lene89 Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 På jobben min har det i år blitt sagt opp nesten 100 stk. Noen av de kjenner jeg personlig, de fleste har fått ny jobb, men ikke innen faget, gjerne på butikk eller cafe, med 3-5 års høyere utdannelse, og 400k i studielån. Er livredd for å bli sagt opp selv, men når noen blir sagt opp tenker jeg ofte at "faen, bra de ble sagt opp", helt pussig ting å gjøre? Har i mange år ergret meg over de som er lite effektive, og gjerne går tidlig. Men har jo ikke ønske om at de skal få alvorlige økonomiske problemer. Men det er ganske opplagt at det er de som har jobbet lite over tid som oftest går ut døren når det er nedskjæringer.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Det kan vel ha noe å gjøre med at du er glad for at det ikke var deg som ble oppdagt, så det overskygger liksom at det var dumt for andre å bli oppsagt. Anonymkode: 5bc27...f78
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Er nok ikke sånn i dag at det er de som har unger (og må hå tidlig for å hente i barnehage) som nødvendigvis må gå. Det har mer å gjøre med hvilke oppgaver de har og øvrig kompetanseprofil. Er det ikke noe å gjøre eller kommer det ikke inn nye ordre så blir det oppsigelse på alle mann til slutt. Da er det bare et spørsmål om tid. Anonymkode: 49edb...3c7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Hadde jeg vært sjef, hadde nok jeg også sagt opp latpeisene først. De har bare seg selv og takke når de ikke gidder å yte mer enn de må. Anonymkode: 81495...ec6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Mannen min opplevde nylig at noen av hans kolleger ble sagt opp. Manglende effektivitet var noe av begrunnelsen der også. Han har heller ikke syntes nevneverdig synd på dem, men så har mannen min en svært høy arbeidsmoral. Anonymkode: aa1a6...65a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nok ikke sånn i dag at det er de som har unger (og må hå tidlig for å hente i barnehage) som nødvendigvis må gå. Det har mer å gjøre med hvilke oppgaver de har og øvrig kompetanseprofil. Er det ikke noe å gjøre eller kommer det ikke inn nye ordre så blir det oppsigelse på alle mann til slutt. Da er det bare et spørsmål om tid. Anonymkode: 49edb...3c7 Selvsagt har folk forskjellige oppgaver og kompetanseprofil, men det er da ikke slik at man hele tiden skal ha mulighet til å gå for tidlig på bekostning av andre. Da har man faktisk for lite å gjøre, og jeg skjønner godt at man da blir sagt opp i neste runde, rett og slett fordi man ikke yter noe særlig. Anonymkode: fe618...a39
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mannen min opplevde nylig at noen av hans kolleger ble sagt opp. Manglende effektivitet var noe av begrunnelsen der også. Han har heller ikke syntes nevneverdig synd på dem, men så har mannen min en svært høy arbeidsmoral. Anonymkode: aa1a6...65a Det mener alle inntil de plutselig er de selv som må gå. Da får pipa fort en annen lyd, og om det er noen kollegaer tilbake så kan du (basert på innleggene i denne tråden) forestille deg hva de da tenker. 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har folk forskjellige oppgaver og kompetanseprofil, men det er da ikke slik at man hele tiden skal ha mulighet til å gå for tidlig på bekostning av andre. Da har man faktisk for lite å gjøre, og jeg skjønner godt at man da blir sagt opp i neste runde, rett og slett fordi man ikke yter noe særlig. Anonymkode: fe618...a39 Hva TS påstår om sin nå oppsagte kolleger er det urimelig å legge til grunn. Ofte vil det være slik at de som kommer kl 06:30 og går kl 15 oppleves som halvdagsarbeidere av dem som kommer kl 09 og går kl 16:45. Anonymkode: 49edb...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det mener alle inntil de plutselig er de selv som må gå. Da får pipa fort en annen lyd, og om det er noen kollegaer tilbake så kan du (basert på innleggene i denne tråden) forestille deg hva de da tenker. Hva TS påstår om sin nå oppsagte kolleger er det urimelig å legge til grunn. Ofte vil det være slik at de som kommer kl 06:30 og går kl 15 oppleves som halvdagsarbeidere av dem som kommer kl 09 og går kl 16:45. Anonymkode: 49edb...3c7 Nei, det er ikke alltid urimelig å legge til grunn. Med mindre noen har avtalt hjemmekontor på kveldstid, så er det slik at når man går for dagen - så går man og gjør ikke mer jobb. Selvsagt er det noe annet om man kommer 0630 og går tidligere, men min erfaring er at dette ikke skjer. De kommer like sent eller senere enn mange andre og går attpåtil tidligere. Anonymkode: fe618...a39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå