Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest babystøv
Skrevet

Hei! Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste innlegget, men velger å poste det både her og på prøvere. Tenker det gjelder noen av dere som eventuelt har blitt gravid med assistert befruktning. 
Jeg lurer på om noen har erfaring med denne klinikk Hausken? Og eventuelt har noen erfaringer å dele.
Jeg og min samboer vurderer sterkt å dra til denne klinikken for full utredning. Vi har bare prøvd i 8 mnd ca, men jeg har ikke gått på p piller på 2 år noe som gjør at jeg blir litt bekymret. Jeg vet at mange bruker opp i mot et år og lenger på å bli gravid, men vi føler at prøvingen hadde blitt litt lettere om vi visste at alt var ok. For akkurat nå føler jeg at prøvingen tar veldig på, jeg tenker konstant på det og jeg blir helt utmattet.. Ønske om barn er veldig stort og jeg tenker at vi har jo muligheten for å få utredning allerede nå, så hvorfor ikke bare få det gjort :) Hadde blitt veldig glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hva lurer du på? :)  vi ble gravide vha prøverør hos Hausken. Tok utredning delvis i det offentlige, delvis hos privat gynekolog og kontaktet Hausken da vi fikk vite at vi trengte prøverør. Da gikk det slag i slag altså, to mnd etter vi kontaktet Hausken fikk jeg positiv test. Man kan også ta utredning hos Hausken direkte. 

Men hvor gamle er dere? Noen grunn til at du tror dere trenger utredning allerede? 

Gjest babystøv
Skrevet
53 minutter siden, Sisti skrev:

Vel, hva lurer du på? :)  vi ble gravide vha prøverør hos Hausken. Tok utredning delvis i det offentlige, delvis hos privat gynekolog og kontaktet Hausken da vi fikk vite at vi trengte prøverør. Da gikk det slag i slag altså, to mnd etter vi kontaktet Hausken fikk jeg positiv test. Man kan også ta utredning hos Hausken direkte. 

Men hvor gamle er dere? Noen grunn til at du tror dere trenger utredning allerede? 

Så gøy å høre!! :) blir så glad av slike historier :) 

Vi er unge, jeg er 22 og han er 24. JA, jeg vet at det høres helt sløkket ut at vi føler at vi trenger dette allerede nå. Men jeg sluttet på pillen for 2 år siden, men startet vel prøvingen for ca 8 mnder siden +- noen mnd kanskje hvor vi ikke traff EL. Jeg er bekymret da jeg faktisk ikke ble  gravid på de to årene jeg ikke gikk på noe som helst slags prevensjon, og heller ikke har blitt gravid på de mnd vi faktisk har prøvd. Jeg synes bare at det er rart, og at det kanskje burde ha skjedd noe nå. Vi er jo unge og vi burde jo være i vår beste alder. Er jeg helt teit nå? er det en god nok grunn til at vi ønsker utredning allerede nå?

Skrevet

Hva gjorde dere før dere ble prøvere da? Hoppet av i svingen? Unngikk sex rundt EL? 

Gjest babystøv
Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Hva gjorde dere før dere ble prøvere da? Hoppet av i svingen? Unngikk sex rundt EL? 

Nei, vi hoppet ikke av i svingen eller unngikk sex rundt EL. på denne tiden var vi ikke "prøvere" så jeg testet ikke etter EL heller sånn som jeg gjør nå. 

Skrevet
3 minutter siden, babystøv skrev:

Nei, vi hoppet ikke av i svingen eller unngikk sex rundt EL. på denne tiden var vi ikke "prøvere" så jeg testet ikke etter EL heller sånn som jeg gjør nå. 

Man må ikke tesre for eggløsning osv for å være prøver.

Har dere hatt sex flere ganger i uken, teller begge årene. Har dere sex en gang i måneden til vanlig, teller det ikke før dere begynte å prøve målrettet.

Vi har prøverørsbarn fra Hausken, og ble også utredet der. God erfaring☺ Jeg måtte ha et inngrep som ikke kan gjøres der, og det medførte en del ventetid på operasjon i det offentlige. 

Dere kan utredes der og henvises offentlug hvis dere trenger det. Da sparer dere mye tid, og mye penger.

Gjest babystøv
Skrevet
3 minutter siden, Biloba skrev:

Man må ikke tesre for eggløsning osv for å være prøver.

Har dere hatt sex flere ganger i uken, teller begge årene. Har dere sex en gang i måneden til vanlig, teller det ikke før dere begynte å prøve målrettet.

Vi har prøverørsbarn fra Hausken, og ble også utredet der. God erfaring☺ Jeg måtte ha et inngrep som ikke kan gjøres der, og det medførte en del ventetid på operasjon i det offentlige. 

Dere kan utredes der og henvises offentlug hvis dere trenger det. Da sparer dere mye tid, og mye penger.

Ja, ble kanskje litt feil formulert! Mente vel egentlig at jeg ikke visste når el var, så derfor unngikk vi heller ikke denne tiden :) 
Hvor mye vi hadde sex varierte jo veldig fra mnd til mnd. Men jeg tenker uansett at vi har hatt nok sex mange mnder i løpet av de årene.. 

Så godt å høre at dere har god erfaring derfa! :) Vi tenker først å få en time hvor de finner ut hva som eventuelt skyldes denne  ufrivillige barnløsheten. så får vi se hvor vi tar det derfra! :fnise: er jo ikke akkurat billig når man tar det privat.. Bare den første timen koster jo et par tusen :) 

Skrevet
På 18.10.2016 den 21.29, babystøv skrev:

Ja, ble kanskje litt feil formulert! Mente vel egentlig at jeg ikke visste når el var, så derfor unngikk vi heller ikke denne tiden :) 
Hvor mye vi hadde sex varierte jo veldig fra mnd til mnd. Men jeg tenker uansett at vi har hatt nok sex mange mnder i løpet av de årene.. 

Så godt å høre at dere har god erfaring derfa! :) Vi tenker først å få en time hvor de finner ut hva som eventuelt skyldes denne  ufrivillige barnløsheten. så får vi se hvor vi tar det derfra! :fnise: er jo ikke akkurat billig når man tar det privat.. Bare den første timen koster jo et par tusen :) 

Ta det hos en privat gynekologklinikk. Ikke rett på IVF klinikk. Det er jo snakk om sædanalyse, blodprøver for deg på syklusdag 2 og 21 og ultralydundersøkelse for deg.

Første timen med ultralyd kostet ca. 1200 kr. Du får resultatene fortalt med en gang. Så er det 2 blodprøver, 200 kr hver. Mannen blir henvist til å levere sæd til en sykehus og dette er gratis. Resultatene kommer ca. 1 mnd. senere. 

Det blir mye billigere å ta det privat enn på en privatklinikk.

Gynekologen kan også jobbe med infertiliteten deres hvis alt er ok med mannen og det er snakk om medisinering av deg. 

Anonymkode: 5e786...526

Skrevet

Mulig det er egenandel for sædanalyse på 370 kr, når jeg tenker meg om.

Skrevet

Det er da ikke noe i veien å ta det på en privat ivf-klinikk fremfor privat gynekolog. Litt dyrere ja, men ikke mye. Hausken tar imot pasienter som ikke trenger ivf også, så det er ikke noe problem, man hopper bare over et potensielt mellomledd. Vi hadde faktisk spart penger (og tid) hadde vi gått til Hausken for utredning i stedetfor via privat gynekolog først, men det er jo fordi det viste seg at vi trengte prøverør. 

Hva prisene er hos privat gynekolog varierer fra sted til sted, de er ikke faste. Der vi var kostet sædanalyse 500. 

Skrevet

Hvis dere har hatt sex jevnlig i 2 år uten prevensjon, uten at du har blitt gravid, kan dere jo henvises til offentlig fertilitetsbehandling. Har ikke noe å si om dere ikke kalte dere prøvere. 

Gjest babystøv
Skrevet
56 minutter siden, Kajal skrev:

Hvis dere har hatt sex jevnlig i 2 år uten prevensjon, uten at du har blitt gravid, kan dere jo henvises til offentlig fertilitetsbehandling. Har ikke noe å si om dere ikke kalte dere prøvere. 

Ja, en skulle jo virkelig ha trodd det. Men nei, legen min sa at siden vi ikke hadde vært effektive prøvere hele tiden så gjaldt det ikke. Også med tanke på at vi var unge.. Synes dette er helt bak mål

Gjest babystøv
Skrevet

Takk for mange gode og fine tips! dere er fine folk :rodmer:
Jeg skal til legen min nå for å sjekke stoffskifte, noe som blir nr en på veien mot denne utredningen! :) 

Skrevet
26 minutter siden, babystøv skrev:

Ja, en skulle jo virkelig ha trodd det. Men nei, legen min sa at siden vi ikke hadde vært effektive prøvere hele tiden så gjaldt det ikke. Også med tanke på at vi var unge.. Synes dette er helt bak mål

Effektive prøvere? Dvs. at man ikke regnes som prøvere før man tester etter eggløsning og oppfører seg som kaniner en uke i mnd? For noe tull. Ville vurdert en annen lege....

Vi gjorde utredningen hos privat gynekolog. Begynte etter ca. 8 mnd. fordi jeg var bekymret for infertilitet og er en litt utålmodig type. Der tok han ul av meg for å sjekke etter el og andre eventuelle feil, samt henviste meg til blodprøve to ggr. i syklusen for å sjekke hormoner og henviste mannen til sædprøve. Viste seg at jeg hadde PCO og mannen litt trege svømmere. Hvis vi bare hadde gjort utredningen ville det ikke kostet så mange tusenlappene, kanskje 4000? Vi prøvde også litt fertilitetsbehandling der i tillegg. Etter ett år ble vi henvist til offentlig klinikk. Siden vi var ferdig utredet begynte vi rett på behandling (eggløsningsstimulering og inseminering), og etter andre forsøk ble jeg gravid! Pga. flaks med å komme inn fort fordi vi sto på ringeliste, allerede ferdig utredning og flaks med tid i syklus tok det vel bare 3 mnd. fra henvisning ble sendt til jeg testet positivt. Så anbefaler kanskje å gjøre utredningen privat formå få det raskt unna. Det er også spesialisten (altså gynekolog, ikke fastlegen) som henviser til offentlig fertilitetsklinikk, så slipper dere å forholde dere til den teite legen din.... 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det hos en privat gynekologklinikk. Ikke rett på IVF klinikk. Det er jo snakk om sædanalyse, blodprøver for deg på syklusdag 2 og 21 og ultralydundersøkelse for deg.

Første timen med ultralyd kostet ca. 1200 kr. Du får resultatene fortalt med en gang. Så er det 2 blodprøver, 200 kr hver. Mannen blir henvist til å levere sæd til en sykehus og dette er gratis. Resultatene kommer ca. 1 mnd. senere. 

Det blir mye billigere å ta det privat enn på en privatklinikk.

Gynekologen kan også jobbe med infertiliteten deres hvis alt er ok med mannen og det er snakk om medisinering av deg. 

Vi betalte 1800 hos Hausken, 2 år siden. Da var det en hel klokketime hos legen, med full gjennomgang av begges sykehistorie, syklusdata osv relevant for fertilitet, ultralyd og sædprøve. Blodprøveskjema var tilsendt på forhånd. Sædanalysen besvares mens man er på timen. Hos meg fant man sannsynlig årsak til ptoblemene. Behandlingsplan ble laget, og jeg fikk resepter til første behandling. Deretter nesten 1 time hos sykepleier for spørsmål og sprøyteveiledning osv. 

Jeg synes ikke det var så dyrt, sett i forhold til hva vi fikk. I det offentlige, og hos gynekologer som ikke jobber primært med fertilitet, vil det ofte måtte betales for flere konsultasjoner, sædprøve osv. Og det tar lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...