Gå til innhold

Glidelås som ikke starter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenåringsdatteren min har fått ny dunkåpe i bursdagspresang fra meg. Hun trengte ny i fjor, men klarte seg så vidt ut vinteren. Nå passet det seg sånn at jeg fikk tak i en ny som hun ville ha, og som jeg kunne ta meg råd til. Hun ble veldig glad for den, men siden hun begynte å bruke den for et par ukers tid siden har hun hatt store problemer med å lukke glidelåsen.

Problemet er at hun ikke får startet den. Den kommer liksom ikke i gang nederst. Jeg vet ikke om det kan ha noe å gjøre med at den har to deler til å dra med i stedet for en, det er hun ikke vant med, og det gjør det i alle fall ikke lettere. Hun synes det er veldig flaut fordi hun nå går på videregående, og snart blir det jo ordentlig kaldt også, og da må jakka være skikkelig lukket. Hun har ikke så god tid om morgenen, og etter å ha prøvd noen ganger ender det ofte med at hun gir opp og går med åpen jakke. Det synes både hun og jeg er veldig dumt.

Er det noen som har erfaring med dette problemet og vet om noe triks for å få glidelåsen til å starte? Hun har forsøkt å smøre den, men den er like vanskelig. Og den kan ikke byttes.

Anonymkode: aef86...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

("Starte"? Den skal da ikke gå av seg selv.)

Du sier ikke egentlig hva som er problemet. Er det først og fremst at hun ikke klarer å holde de to "låsedelene" sammen nederst, så hun får problemer med å få alle delene til å passe sammen? I så fall må hun bare øve seg når hun har god tid. Den nederste låsedelen kan i blant ha et "hakk" den må helt ned i for at alt skal føye seg fint sammen. 

Om problemet er at foret på innsiden av jakka kiler seg fast i glidelåsen må hun bare prøve å holde det unna glidelåsen med en finger på innsiden eller noe. 

Eller så kan jo hele glidelåsen være ødelagt, og da må dere vurdere om det er verdt å få byttet glidelåsen hos en skredder e.l. Om jakka er av god kvalitet vil jeg tro dette lønner seg fremfor å kjøpe ny. 

Anonymkode: b4480...2fa

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenåringsdatteren min har fått ny dunkåpe i bursdagspresang fra meg. Hun trengte ny i fjor, men klarte seg så vidt ut vinteren. Nå passet det seg sånn at jeg fikk tak i en ny som hun ville ha, og som jeg kunne ta meg råd til. Hun ble veldig glad for den, men siden hun begynte å bruke den for et par ukers tid siden har hun hatt store problemer med å lukke glidelåsen.

Problemet er at hun ikke får startet den. Den kommer liksom ikke i gang nederst. Jeg vet ikke om det kan ha noe å gjøre med at den har to deler til å dra med i stedet for en, det er hun ikke vant med, og det gjør det i alle fall ikke lettere. Hun synes det er veldig flaut fordi hun nå går på videregående, og snart blir det jo ordentlig kaldt også, og da må jakka være skikkelig lukket. Hun har ikke så god tid om morgenen, og etter å ha prøvd noen ganger ender det ofte med at hun gir opp og går med åpen jakke. Det synes både hun og jeg er veldig dumt.

Er det noen som har erfaring med dette problemet og vet om noe triks for å få glidelåsen til å starte? Hun har forsøkt å smøre den, men den er like vanskelig. Og den kan ikke byttes.

Har du sett etter om det er bensin på? Evn nye tennplugger, kanskje?

Anonymkode: 655dc...bce

• Liker 2
Skrevet

Gå tilbake i butikken og reklamer. Kan ikke glidelåsen lukkes, så fungerer ikke boblekåpa etter hensikten og har en mangel etter forbrukerkjøpsloven har du da krav på enten å få en ny vare (omlevering) eller hevet kjøpet (pengene tilbake mot å innlevere varen til butikken.)

Anonymkode: 10591...f66

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

("Starte"? Den skal da ikke gå av seg selv.)

Du sier ikke egentlig hva som er problemet. Er det først og fremst at hun ikke klarer å holde de to "låsedelene" sammen nederst, så hun får problemer med å få alle delene til å passe sammen? I så fall må hun bare øve seg når hun har god tid. Den nederste låsedelen kan i blant ha et "hakk" den må helt ned i for at alt skal føye seg fint sammen. 

Om problemet er at foret på innsiden av jakka kiler seg fast i glidelåsen må hun bare prøve å holde det unna glidelåsen med en finger på innsiden eller noe. 

Eller så kan jo hele glidelåsen være ødelagt, og da må dere vurdere om det er verdt å få byttet glidelåsen hos en skredder e.l. Om jakka er av god kvalitet vil jeg tro dette lønner seg fremfor å kjøpe ny. 

Anonymkode: b4480...2fa

Hehe. Heter det ikke å starte? Den vil ikke lukke seg da, om det er bedre. Problemet er ikke foret. Det er kanskje det første du sier, at hun ikke får alle delene til å passe sammen, for den går ikke sammen nederst. Den flate delen på glidelåsen går liksom ikke inni de to delene på andre siden, om det er forståelig. Med "låsedelene", mener du dem på samme side? Vet ikke om jeg skjønte det med hakket, men hun må kanskje bare øve seg. Jeg tror ikke den er ødelagt, for den var lukket da hun fikk den. Takk for svar.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå tilbake i butikken og reklamer. Kan ikke glidelåsen lukkes, så fungerer ikke boblekåpa etter hensikten og har en mangel etter forbrukerkjøpsloven har du da krav på enten å få en ny vare (omlevering) eller hevet kjøpet (pengene tilbake mot å innlevere varen til butikken.)

Anonymkode: 10591...f66

Takk for godt tips. Men butikken er veldig langt unna, så det blir litt vanskelig.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt tips. Men butikken er veldig langt unna, så det blir litt vanskelig.

Hvor kjøpte du den da?

Anonymkode: 52043...a0c

Skrevet

Den er kjøpt i Sverige. Turen dit var en del av bursdagen. Da hun prøvde den i butikken, var det en ivrig ekspeditrise som tok den på henne, og hun knappet bare igjen knappene og lot glidelåsen være. Jeg tenkte ikke noe særlig over det da, men kan det være fordi hun visste den var vanskelig? Vi fikk et innpakket eksemplar fra lageret.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er kjøpt i Sverige. Turen dit var en del av bursdagen. Da hun prøvde den i butikken, var det en ivrig ekspeditrise som tok den på henne, og hun knappet bare igjen knappene og lot glidelåsen være. Jeg tenkte ikke noe særlig over det da, men kan det være fordi hun visste den var vanskelig? Vi fikk et innpakket eksemplar fra lageret.

Ta på deg jakken selv da vel og se om du får lukket glidelåsen. Hvis du får det til, så må hun bare øve seg. Hvis ikke du får det til heller, så gå innom en skomaker. De reparerer ofte glidelåser eller bytter den hvis det er nødvendig.  

Skrevet

Vi har veldig forskjellig kropp, for å si det sånn, så jeg kan ikke prøve den. Skulle ønske jeg kunne... Men jeg skal se om jeg kan prøve å lukke den mens hun har den på - neste gang hun har god tid (og godt humør).

Skrevet

Bruk en gråblyant som gjerne er litt myk og "tegn" på hakkene til glidelåsen der den ikke går igjen :) 

Skrevet
19 timer siden, Fredsmegleren skrev:

Bruk en gråblyant som gjerne er litt myk og "tegn" på hakkene til glidelåsen der den ikke går igjen :) 

Takk for spennende tips. Det skal jeg si til henne når hun kommer hjem.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for spennende tips. Det skal jeg si til henne når hun kommer hjem.

Hva var det som var "spennende" med det tipset der? 

Anonymkode: c3a74...27a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det som var "spennende" med det tipset der? 

Anonymkode: c3a74...27a

Jeg har ikke hørt det før. Og det er spennende å se om trikset virker.

Skrevet

I dag har vi hatt litt bedre tid til å prøve glidelåsen skikkelig. Hun fikk den ikke til i dag heller, så jeg fikk forsøke. Den virket litt vanskelig, men etter noe plundring gikk det. Jeg tror greia er at alle delene må ligge helt "perfekt" for at det skal gå. Etter en del frustrerende forsøk greide hun det til slutt også. Hun har litt knotete motorikk, det kan være medvirkende. Jeg håper at det går lettere for henne når hun skal på skolen de neste dagene. Hun håpet på ny jakke, men det synes jeg blir feil når glidelåsen faktisk virker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...