AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Er det andre her som kommer til å være helt alene i jula? Etter flere år med fortrengelse av minner og mye stress som har sittet igjen i kroppen og satt sine preg på meg har jeg brutt med familien. Eller rettere sagt min far. Jeg er vokst opp med vold eller konstant frykt for vold, og psykisk terror mot både meg, søsken, og min mor. Min mor har flyttet langt bort fordi hun klarte ikke å være her lenger. Søskena mine holder fortsatt kontakt med min far, men jeg kuttet all kontakt med ham for 6 mnd siden. Jeg har hatt samboer i 4 år, me det var slutt for et par måneder siden. Og ikke har jeg barn heller. Så i jula kommer jeg til å sitte helt alene. Er det andre her som kommer til å være alene i jula? Eller som har vært det tidligere? Hva har dere funnet på da? Anonymkode: 7c04e...101
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Krøller meg opp i sofaen, ser film i pysjen, spiser god mat og åpner pakkene jeg kjøpte til meg selv Anonymkode: cb9e6...9dd 11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Hei på deg! Så utrolig trist å høre at du har hatt det sånn og at du nå sitter alene! Jeg var en gang alene da jeg var 20 år. Det gikk helt greit. Føltes veldig ensomt og følte meg utenfor. Men er dette noe du ønsker selv? Å feire jul alene mener jeg. Om ikke har du venner du kunne ha feiret jul med? Hvis du bor i en stor by kunne du hjulpet til eller joinet en organisasjon som feirer jul sammen. Vet ikke helt hvem som har det. Kanskje frelses armeen? Verdt å sjekke opp i hvertfall Anonymkode: f099a...bf4
Gjest Vevila Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 Kan være veldig koselig å feire alene! Jeg passer på å pynte meg, ha det fint og ryddig rundt og lage god mat. Gå en tur å se hvor fint folk rundt har pyntet og så komme inn til varmt hjem, og kose meg med pinnekjøtt og julefilmer
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Hei og takk for svar! Jeg kan sikkert være sammen med venner i julen. Men det føles ikke så rett å presse meg på hos andre som har sin egen familie å feire med. Ikke skjønner jeg helt denne julestemningen folk snakker om heller. Men kansje det hadde vært annerledes om jeg hadde barn jeg kunne laget til jul for. Jeg vet ikke om det er noen organisasjoner rundt her som har noe tilstelninger. Jeg har 3 hunder av mellomstor størrelse også så det er jo litt begrenset hvor jeg kan ta dem med meg. Det slo meg ikke en gang at det kunne være relevant å nevne dem. Anonymkode: 7c04e...101
Gjest Naturbarn1 Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det andre her som kommer til å være helt alene i jula? Etter flere år med fortrengelse av minner og mye stress som har sittet igjen i kroppen og satt sine preg på meg har jeg brutt med familien. Eller rettere sagt min far. Jeg er vokst opp med vold eller konstant frykt for vold, og psykisk terror mot både meg, søsken, og min mor. Min mor har flyttet langt bort fordi hun klarte ikke å være her lenger. Søskena mine holder fortsatt kontakt med min far, men jeg kuttet all kontakt med ham for 6 mnd siden. Jeg har hatt samboer i 4 år, me det var slutt for et par måneder siden. Og ikke har jeg barn heller. Så i jula kommer jeg til å sitte helt alene. Er det andre her som kommer til å være alene i jula? Eller som har vært det tidligere? Hva har dere funnet på da? Anonymkode: 7c04e...101 Jeg skal være helt alene i jula. Har vært det i 3 år nå. Helt frivillig. Jeg nyter tett og slett jula. Uten stress. Koser meg Er ute i marka på dagene. Kos med god mat og filmet om kvelden Kanskje jeg besøker noen i familien 1 juledag om jeg orker.
Citpensacola Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 Julestemning har jeg ikke hatt siden jeg var barn selv, så det bryr jeg meg lite om. Jeg har null forhold til tradisjoner forbundet med julefeiring, så jeg pleier bare å ta det som en vanlig fridag. I fjor gadd jeg ikke lage middag engang. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 Det er veldig fint å feire jul aleine også da! Veldig mye mindre stress og mas, som det ville ha vært med mange andre mennesker rundt. Ikke behøver man å bekymre seg for at folk begynner å krangle, dersom noen mener at man spise opp for mange kjeks og kaker heller. Anonymkode: 48e08...13e
GammelKaktus Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Krøller meg opp i sofaen, ser film i pysjen, spiser god mat og åpner pakkene jeg kjøpte til meg selv Anonymkode: cb9e6...9dd Det har jeg og gjort, flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 og så kan du lage masse god mat, som du har lyst på! Anonymkode: 23e63...9fb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei og takk for svar! Jeg kan sikkert være sammen med venner i julen. Men det føles ikke så rett å presse meg på hos andre som har sin egen familie å feire med. Ikke skjønner jeg helt denne julestemningen folk snakker om heller. Men kansje det hadde vært annerledes om jeg hadde barn jeg kunne laget til jul for. Jeg vet ikke om det er noen organisasjoner rundt her som har noe tilstelninger. Jeg har 3 hunder av mellomstor størrelse også så det er jo litt begrenset hvor jeg kan ta dem med meg. Det slo meg ikke en gang at det kunne være relevant å nevne dem. Anonymkode: 7c04e...101 Hadde jeg hatt venner som satt alene i julen hadde de vert hjertelig velkomne til feire med meg og familien. Ingen hadde følt at de presset seg på. Om man ikke ønsker å være alene så vil nok de fleste venner se på det som koselig å ha deg der Jeg var alene en nyttårsaften for en del år siden. Jeg har aldri følt meg så alene og ensom som da. Det var vondt og jeg hadde aldri ønsketat noen av mine venner skulle sitte med en slik følelse. Om du ønsker å være alene så blir det jo noe annet. Kjør på med mat, snacks, pakker og tvkos Anonymkode: cc0d5...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #12 Skrevet 29. november 2016 Jeg glemte ut denne tråden litt. Når man skriver som anonym forsvinner det så fort i mengden. Det ser ut som det løser seg sånn at jeg slipper å være helt alene likevel heldigvis. Men til kommende år skal jeg huske på alle disse tipsene dere har gitt. Det var mye fint å lese her Hilsen TS Anonymkode: 7c04e...101
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 29. november 2016 #13 Skrevet 29. november 2016 Jeg kommer til å være alene i jula. Bor på andre siden av fjellet fra familien, og har ikke noe familie her, eller noen jeg kjenner godt nok til å være sammen med i jula. Kommer til å "feire" med hunden og kattene mine. Ville vært sammen med familien selvfølgelig men orker ikke kjøre over fjellet på den tiden...
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #14 Skrevet 29. november 2016 På 10/18/2016 den 17.14, Vevila skrev: Kan være veldig koselig å feire alene! Jeg passer på å pynte meg, ha det fint og ryddig rundt og lage god mat. Gå en tur å se hvor fint folk rundt har pyntet og så komme inn til varmt hjem, og kose meg med pinnekjøtt og julefilmer Jaokei, jeg pleier å gjøre det motsatte. Prøver å få jobbet så mye som mulig i jula, og på julekvelden, første juledag osv, unngår jeg både julemat og julestemning slik at det skal gå over så fort som mulig. Så jeg later egentlig som at jula ikke finnes, og at det bare er helt vanlige dager. Anonymkode: 8e490...bad
Gjest Vil ikke Skrevet 29. november 2016 #15 Skrevet 29. november 2016 Jeg har ryddet og ordnet leiligheten. Lager full julemiddag. Dekker pent på. Spiller julemusikk. Har selvfølgelig akkurat de kakene, det gotteriet og den drikken jeg ønsker Jeg ser det jeg vil som er på tv. Kjøper meg en bok jeg har lyst på. Har sjekket ut noen filmer jeg vil se. Et nytt spill til Playstation. Nytt garn for et nytt prosjekt. Med andre ord så lager jeg en fin ramme og fyller på ting som gir meg glede og kos. Bruker gjerne litt ekstra kroner på det. Har kjøpt inn det jeg vil ha til brunch på 1. juledag. Du må rett og slett gi jula en ramme som gir deg noe. Ikke hver jul jeg er alene, men denne jula blir det sånn.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #16 Skrevet 30. november 2016 Gå på nettet og spør om det er noen som har hus- og hjerterom:) Er mange som tilbyr dette! Jeg har dog feiret alene av lignende grunner, jeg lagde meg julemat og dessert, hadde på meg finklær, pynta hybelen, bakte, hadde alt av filmer, spill og serier jeg kunne tenke meg til, gikk tur på ski osv. Fikk også låne meg en hund som selskap i 3-4 dager(egentlig ikke lov, men det dreit jeg i), så gikk en del tur med den og. Anonymkode: 58747...e6e
JenniferA Skrevet 30. november 2016 #17 Skrevet 30. november 2016 Hadde ikke gjort meg noe å sitte i sofaen alene på julaften. Kunne slappet godt av med det og . Man kan kose seg alene og. Filmer, god mat osv .
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #18 Skrevet 30. november 2016 Jeg vurderer å være hjemme i år. Jeg elsker jul, jul har alltid vært det eneste jeg feirer. Har gått glipp av konfirmasjoner, bryllup, familiemiddager, barndåp og bursdager. Har ikke feiret min egen bursdag siden.. siste jeg husker var på 11 årsdagen min, da dro jeg hjem midt under selskapet. Har også droppet utallige sydenturer, reiser generelt og ja.. alt sosialt med familie og venner. Men julaften, det har ikke angsten fått ta ifra meg.. før kanskje nå. Har sosial angst og depresjon. Både angsten og depresjonen har blitt så sterk nå, at jeg vet ikke om jeg klarer julaften i år. Vi har en stor familie, vi blir 17 stk til jul i år. Vi er alt fra 15 til 23 stk til jul. Det er kun foreldre, søsken og ei tante som vet at jeg sliter. De andre tror jeg er lat, egoistisk og asosial. De vet ikke at jeg har angst eller at jeg går i behandling for angst og depresjon. Grunnen til at de ikke vet det er enkelt. Jeg får null støtte eller forståelse av familien min. De ser ikke hvor vanskelig det er å leve med angst, og jeg får bare beskjed om å slutt å overdrive, skjerp meg, ta meg sammen. Så jeg tørr ikke å fortelle noen andre om det, i frykt for å bli møtt med samme holdning. Prøvde meg på en liten familiemiddag i sommer. Sto på badet med full panikkangst, mamma ba meg om å komme ut. Jeg klarte det ikke før jeg fikk roet meg ned. Mamma kom inn og sa "klarer du ikke å late som at du er normal i 3 timer en gang? Slutt å skjelv, de andre ser det, skjerper du deg ikke så kjører jeg deg hjem". Jeg dro med en gang og tok bussen hjem. Måtte fortelle tante hvorfor jeg dro, fordi hun ringte meg etterpå og stilte mange spørsmål. Så i år tror jeg det blir min første jul alene. Du er ikke alene, noen er så uheldige å ble utdelt en dårlig familie. Jeg har tenkt å drite i finklær, jeg vil ligge med dyne og pute i sofaen hele dagen, kose meg med god mat og godteri, og mange julefilmer. Anonymkode: 94764...94c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå