen vedlikhold siden 70-tallet ser det ut som, og huset er 100 år gammel. Virker ikke mulig for utbyggere å kjøpe heller, da huset er verneverdig og alle fasadeendringer er forbudt / må søkes om. Jeg er veldig spent hva det huset vil gå for. Men beliggenhet. Noen kommer sikkert til å kjøpe det uansett. Er jo ikke dum planløsning og sånn. Men 11 millioner for en nedslitt hus, som trenger flere millioner for å bli gjort i stand... inkl. hage. Anonymkode: 9e423...8fc Synes det er en flott bolig med svært god arkitektur. Boligen er da heller ikke totalt nedslitt. Bruker de et par-tre millioner på oppussing, vil de uten problemer få det igjen om de selger i morgen. Nordberg er også et veldig populært område som kun vil stige i verdi. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå