Gå til innhold

Fra 2 til 4 i matte, er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen her som har lyktes i å øke mattekarakter fra 2 til 4 på ett år? Jeg vurderer nemlig å prøve meg som privatist i matematikk, fordi jeg fikk kun 2 på vgs i fjor. Jeg merker hvor mange utdanninger som er uaktuelle bare på grunnlag av mattekarakteren, og merker at jeg virkelig vil gjøre noe med det. Men så koster det jo litt å ta opp igjen fag som privatist, så jeg vil vite om det jeg ønsker meg er realistisk. Er det noen her som har erfaring med dette, og som har lyktes? Matte har vært et tungt fag for meg siden jeg var 13 år, så fagforståelsen i akkurat det faget sitter nok litt langt inne fordi jeg ga litt opp allerede på ungdomsskolen. Så har jeg liksom ikke fått ordentlig tak på det på vgs heller. Burde jeg satse som privatist, eller er det urealistisk? 

Takk for svar 

Anonymkode: 60eea...f69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mulig om du jobber hardt. På matematikk.net ligger det tidligere eksamener med og uten besvarelser. Du kan øve og teste deg der, før du bestemmer deg om du skal gå for det.

Anonymkode: d91cd...b61

Skrevet

Selvfølgelig, men du må jobbe en times tid hver dag. Da får du kanskje seks.

Sjekk ut bloggen ti Mattedama: http://mattedama.blogg.no

Skrevet

Hvorfor ikke hyre inn en mentor, en privatlærer, som kommer hjem til deg og gir deg privatundervisning i matte? Det koster litt, men utifra hva jeg har hørt, gir det nesten garantert resultater den positive veien.

Eksempel på noen som gir slik privatundervisning:

http://www.mentornorge.no/priser/

Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Hvorfor ikke hyre inn en mentor, en privatlærer, som kommer hjem til deg og gir deg privatundervisning i matte? Det koster litt, men utifra hva jeg har hørt, gir det nesten garantert resultater den positive veien.

Det holder lenge med litt selvdisiplin. Man kan ikke ha med seg privatlæreren sin på eksamen.

Gjest WeirdAlien
Skrevet

Jeg tar selv opp matematikk hos privatist nå. Det er noe man må jobbe med for å få til. Har 2 og prøver å få 4. Jobber man hardt vil man få det til. Jeg har dyskalkuli og har slitt med matte helt siden jeg startet på skolen i 1. klasse.

Skrevet

Tusen takk for så fine svar. Nå tenker jeg sterkere på å satse på det. Nå går jeg nemlig på et studie til barnehagelærer, men jeg kjenner at jeg ikke egentlig ønsker å jobbe i barnehage. Er veldig glad i barn, men jeg tror rett og slett ikke at en hverdag i barnehagen er noe jeg ønsker meg. Men så tenkte jeg kanskje litt på en lektorutdanning, men da må jeg jo ha 4 i matte. Og uansett om jeg skulle ombestemme meg om lektorutdanning, så vil selvfølgelig 4'ern komme godt med når jeg ser etter min vei videre. Skal reflektere litt mer over det. Er litt tungt å slutte på studiet også, fordi jeg flyttet tvers over landet for å gå på studiet.. 

Skrevet

Studerer du tilfeldigvis i Tromsø? Er matteprivatist her selv :-)

Anonymkode: 37c68...7df

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studerer du tilfeldigvis i Tromsø? Er matteprivatist her selv :-)

Anonymkode: 37c68...7df

Nei, studerer i Bergen :)

Skrevet

Anbefaler at du ser på f.eks. https://www.khanacademy.org/, de har videokurs i hvordan man går frem for å løse omtrent alle typer mattespørsmål. Hvis ikke du finner noe der eller du ikke forstår forklaringen så finnes det flere andre med liknende kurs du kan se på. Jeg tror det bør være fint mulig å gå fra 2 til 4 så lenge du er forberedt på å legge innsats i det. Jeg forbedret min mattekarakter fra stryk til 1,8 eller noe sånt (1 er best, 6 dårligst) i et mattefag på høyskole. Det var riktig nok ikke helt det samme som jeg strøk i siden det var gjort om på i løpet av året, men det viser at innsats har veldig mye å si.

Anonymkode: df306...eee

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg tok ferdig vgs-matten i fjor, og startet med 2-ere i starten av skoleåret, og 6-ere på slutten (5 i standpunkt). Det er mulig å knekke koden dersom man får god hjelp av noen som er gode på å forklare.

Skrevet

Jeg gikk fra 2-5. Men det krevde hardt arbeid, jeg fulgte undervisning på sonans, og jeg brukte mye tid på å regne, i starten forsto jeg ingenting, og fikk ca 70% feil på alt, så plutselig en dag, bare 2 uker før første eksamen, så var det som et lys gikk opp for meg. Og plutselig bare forsto jeg det. Og fikk 5 på eksamen. Kunne sikkert fått 6 og. Men jeg blir så utrolig nervøs på eksamen, så da gjør jeg en del tulle feil.

Anonymkode: 279f3...f87

Skrevet

Jeg gikk fra 2 til 5 i matte på 6 mnd og tok det som er tilsvarende R3 nå. Matematikk er et fag der du kun lurer deg selv om du ikke gjør nok oppgaver fram til at det sitter godt nok. Om du klarer en oppgave, men med hjelp av fasit eller slavisk metodikk, så har du fremdeles ikke mestret temaet. Matematikk er mengde-fag, regn med (badumtss) å bruk ca 2t hver dag på faget.

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Jeg økte fra 2-er (var lat) til 5-er i matte, og hadde aldri klart det uten en god lærer som var flink til å forklare. Anbefaler å ta faget i klasse fremfor som privatist. Eller evt privatlærer.

Skrevet

Campus inkrement elns... har videoer til alle kapitlene fra vgs bøkene. Anbefaler de på det sterkeste. I matematikk er det veldig viktig å gjøre MANGE oppgaver. Går lærerutdanning med matematikk som fag og har brukt 1T og R1 kursene deres på å forstå pensum :) 

• Liker 1
Skrevet

Matte er heldigvis et slikt fag de aller fleste kan klare en firer i om de jobber hardt med det. Det er lettere for noen enn for andre, men jobber du nok og er dedikert, så ser jeg ikke hvorfor det skulle bli et problem :) 

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Yvonne (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...