Gå til innhold

folk med ok lønn blir sett ned på(?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at hvis du er utdannet sykepleier feks og er gift med en rik mann med høyere utdanning, så blir man sett ned på pga lavere inntekt og lavere utdanning av andre. MEN hvis du er ei dame som gifter deg med en rik mann og IKKE jobber selv eller har utdanning, nei da er det bare å leve som om det er du som har tjent penga til gubben og leve fritt uten at folk bryr seg. HVORFOR er det slik? Eksempel: Kristine Salvtold Høili som er gift med europris milliardær. Hun har verken utdanning eller arbeid og lever det gode liv

Anonymkode: 8f18f...619

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste bryr seg vel ikke om hverken det ene eller det andre.

Anonymkode: d447f...f7b

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skriver at sykepleiere blir sett ned på. Jeg har aldri opplevd at sykepleiere blir omtalt negativt hverken blant venner, familie, kolleger, kjente eller ukjente. Sykepleiere blir heller sett på som omtenksomme og hardtarbeidende, med krevende arbeidstid.

Det er egentlig bare disse månedene etter jeg kom til KG at jeg plutselig har begynt å lese at sykepleiere blir sett ned på, og da gjerne på grunn av lønn.

Er det bare de som er sykepleiere som føler det slik, eller er det noe fakta i det? Kanskje det er et byfenomen dette med å se ned på sykepleier, mens her på bygda blir de bare omtalt positivt? Her tjener de jo heller ikke dårligere enn andre da det er mest lavtlønnsyrker å finne.

Dette med å være gift og ha eller ikke ha jobb kjenner jeg meg ikke igjen i, så kan ikke kommentere noe der..

• Liker 3
Skrevet

Fordi folk tror at det å være sexy golddigger er en positiv greie som gir status. Du har klart å få deg mann bare av utseende. Å være tanketom pyntedukke for en mann er noe av det høyeste ideal man kan være som kvinne. Se hvor mange kvinner som strever for å bli sexy og pene, og hvor mange som blir deppa når de ikke er det. Tenker de alle hadde blitt glade om noen hadde valgt dem som kone på den måten, da hadde de endelig visst helt sikkert at de var pene og sexy

Sykepleier krever litt tenkning og driv, det er ikke noen som bryr seg om det i en kvinne.

Anonymkode: d900e...031

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått inntrykk av at hvis du er utdannet sykepleier feks og er gift med en rik mann med høyere utdanning, så blir man sett ned på pga lavere inntekt og lavere utdanning av andre. MEN hvis du er ei dame som gifter deg med en rik mann og IKKE jobber selv eller har utdanning, nei da er det bare å leve som om det er du som har tjent penga til gubben og leve fritt uten at folk bryr seg. HVORFOR er det slik? Eksempel: Kristine Salvtold Høili som er gift med europris milliardær. Hun har verken utdanning eller arbeid og lever det gode liv

Aldri hørt... Det er kanskje i akademiske kretser, der det er om å gjøre at begge må være akademikere med cand.phil og hva nå de gradene heter... 

Det jeg kan tenke meg er grunnen, er at disse damene uten jobb signaliserer at mannen har så god råd at hun ikke behøver å jobbe... 

Og kanskje har hun "verdier om å være hjemmeværende og ta seg av hus og barn"....

Jeg sier bare hurra for sykepleiere jeg, hva skulle vi gjort uten dem!

Og de fortjener lønna si og vel så det. Om noen syns det er skitarbeid - med tanke på alt det ekle de må gjøre (vaske bæsjerumper, tørke opp oppkast... kremt...) så er det noen som må gjøre dette og! Og egentlig burde de hatt masse smusstillegg pga dette, for oppi alt skitarbeidet, skal de vise omsorg for pasienten og egentlig passe litt på legen og... for tro det eller ei, selv om legen har høyere utdanning og høyere lønn, så skal man ikke stole blindt på legen heller, en erfaren sykepleier kan se ting legen har oversett. Og han får den fete lønna uten omtrent å røre pasienten.

Anonymkode: 790ab...08d

Skrevet
15 minutter siden, applestories skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skriver at sykepleiere blir sett ned på. Jeg har aldri opplevd at sykepleiere blir omtalt negativt hverken blant venner, familie, kolleger, kjente eller ukjente. Sykepleiere blir heller sett på som omtenksomme og hardtarbeidende, med krevende arbeidstid.

Det er egentlig bare disse månedene etter jeg kom til KG at jeg plutselig har begynt å lese at sykepleiere blir sett ned på, og da gjerne på grunn av lønn.

Er det bare de som er sykepleiere som føler det slik, eller er det noe fakta i det? Kanskje det er et byfenomen dette med å se ned på sykepleier, mens her på bygda blir de bare omtalt positivt? Her tjener de jo heller ikke dårligere enn andre da det er mest lavtlønnsyrker å finne.

Dette med å være gift og ha eller ikke ha jobb kjenner jeg meg ikke igjen i, så kan ikke kommentere noe der..

Kan hende det er et fenomen i store byer, der det er masse akademikere. Jeg bor i en mindre by, og her blir sykepleierne sett litt opp til, det er bra å være sykepleier, god jobb, god lønn... og mange av de er gift med menn med høyere inntekter. En del ingeniører, litt pga det er mest det som tilbys av høyere utdanning her - ingeniør eller sykepleier, så mennene blir gjerne ingeniører og damene blir sykepleiere :) 
Jeg har hørt at i Australia blir sykepleierne sett veldig opp til, det er visstnok et statusyrke der. Vet ikke om utdanningen er høyere der eller hva, men det er ting de mangler i utdanningen der som gjør at enkelte har fått problemer når de kommer til Norge og vil jobbe (kjenner flere som har studert der) - og måtte få ekstra praksis og noe greier før de fikk jobb.... men likevel så sier de at sykepleieryrket har en helt annen og bedre status der enn her. 

De setter vel mer pris på sykepleierne da.

Hva skulle sykehusene vært med bare leger? 
Ingen ville matet deg, for de hadde ikke studert i så mange år for å gjøre slikt skitarbeid... sånn er holdningen dessverre. Vi trenger omsorgspersoner i omsorgsyrker, og vi trenger faglighet - men vi trenger også trygge gode hjelpere - for å få hjulene til å gå rundt, så sykepleierne også får tid til å gjøre det de er utdannet til, og ikke bare pleie, så hurra for hjelpepleierne og! Ikke se ned på de! De tjener greit nok de og, får de nok vakter, og de burde egentlig hatt enda bedre betalt. 

Anonymkode: 790ab...08d

• Liker 2
Skrevet (endret)
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hørt om. Det er nok spesifikt innen din krets, eller noe du selv har misforstått.

Sykepleiere som er gift med velstående menn har ikke lavere status enn hjemmeværende kvinner som er gift med velstående menn. Unntaket kan her muligens være hjemmeværende kvinner som selv kommer fra pengesterke hjem.

Kvinner bryr seg generelt mye om hva andre kvinner foretar seg (litt for mye) og det er ofte litt sure miner om andre kvinner sitter godt i det. Men det er ikke slik at man får et fripass om man selv hverken har utdannelse eller jobb selv. Å gifte seg med velstående menn er generelt "fy fy" i feministstaten.

Kristine Høili er vel ikke akkurat en velrespektert kvinne heller.

Endret av Marie90
  • Liker 3
Skrevet

Kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver. Men opplever absolutt at det er litt tabu i omvendt situasjon, f.eks. mannlig håndtverker som er gift med kvinnelig lege, advokat, e.l.

Kjenner et sånt par, og det virker som ingen helt kommer over at hun som kunne fått seg en mann med topputdanning valgte som hun gjorde.

Har inntrykk av at det går mer på utseende når det kommer til kvinner. Flere som vil stusse over en mindre pen sykepleier som blir gift med en rik lege, enn om hun hadde vært knallpen og omså jobbet som barnehageassistent.

Anonymkode: 7a15b...30c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...