AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Hei! Jeg er 22 år, 163cm høy og veier nå 68kg Har veldig lyst til å gå ned i vekt siden jeg ikke føler meg spesielt bra i min egen kropp. Men så var det hvor mye man skulle spise da. Jeg vil telle kalorier iallefall i starten for å komme inn i en rutine og få en viss oversikt (noe jeg aldri har hatt før, bare stappet innpå mat) Tok en test hos treningssenteret mitt og der viste den at BMR-en min ligger på ca 1400 og at jeg har 34% i fettprosent (en del å ta av med andre ord, hehe) Hvor mye legger man seg over dette? Jobber "på gulvet" i en matbutikk så blir en del gåing og ståing i løpet av dagen + at jeg skal begynne å trene litt nå, ca 2-3 ganger i uka prøvde my fitnesspal men den sa jeg skulle ligge på 1200 kalorier i uka og det høres jo ekstremt lavt ut? Håper noen kan hjelpe meg litt, hilsen litt flau nybegynner! Anonymkode: 4955e...d7a
Student1987 Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 1200 kcal er ekstremt lite. Du trenger jo 1400 for å holde i gang naturlige prosesser. tenker at du kan ligge rundt 1800 hvis du trener noen ganger i uka, og prøver å være litt aktiv i hverdagen. Men ikke tenk så mye på kalorier. Gjør endringer du kan leve med, la det ta den tiden som trengs. Du vil jo gå ned om du spiser sunt og starter å trene( du er jo ikke akkurat veldig overvektig heller). Hurra for treningsglede og god mat. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Det avgjørende her er TDEE - Total Daily Energy Expenditure. Dvs. ikke hva du forbrenner ved å være i live (BMR), men hva du forbrenner på en normal dag. Jeg vet dette blir mange begreper, men for å gjøre det enkelt - forbrenner du f.eks. 2000 kalorier på en normal dag, kan det være en ide å legge seg på 1500 eller 1600. Går du 500 kcal i minus per dag, så er det 3500 på en uke - dvs. en halv kilo vektnedgang. Vekt og kosthold er uansett litt prøv og feil, der du må finne en mellomting mellom å holde igjen og ikke sulte deg. Kjøp en matvekt, kjøp inn sunn mat og ta det derfra. Anonymkode: a236a...e2b 1
Gjest made4u Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Går du 500 kcal i minus per dag, så er det 3500 på en uke - dvs. en halv kilo vektnedgang. Nope!!
drue Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Jeg er like høy som deg, og veide det samme før sommeren. Jeg ligger nå på ca 63 kg, men bryr meg ikke så mye om vekta. Viktigere at cm forsvinner Det som har fungert for meg er å spise ca 1500 kcal de dagene jeg ikke trener. De dagene jeg trener spiser jeg ca 1700-2100 kcal (kommer helt an på hva jeg har trent). Har jeg vært på 2 timers fjelltur spiser jeg mer enn hvis jeg kun har hatt 60 rolige minutter på ellipsemaskinen. Jeg trener styrke 1-2 ganger i uka, løper opp fjell 2 ganger i uka og prøver å presse inn en rolig kondisjonsøkt også. Hovedfokuset mitt når det gjelder kosthold er å ha gode protein- og fettkilder til hvert måltid. Det metter mer enn om jeg skulle hatt overvekt av karbohydrater. Det skal sies at jeg ikke spiser lavkarbo, men karbohydratene kommer på en måte av "seg selv" når jeg spiser knekkebrød, grønnsaker og frukt. Det går for eksempel mye i kylling, cottage cheese, egg, ytrefilet av svin og karbonadedeig for proteinkilder. Så spiser jeg en del avokado og nøtter, bruker smør eller olivenolje til steking. Da får jeg i meg nok fett. Spiser knekkebrød, frukt, bær, grønnsaker og havregryn sånn at jeg får i meg nok karbohydrater også. God balanse med andre ord. Jeg teller kalorier ikke bare for å passe på at jeg ikke spiser for mye, men også for at jeg skal spise nok. For ca 4-5 år siden gikk jeg på en smell. Da hadde jeg ingen særlig kunnskap om mat og næring, annet enn at få kalorier gjør at du går ned fort. Jeg levde på ca 1400 kalorier og trente spinning 4-5 ganger i uka. Jeg gikk ned 12 kg på 2 mnd, og det skal sies at det var en haug med muskelmasse som forsvant på kjøpet (spiste jo nesten ikke proteiner). Maten jeg spiste var veldig mager, knekkebrød med litt pålegg. Fiskegrateng til middag. Jeg mista all energi, hadde vitaminmangler, osv. Jeg har vært livredd for å ende opp der igjen, så denne gangen har jeg gjort det skikkelig. Så hvor du henter næring fra er så sinnsykt viktig. Ikke lev på 1200 kalorier som myfitnesspal sier du skal. Legg deg høyere, beveg deg mer sånn at du kan spise mer. Og spis mat som gir kroppen næring, ikke bare tenk kalorier og at det skal være så magert som mulig. Lykke til Det er egentlig ikke så komplisert. Etter hvert kan du også legge kaloritellingen fra deg, du lærer deg hva som er riktig mengder og riktig mat etter en stund. Jeg kommer ikke til å gidde å telle så mye lenger Endret 19. oktober 2016 av drue 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 46 minutter siden, drue skrev: Jeg er like høy som deg, og veide det samme før sommeren. Jeg ligger nå på ca 63 kg, men bryr meg ikke så mye om vekta. Viktigere at cm forsvinner Det som har fungert for meg er å spise ca 1500 kcal de dagene jeg ikke trener. De dagene jeg trener spiser jeg ca 1700-2100 kcal (kommer helt an på hva jeg har trent). Har jeg vært på 2 timers fjelltur spiser jeg mer enn hvis jeg kun har hatt 60 rolige minutter på ellipsemaskinen. Jeg trener styrke 1-2 ganger i uka, løper opp fjell 2 ganger i uka og prøver å presse inn en rolig kondisjonsøkt også. Hovedfokuset mitt når det gjelder kosthold er å ha gode protein- og fettkilder til hvert måltid. Det metter mer enn om jeg skulle hatt overvekt av karbohydrater. Det skal sies at jeg ikke spiser lavkarbo, men karbohydratene kommer på en måte av "seg selv" når jeg spiser knekkebrød, grønnsaker og frukt. Det går for eksempel mye i kylling, cottage cheese, egg, ytrefilet av svin og karbonadedeig for proteinkilder. Så spiser jeg en del avokado og nøtter, bruker smør eller olivenolje til steking. Da får jeg i meg nok fett. Spiser knekkebrød, frukt, bær, grønnsaker og havregryn sånn at jeg får i meg nok karbohydrater også. God balanse med andre ord. Jeg teller kalorier ikke bare for å passe på at jeg ikke spiser for mye, men også for at jeg skal spise nok. For ca 4-5 år siden gikk jeg på en smell. Da hadde jeg ingen særlig kunnskap om mat og næring, annet enn at få kalorier gjør at du går ned fort. Jeg levde på ca 1400 kalorier og trente spinning 4-5 ganger i uka. Jeg gikk ned 12 kg på 2 mnd, og det skal sies at det var en haug med muskelmasse som forsvant på kjøpet (spiste jo nesten ikke proteiner). Maten jeg spiste var veldig mager, knekkebrød med litt pålegg. Fiskegrateng til middag. Jeg mista all energi, hadde vitaminmangler, osv. Jeg har vært livredd for å ende opp der igjen, så denne gangen har jeg gjort det skikkelig. Så hvor du henter næring fra er så sinnsykt viktig. Ikke lev på 1200 kalorier som myfitnesspal sier du skal. Legg deg høyere, beveg deg mer sånn at du kan spise mer. Og spis mat som gir kroppen næring, ikke bare tenk kalorier og at det skal være så magert som mulig. Lykke til Det er egentlig ikke så komplisert. Etter hvert kan du også legge kaloritellingen fra deg, du lærer deg hva som er riktig mengder og riktig mat etter en stund. Jeg kommer ikke til å gidde å telle så mye lenger Oi! Setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive et så informativt svar! :D tusen takk! Skal prøve å se litt mer på proteiner, da jeg er 99% sikker på at jeg per dags dato ikke får i meg halvparten av det jeg sikkert skal ha. Gått mest i karbohydrater. Anonymkode: 4955e...d7a
drue Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oi! Setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive et så informativt svar! :D tusen takk! Skal prøve å se litt mer på proteiner, da jeg er 99% sikker på at jeg per dags dato ikke får i meg halvparten av det jeg sikkert skal ha. Gått mest i karbohydrater. Anonymkode: 4955e...d7a Ikke noe problem Hvis jeg kan hjelpe noen fra å unngå å gjøre de feilene jeg gjorde, så blir jeg glad! 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi! Setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive et så informativt svar! :D tusen takk! Skal prøve å se litt mer på proteiner, da jeg er 99% sikker på at jeg per dags dato ikke får i meg halvparten av det jeg sikkert skal ha. Gått mest i karbohydrater. Anonymkode: 4955e...d7a Hvis du registrerer deg på Fitnesspal og logger matinntak så vil du se hvor mye du får i deg av protein, karbohydrater etc. ift. hva som er målsatt. Anonymkode: a236a...e2b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 11 timer siden, made4u skrev: Nope!! Takk for hjelpsom, informativ tilbakemelding Anonymkode: a236a...e2b 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 11 timer siden, made4u skrev: Nope!! Forklar hvorfor det eventuelt ikke er slik? Så vidt meg bekjent er det jo slik at 7000 kalorier i underskudd på en uke er ca 1 kg vektnedgang, og da bør 500 kalorier, dvs 3500 kalorier i underskudd på en uke gi ca 0,5 kg. Spiser man mindre enn det man forbrenner bør man gå ned. Anonymkode: 30b76...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Forklar hvorfor det eventuelt ikke er slik? Så vidt meg bekjent er det jo slik at 7000 kalorier i underskudd på en uke er ca 1 kg vektnedgang, og da bør 500 kalorier, dvs 3500 kalorier i underskudd på en uke gi ca 0,5 kg. Spiser man mindre enn det man forbrenner bør man gå ned. Anonymkode: 30b76...1ba Ja, dette er normal oppfatning (innen forum for folk som faktisk har suksess med vektnedgang). Det vil alltid være noen som skal kverulere på det, men jeg ser ingen grunn til å krangle på noe som fungerer. Anonymkode: a236a...e2b 1
Gjest made4u Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Forklar hvorfor det eventuelt ikke er slik? Så vidt meg bekjent er det jo slik at 7000 kalorier i underskudd på en uke er ca 1 kg vektnedgang, og da bør 500 kalorier, dvs 3500 kalorier i underskudd på en uke gi ca 0,5 kg. Spiser man mindre enn det man forbrenner bør man gå ned. Anonymkode: 30b76...1ba http://www.aftenbladet.no/100Sport/sprek/Slankemyten-stemmer-ikke---Jeg-avkrefter-den-hver-dag-581526_1.snd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 4 minutter siden, made4u skrev: http://www.aftenbladet.no/100Sport/sprek/Slankemyten-stemmer-ikke---Jeg-avkrefter-den-hver-dag-581526_1.snd Da er det merkelig at jeg har gått ned 30.8 kg siden april...Men det er klart, desto mindre jeg vei desto mindre kalorier trenger jeg, så det tilpasser man jo selvfølgelig. Jeg har ligget med et underskudd på mellom 500-1000 kalorier daglig. Anonymkode: 30b76...1ba
Gjest made4u Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det merkelig at jeg har gått ned 30.8 kg siden april...Men det er klart, desto mindre jeg vei desto mindre kalorier trenger jeg, så det tilpasser man jo selvfølgelig. Jeg har ligget med et underskudd på mellom 500-1000 kalorier daglig. Anonymkode: 30b76...1ba Ingen har påstått at å gå ned raskt er umulig, dog voldsomt vanskelig om man ikke er slankeopperert, er du det?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #15 Skrevet 19. oktober 2016 9 minutter siden, made4u skrev: Ingen har påstått at å gå ned raskt er umulig, dog voldsomt vanskelig om man ikke er slankeopperert, er du det? Nei. Det har vært egeninnsats. Dog, ikke noe verre enn at det er en livsstil og ingen diett. Jeg har siden 1.april gått minst 10 000 skritt hver dag, trener hver dag (alt fra svømming, styrke til gåturer) og spiser sunt og godt. Jeg spiser mellom 1800 og 2500 kalorier per dag. Unntakene er lørdager hvor jeg koser med godis som så mange andre. Forskjellen mellom før og nå er nok heller at jeg teller kalorier ganske slavisk - selv på en lørdag. Det er noe jeg trives godt med, det gir meg enorm mestringsfølelse. Anonymkode: 30b76...1ba 1
Gjest made4u Skrevet 19. oktober 2016 #16 Skrevet 19. oktober 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det har vært egeninnsats. Dog, ikke noe verre enn at det er en livsstil og ingen diett. Jeg har siden 1.april gått minst 10 000 skritt hver dag, trener hver dag (alt fra svømming, styrke til gåturer) og spiser sunt og godt. Jeg spiser mellom 1800 og 2500 kalorier per dag. Unntakene er lørdager hvor jeg koser med godis som så mange andre. Forskjellen mellom før og nå er nok heller at jeg teller kalorier ganske slavisk - selv på en lørdag. Det er noe jeg trives godt med, det gir meg enorm mestringsfølelse. Anonymkode: 30b76...1ba Utrolig sterkt prestert av deg, og du gjennomfører noe ytterst få ville maktet, du har hatt helt utrolig resultat så all ære til deg for det, men ha litt