AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg og min samboer tar over gården til samboers foreldre ved årsskifte. Gården er takstert til ca 12 millioner. Det er blitt bestemt av vi skal kjøpe den for ca 7 mill. "Fradraget" skal være forskudd på arv for samboeren min. Siden vi ikke er gift, vil ikke mine svigerforeldre at dette forskuddet på arven skal tilfalle meg. Hvordan gjør vi det da med fordelingen? Jeg er naturligvis ikke int. i å betale 50% på lånet når jeg ikke skal stå som 50%eier. På forhånd takk for hjelpen. Anonymkode: 41906...a72
ArtyFarty Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Hvis deler av gården er forskudd på arv, så blir eierandelen skjevdelt. 7 mill av 12 mill er i underkant av 60%. Når dere da deler på lånet, så vil han eie 70% og du 30. Om du ikke betaler halvparten av lånet så vil din eierandel bli ytterligere redusert. 1
Juniper Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Den delen som ikke er hans arv, skal den deles likt? Jeg forutsetter 50/50 på det dere kjøper. I så fall lager dere en brøk, som blir gjeldende for alle utgifter og lånebetjening i forhold til gården utover kjøpslånet som dere tar opp for å skaffe andelen som ikke er hans arv. 12-7 = 5 millioner er hans arv 7/2= 3,5 Hans grunnverdi = 5 + 3,5 = 8,5 millioner = 70,83% Din grunnverdi = 3,5 millioner = 29,17% Lånet dere tar opp for å kjøpe andelen tilsvarende de 7 millionene må du betale halvparten av. Om dere senere tar opp lån for vedlikehold, eller skal finansiere en oppussing, så skal du bare betale 29,17% Om dere en dag i fremtiden skilles, så er det 29,17% av verdistigningen som du har rett på.
stan Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Husk på å lage en skriftlig avtale. Dårlige dager ødelegger hukommelsen. Det som virker rimelig og rettferdig når dere er venner, blir det gjerne kamp om når dere går fra hverandre. Så lag en skriftlig avtale, få gjerne en advokat til å se igjennom så det ikke er noen tvil eller mulighet for misforståelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå