Gå til innhold

Første konsultasjonstime, fikk et GANSKE uforventet svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg ønsker bare og dele min opplevelse fra min og min samboers første konsultasjon på fertilitetsklinikken.. og ønsker svært gjerne og høre om andre har erfaring og gjerne et svar som kan gjøre meg mindre stresset..! 

Så vi var på vår første konsultasjon, jeg hadde positive forventninger i og med at jeg tenker at det er en plass som faktisk skal hjelpe par i denne situasjonen som gjør at man ikke klarer og lage et barn på egenhånd... 

vi satt og snakket og diskuterte blant annet hvem vi var, hva vi gjør, hvordan vi bor osv. ALT var positivt i forhold til behandlingen og barnets fremtid. Helt til hun legen hadde sett på journal historikken min... Der står det blant annet at jeg har vært hos psykolog pga vanskelige ting. Disse vanskelige tingene kommer fra et tidligere samboerskap, som innebar vold og overgrep. Dette var svært vanskelig og takle en periode, men jeg er nå kommet meg videre og lever livet som normalt. Jeg har også snakket mye om meg selv som person, og andre private ting som kun innebærer litt usikkerhet av starten på det voksne liv. Dette er da noen år siden, og jeg hadde helt lagt bak meg denne delen av livet. Jeg snakker ikke om selvmordstanker, doping, angst, depresjon osv... men helt vanlige ting... og da hun legen sa til oss at behandlingen ikke kan starte enda, pga. Dette, ble jeg helt stum... jeg følte jeg ble stemplet som en stor idiot som virkelig ikke hadde noen ting i nærheten av et barn og gjøre... ja selvfølgelig overdriver jeg nå, men det var slik det føltes i øyeblikket... hun kalte det hele "en vanskelig start på livet". Jeg vet også at mine foreldre hadde kontakt med barnevernet, da de slet med økonomien, og jeg var svært selvstendig da jeg var liten. Jeg trivdes rett og slett ikke og være blant mange folk, ikke anti sosial, men jeg trivdes best i mitt eget selskap. Men dette endret seg mer, og nå er jeg ganske så sosial vil jeg påstå.

men dere skjønner sikkert hva jeg vil frem til her, altså jeg følte for det første at jeg nok en gang er hovedgrunnen til at vi ikke kan få barn, selv om grunnen ligger hos begge to... vi fikk også beskjed om å legge på oss, da vi er ganske tynne begge to. Men det er slik vi er, og vi går mye opp og ned... vi klarer ikke legge på oss mye, uansett hvilket kosthold vi har... vi er ikke sykelig tynne, men helt OK. Selvsagt kunne vi hatt noen flere kilo men dette må nesten komme av seg selv...

jeg ønsker ikke noen frekke kommentarer på dette, men bare kommentarer som fjerna kan hjelpe oss til og tenke litt annerledes.. akkurat nå føler vi oss hjelpesløse, og vet ikke om vi klarer og fortsette dersom dette Skal stoppe oss fra og få barn...

Anonymkode: 1dd4d...5f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å gå/ha gått til psykolog så dette var overraskende! Når du skriver at behandlingen ikke kan starte "enda", er det fordi du fremdeles går i behandling, eller hva ligger til grunn?

• Liker 3
Skrevet

Som sagt ønsket jeg ingen frekke kommentarer, men det får da bare være. 

Det at mine FORELDRE hadde kontakt med barnevernet, har vell ingenting og gjøre med meg som person? Og jeg er ikke ustabil, fordi jeg trengte og snakke med noen etter at jeg kom ut av et voldelig forhold?? Barneverne har da ingenting med meg og gjøre lenger, da jeg er godt over myndig. Jeg har et perfekt liv, sammen med min samboer. Vi har ganske greit utbetalt i måneden, og bor i en leilighet vi selv eier. Ingenting er gale med verken meg eller han, for da hadde vi nemlig aldri hatt den jobben vi har. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Det er vanlig å gå/ha gått til psykolog så dette var overraskende! Når du skriver at behandlingen ikke kan starte "enda", er det fordi du fremdeles går i behandling, eller hva ligger til grunn?

Hun skriver at hun er for tynn.

Det er et helt adekvat krav at TS skal ha normalvekt før man setter i gang med fertilitetsbehandling.

At TS ikke vil legge på seg, men mener at dette skal 'komme av seg selv' sier sitt.

Anonymkode: 7e843...3f1

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som sagt ønsket jeg ingen frekke kommentarer, men det får da bare være. 

Det at mine FORELDRE hadde kontakt med barnevernet, har vell ingenting og gjøre med meg som person? Og jeg er ikke ustabil, fordi jeg trengte og snakke med noen etter at jeg kom ut av et voldelig forhold?? Barneverne har da ingenting med meg og gjøre lenger, da jeg er godt over myndig. Jeg har et perfekt liv, sammen med min samboer. Vi har ganske greit utbetalt i måneden, og bor i en leilighet vi selv eier. Ingenting er gale med verken meg eller han, for da hadde vi nemlig aldri hatt den jobben vi har. 

Hva jobber dere med, da?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tynn av den enkle årsak, at forbrenningen min er ganske høy. Jeg kan spise akkurat hva jeg vil, uten at det får noen konsekvenser for vekt. Som sagt er jeg ikke sykelig tynn.

Skrevet

Du er klar over at lav vekt kan gjøre det vanskelig å bli gravid?

Anonymkode: a8798...706

• Liker 9
Skrevet

Jeg er tynn av den enkle årsak, at forbrenningen min er ganske høy. Jeg kan spise akkurat hva jeg vil, uten at det får noen konsekvenser for vekt. Som sagt er jeg ikke sykelig tynn.

Høy forbrenning er en myte. Forbrenningen din er ikke høy eller lav så lenge du ikke er innenfor den promillen med stoffskifteproblemer.

Normalvekt er ikke noe særkrav legen stiller kun deg for fertilitetsbehandling.

• Liker 16
Skrevet
7 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Grunnen til at behandlingen ikke kunne starte var fordi legen trengte en bekreftelse på at jeg var i stand til og kunne bære frem et barn, med tanke på hvilke hormoner som blir satt i sving. Jeg går ikke til noen terapeuter, psykologer osv. Dette er gammel historie som er lenge siden, og da snakker vi 5-6 år siden... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at lav vekt kan gjøre det vanskelig å bli gravid?

Selvsagt er jeg klar over det. Men hva kan jeg gjøre når forbrenningen er såpass høy som den er? Det har den vært hele mitt liv. Skal jeg bli dømt nedenom og hjem bare pga. Det og min historie?

Skrevet

Selvsagt er jeg klar over det. Men hva kan jeg gjøre når forbrenningen er såpass høy som den er? Det har den vært hele mitt liv. Skal jeg bli dømt nedenom og hjem bare pga. Det og min historie?

INGEN har høy forbrenning om de ikke lider av sykdom. 

Du klarer fint å legge på deg om du spiser mer mat. Problemet her, som legen også så, er at du motsetter deg å gjøre det som må til for at du skal bli en kandidat til behandling. Det er meget alvorlig.

• Liker 13
Skrevet

Trist at du fikk så dårlig inntrykk av fertilitetsklinikken! Det må ha vært vanskelig!

Det er fint at du har fått hjelp for de problemene du har hatt. Det at du fikk deg ut av forholdet og valgte å gå til psykolog burde telle positivt og ikke bli brukt mot deg.Kan det være at psykologen har skrevet noe i journalen som legen reagerte på? 

Ellers må jeg si meg enig med noen av de over: Dersom du har for lav BMI til å kunne gjennomføre et svangerskap må du selvfølgelig gjøre noe med det. Dersom du bare er litt undervektig er det rart at legen kommenterte det. Vet du hva BMIen din er? Da får du en pekpinn på hvor mye du evt. må legge på deg.

• Liker 4
Skrevet

Så utrolig kjipt for deg. Jeg var til psykolog i forhold til skilsmissen og i følge legen er dette situasjonsbetinget og kun en periode i livet. Ble litt bekymret når jeg leste dette innlegget med tanke på om vi trenger hjelp for å bli gravid. Håper det ordner seg for dere.

Anonymkode: 95990...35c

Skrevet

Om du blir dømt eller ikke dømt spiller jo fint liten rolle om kroppen din er for tynn til å bære frem et barn. Har du regelmessig menstruasjon i det minste?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har da ikke nektet og legge på meg? Jeg jobber med det hver dag, men det virker på meg som om du aldri har opplevd og være enten slank, eller hatt høy forbrenning... beklager ordbruken og måten jeg sier det til deg på, men klarer du og sette deg litt inn i en situasjon som jeg forklarer? 

Jeg forklarer enkelt og greit: MIN kropp klarer ikke og legge på seg mye, da det er noe som kalles forbrenning som gjør at vekten er opp og ned samme hva jeg ønsker og ikke. Jeg er naturlig slank, selvom jeg hadde spist burger på Statoil hver dag... 

min historie er lagt bak og avsluttet, da dette ikke var noe selvpåført og en situasjon jeg ikke kunne forutse. Jeg er komt videre livet, og er ikke sammen med han som forårsaket det voldelige samboerskapet. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke nektet og legge på meg? Jeg jobber med det hver dag, men det virker på meg som om du aldri har opplevd og være enten slank, eller hatt høy forbrenning... beklager ordbruken og måten jeg sier det til deg på, men klarer du og sette deg litt inn i en situasjon som jeg forklarer? 

Nei, det er bare tull.

Drikk nøringsdrikker, spise ekstra fett, nøtter osv.

Å skylde på høy forbrenning når legen gir deg beskjed om å komme deg opp til normalvekt er idioti. Det er nøyaktig like dumt som når fete mennesker påstår de har lav forbrenning og ikke kan gå ned i vekt.

• Liker 15
Gjest RaspberryPi
Skrevet

Du ble avvist på samme måte som en kvinne med svært høy BMI ville blitt avvist. Jeg kan ikke se at fertilitetsklinikken har gjort noe galt her. 

Skrevet

Jeg forklarer enkelt og greit: MIN kropp klarer ikke og legge på seg mye, da det er noe som kalles forbrenning som gjør at vekten er opp og ned samme hva jeg ønsker og ikke. Jeg er naturlig slank, selvom jeg hadde spist burger på Statoil hver dag... 

Dette er bare tull. Alle kan legge på seg hvis de inntar flere kalorier.

Hvis barneønsket er så stort legger du på deg. Hvis ikke er du vel egentlig ikke så klar eller lysten på barn.

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du blir dømt eller ikke dømt spiller jo fint liten rolle om kroppen din er for tynn til å bære frem et barn. Har du regelmessig menstruasjon i det minste?

Menstrusjonen er som normalt, den kommer hver måned. Eggløsningen derimot har desverre ikke vist seg og være der, og svømmerene til min samboer er heller ikke så raske som de er nødt og være..

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

INGEN har høy forbrenning om de ikke lider av sykdom. 

Du klarer fint å legge på deg om du spiser mer mat. Problemet her, som legen også så, er at du motsetter deg å gjøre det som må til for at du skal bli en kandidat til behandling. Det er meget alvorlig.

Jeg lider ikke av noen som form for sykdom. Jeg har heller aldri hatt noen sykdom, som har med vekt, spising osv og gjøre. Jeg spiser faktisk svært godt og normalt, jeg har ingen angst for mat eller noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...