lavere forventninger fremover. Om du har mer å ta av og bare går ned i halvparten av farten du har gjort så er det også utrolig sterkt, så ikke bli skuffet dersom det skulle skje... Mange har nok med fokus på bare en ting, kosthold eller trening (eller noe midt i mellom - dog ikke like sterkt på noen av dem). Er i grunn få som har massivt trykk på begge deler, noe dem jo må for å oppnå det du har oppnådd. At du har vært så aktiv som du har og samtidig må ha gjort veldig store forandringer i kostholdet - tro meg når jeg sier at få makter det uten at situasjonen er helt spesiell. Man leser om surrealistiske resultater i ukeblad, for de fleste er ikke noe som det realiteten, men du har opplevd noe på ukeblad-nivå om jeg skal kalle det noe slik... Så folk har noe å lære av deg slik sett - jeg tror du kan være på vei mot et varig nytt liv, håper i alle fall det for din skyld...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 6 timer siden, made4u skrev: Utrolig sterkt prestert av deg, og du gjennomfører noe ytterst få ville maktet, du har hatt helt utrolig resultat så all ære til deg for det, men ha litt lavere forventninger fremover. Om du har mer å ta av og bare går ned i halvparten av farten du har gjort så er det også utrolig sterkt, så ikke bli skuffet dersom det skulle skje... Mange har nok med fokus på bare en ting, kosthold eller trening (eller noe midt i mellom - dog ikke like sterkt på noen av dem). Er i grunn få som har massivt trykk på begge deler, noe dem jo må for å oppnå det du har oppnådd. At du har vært så aktiv som du har og samtidig må ha gjort veldig store forandringer i kostholdet - tro meg når jeg sier at få makter det uten at situasjonen er helt spesiell. Man leser om surrealistiske resultater i ukeblad, for de fleste er ikke noe som det realiteten, men du har opplevd noe på ukeblad-nivå om jeg skal kalle det noe slik... Så folk har noe å lære av deg slik sett - jeg tror du kan være på vei mot et varig nytt liv, håper i alle fall det for din skyld... Takk. Nå skal det sies at jeg egentlig er vant til å trene mye. Jeg var konkurranseutøveren som ble 166 kg. Selv om det er 10 år siden nå, ligger det i meg merker jeg. Mye grunnet situasjonen jeg var i (voldelig forhold der maten ble trøsten når jeg hadde det vondt). Når jeg kom meg ut av skiten var det også enklere å ta tak. Jeg har jo egentlig gått ned mye mer enn 30.8 kg (jeg veier i dag 107 kg), men det har svingt en del opp og ned frem til jeg valgte å lage en skikkelig plan i april og fant meg enkle og oppnåelige mål. Jeg forventer ikke at ting går like fort framover, selv om jeg har en del å ta av fremdeles. Jeg kommer til å fortsette i samme spor som jeg gjør nå. Spise omtrent like mange kalorier, så justerer kroppen seg sånn noenlunde selv. Anonymkode: 30b76...1ba
Gjest made4u Skrevet 21. oktober 2016 #18 Skrevet 21. oktober 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk. Nå skal det sies at jeg egentlig er vant til å trene mye. Jeg var konkurranseutøveren som ble 166 kg. Selv om det er 10 år siden nå, ligger det i meg merker jeg. Mye grunnet situasjonen jeg var i (voldelig forhold der maten ble trøsten når jeg hadde det vondt). Når jeg kom meg ut av skiten var det også enklere å ta tak. Jeg har jo egentlig gått ned mye mer enn 30.8 kg (jeg veier i dag 107 kg), men det har svingt en del opp og ned frem til jeg valgte å lage en skikkelig plan i april og fant meg enkle og oppnåelige mål. Jeg forventer ikke at ting går like fort framover, selv om jeg har en del å ta av fremdeles. Jeg kommer til å fortsette i samme spor som jeg gjør nå. Spise omtrent like mange kalorier, så justerer kroppen seg sånn noenlunde selv. Anonymkode: 30b76...1ba Jo lenger tid det går, dess større sjanser for at dine nye og mye bedre vaner blir varig integrert, det at du har valgt en livsstil til å hjelpe deg nedover i vekt gjør at sjansene dine for å lykkes permanent er mye større - har tro på at du kan nå ett godt mål og forbli der, alt er opp til deg selv i så måte. Første mål må vel være å runde 100 kilo, det er jo bare 7 kilo igjen og da har du tatt av smått utrolige 65 kilo...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå