Gå til innhold

Når moren til stebarnet er psykopat.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har tidligere skrevet om moren til samboeren min sitt 7 år gamle barn. "Veldig tidlig i forholdet begynte moren å låse seg inn i huset flere ganger uten advarsel, angrepet meg (en gang fysisk og flere ganger muntlig og på melding - til og med offentlig på en felles venns bursdag flere ganger uten grunn), prøvd å manipulere meg til å tro at faren til barnet er djevelen (og nå motsatt) og etter 2 år fortsetter med å prøve å gjøre ting så vanskelig som mulig for meg, og spesielt faren. Jeg har prøvd flere ganger å beklage hvis jeg har såret hun uten at det var intensjonen osv, det har vært helt uinteressant inntil nylig (tenkte jeg, da hun sa hun likte meg og tenkte vi kunne bli venner.), men da tok det ikke lang tid før hun løy på FVK om at jeg hadde truet henne til å ta en kaffe. Nå vil vil hun plutselig være venner igjen. Hun lyver om ting som står i svart og hvit, klarer aldri å innrømme feil eller beklage og prøver å manipulere på alle mulig måter. Hun bruker ofte barnet som en unnskyldning til å prøve å få hennes vilje, eller bare starte en unødvendig krangel og krangler ekstremt ofte foran han. Hun begynte å reagere i begynnelsen av forholdet da hun mistet "kontroll" over barnefaren, som hun hadde rundt lillefingeren. Jeg oppfatter hun som ustabil og det bekymrer meg at disse trekkene er utrolig like trekkene man finner hos narsissisten.

Jeg ble rådet til å dra til familievernkontoret. Da hun nektet å ha meg til stede ble det til at samboeren min har dratt på møtene. I møtene har hun bl.a blitt tatt for å lyve flere ganger om ting han har skriftlig, og utifra det jeg har blitt fortalt har det kommet tydelig frem at hun er den som lager dårlig stemning. MEN psykologen repeterer at de må prøve å huske positive ting ved den andre personen. Han sier at det er vanskelig når hun bare lager unødvendig dårlig stemning, og at det ikke virker som det beveger seg no vei fordi barnemoren mener at hun ikke har gjort noe som helst galt, og faren er den som har plaget henne og gjort hennes liv vanskelig (Han er for god.) Barnefaren har bevist vært rolig og saklig, og har beklaget for den ene gangen han reagerte negativt på at han følte hun løy for å slippe unna å hjelpe sønnen (noe hun gjorde). Hun har aldri beklaget for noe. Moren hennes (bestemor) jobber i BV, er det mulig at psykologen ikke tar tak i situasjonen ordentlig pga vennskap?

Jeg syntes bare det er rart at psykologen ikke kommenterer på noe når det er så mye konkret bevis på at det er umulig å få til et sunt samarbeid. Noen som vet noe om hvordan det fungerer på familievernkontoret? Skjønner at man vil prøve å hjelpe med samarbeid, men handler det ikke om barnets beste? Han har vært i mellom stor konflikt i mange år nå, og blir nektet tilgang til psykolog for å høre om han har fått skade av det.

Er det umulig å kreve at hun skal la han dra til psykolog?
Er det noe måte å bevise at hun har en personlighetsforstyrrelse og ikke er tilegnet til å ha et barn 50%?
Hva hadde dere gjort?

Det viktigste for meg er først og fremst at det blir gjort en ordning som faktisk er best for barnet i lengden, også vil vi selvfølgelig kunne leve i ro. Håper dere har noe råd eller kan hjelpe på noe måte.

Hilsen Fortvilet “Stemor”.

Endret av stemorrollen
Skrivefeil.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du et den slags forhold til forloveren din sitt barn og eks. Skjønner ikke noe jeg. Da er det vel bare å holde avstand fra alt og la de ordne opp selv.

Anonymkode: e28f9...ac6

• Liker 3
Skrevet

Hvem er forloveren din? Er det din partner? Eller er det den som sto som vitne da du giftet deg? 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du et den slags forhold til forloveren din sitt barn og eks. Skjønner ikke noe jeg. Da er det vel bare å holde avstand fra alt og la de ordne opp selv.

2 minutter siden, Majott skrev:

Hvem er forloveren din? Er det din partner? Eller er det den som sto som vitne da du giftet deg? 

Skrivefeil! Mente samboeren min, som jeg også er forlovet til :) Engelsk er førstespråket.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, stemorrollen skrev:

Skrivefeil! Mente samboeren min, som jeg også er forlovet til :) Engelsk er førstespråket.

Ok. Men da heter det forloveden og ikke forloveren. Det er to vidt forskjellige ting.  

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men da heter det forloveden og ikke forloveren. Det er to vidt forskjellige ting.  

Skjønte det! Takk for rettelsen. :)

• Liker 4
Skrevet

Hvis deres versjon er riktig, er det klart at moren ikke har et normalt friskt sinn og personlighet.

Familievernkontoret kan ikke gi din mann hovedomsorg eller bestemme over moren. De kan kun gi råd og megle, men hun er vel ikke i stand til å ta til seg råd det ikke står makt bak? Meldinh til barnevern er kun om hun behandler barnet dårlig, ikke hvordan hun behandler dere.

Jeg ville gått for hovedomsorg og lite samvær, om jeg var din mann.

• Liker 1
Skrevet

Håper du ikke brukte ordet psykopat når du forklarte deg til psykologen, for det kan gi et litt dårlig inntrykk av hvordan du oppfatter andre mennesker. Virker ikke som om hun nødvendigvis er en heller, kan være hun har noe annet lidelse som går å vrangforestillinger, paranoide tanker osv

Har dere meldt til BV? Om dere gjorde det og dere mistenker det blir stanset av venner og bekjente, så må dere sende inn klage høyere opp og forklare saken

Anonymkode: 42301...ef5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tillater du den slags innblanding fra henner? - Jo, fordi du bander deg for mye inn...

Det kan hende damen er ustabil, men du skal jo ikke ha denne relasjonen til henne.....Du burde ta avstand.

Anonymkode: d77a5...124

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Biloba skrev:

Hvis deres versjon er riktig, er det klart at moren ikke har et normalt friskt sinn og personlighet.

Familievernkontoret kan ikke gi din mann hovedomsorg eller bestemme over moren. De kan kun gi råd og megle, men hun er vel ikke i stand til å ta til seg råd det ikke står makt bak? Meldinh til barnevern er kun om hun behandler barnet dårlig, ikke hvordan hun behandler dere.

Jeg ville gått for hovedomsorg og lite samvær, om jeg var din mann.

Hun tar ikke til seg noe i det hele tatt, men prøver fortsatt å få det til å virke som hun er den eneste som prøver.

Det er vanskelig for oss å vite hvordan hun behandler han der. Utifra diskusjoner barnefaren har hatt med moren så virker det virkelig ikke ut som hun tenker på barnets beste. Dette er heller ikke uvanlig om hun er narsissist heller. Barnet ble spurt om han syntes voksene er ofte sinte, da sa han bare mamma, senere nevnt noen ting med bestemoren også. Ble spurt om han syntes mamma og pappa har blitt bedre venner her om dagen, da svarte han at "Mamma og pappa kommer aldri til å bli venner. Mamma bare krangler og pappa snakker ordentlig." Ble overrasket over hvor mye han faktisk skjønner selv! Han har tidligere sagt han blir dratt i, hun klikker uten at han alltid skjønner hvorfor osv.. Vi underholder ikke negative ting han sier om henne heller, så det er ikke noe han har lært fra oss.

Far har sagt han vil skaffe advokat og ta det til retten, men er også redd for at det vil skape krig med spesielt mormor som jeg har hørt er litt ustabil. Han tror de vil ta det utover barnet, men skjønner at det må gjøres.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke brukte ordet psykopat når du forklarte deg til psykologen, for det kan gi et litt dårlig inntrykk av hvordan du oppfatter andre mennesker. Virker ikke som om hun nødvendigvis er en heller, kan være hun har noe annet lidelse som går å vrangforestillinger, paranoide tanker osv

Har dere meldt til BV? Om dere gjorde det og dere mistenker det blir stanset av venner og bekjente, så må dere sende inn klage høyere opp og forklare saken

Anonymkode: 42301...ef5

Jeg var ikke i møtene, og regner med at ingen brukte ordet psykopat. Jeg er relativt sikker på at hun er narsissist i høy grad. Har studert det en stund nå.

Har ikke meldt til BV. Hun får jo lese bekymringsmeldingen, og da er jeg redd for at hun skjønner at det kommer herfra. Er også usikker på hvordan barnevernet skal klare å se hvordan hun er på korte, varslet møter. Hun har nesten klart å manipulere meg til å tro at barnefaren ikke er slik jeg tror, selv rett etter at hun angrep meg. Så hun er veldig manipulerende.

Endret av stemorrollen
Skrevet
9 minutter siden, stemorrollen skrev:

Jeg var ikke i møtene, og regner med at ingen brukte ordet psykopat. Jeg er relativt sikker på at hun er narsissist i høy grad. Har studert det en stund nå.

Har ikke meldt til BV. Hun får jo lese bekymringsmeldingen, og da er jeg redd for at hun skjønner at det kommer herfra. Er også usikker på hvordan barnevernet skal klare å se hvordan hun er på korte, varslet møter. Hun har nesten klart å manipulere meg til å tro at barnefaren ikke er slik jeg tror, selv rett etter at hun angrep meg. Så hun er veldig manipulerende.

Og hun får anledning til å ha slike samtaler med deg fordi...?

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, stemorrollen skrev:

Hun tar ikke til seg noe i det hele tatt, men prøver fortsatt å få det til å virke som hun er den eneste som prøver.

Det er vanskelig for oss å vite hvordan hun behandler han der. Utifra diskusjoner barnefaren har hatt med moren så virker det virkelig ikke ut som hun tenker på barnets beste. Dette er heller ikke uvanlig om hun er narsissist heller. Barnet ble spurt om han syntes voksene er ofte sinte, da sa han bare mamma, senere nevnt noen ting med bestemoren også. Ble spurt om han syntes mamma og pappa har blitt bedre venner her om dagen, da svarte han at "Mamma og pappa kommer aldri til å bli venner. Mamma bare krangler og pappa snakker ordentlig." Ble overrasket over hvor mye han faktisk skjønner selv! Han har tidligere sagt han blir dratt i, hun klikker uten at han alltid skjønner hvorfor osv.. Vi underholder ikke negative ting han sier om henne heller, så det er ikke noe han har lært fra oss.

Far har sagt han vil skaffe advokat og ta det til retten, men er også redd for at det vil skape krig med spesielt mormor som jeg har hørt er litt ustabil. Han tror de vil ta det utover barnet, men skjønner at det må gjøres.

Hvem er det som spør barn på 7 år om dette ?  

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, MapleSirup skrev:

Og hun får anledning til å ha slike samtaler med deg fordi...?

Fordi hun har låst deg inn i huset uvarslet mens jeg har vært hjemme alene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, xinnia skrev:

Hvem er det som spør barn på 7 år om dette ?  

Jeg spurte om han syntes voksene er sinte. Besteforeldre spurte om mamma og pappa hadde blitt bedre venner - og pappa senere.

Endret av stemorrollen
Skrevet

Hun er nok veldig bitter og sjalu - ikke noe du kan gjøre med det dessverre.  Men håper at du ikke hjelper å lage problemer med små baksnakking av henne hele tiden til faren.  

Anonymkode: 64061...5bc

Skrevet

Dere virker som en gjeng med harrytasser der ingen av dere faktisk tar nok hensyn til barnet.

Det hensynet du kunne tatt ville være å holde deg langt unna hele problemstillingen.

Du kan være der for far og barn og ellers ligge lavt.

Når du ikke er en del av løsningen, så er du opplagt en del av problemet. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, MapleSirup skrev:

Dere virker som en gjeng med harrytasser der ingen av dere faktisk tar nok hensyn til barnet.

Det hensynet du kunne tatt ville være å holde deg langt unna hele problemstillingen.

Du kan være der for far og barn og ellers ligge lavt.

Når du ikke er en del av løsningen, så er du opplagt en del av problemet. 

Hva vet du om hvordan hun har forholdt seg til sitausjonen? Hva med å komme med råd istedet for å spre negativitet. Føler du deg bedre?

Anonymkode: 06bbb...520

Gjest Sugemerke
Skrevet

Tror dere ikke barnet har det bra hos mor er løsningen advokat for ar barnet flytter til dere med helgebesøk hos mor. Det er en prosess det bare er å starte på, å krangle som små barn går kun ut over barnet.

Skrevet

Det er bekymringsfullt hvis mormor som jobber i bv også er ustabil, noe du hevder lenger opp. Jeg får ikke helt tak i hva som er problemet for barnet, bortsett fra at mor og far og stemor sliter med å samarbeide.  Hvorfor kan mor låse seg inn hos dere? Ta i fra henne nøkkel.

Sier som flere andre, hvis det du sier stemmer, virker mor ustabil. 

Men man skal være forsiktig med å stille diagnoser, og det er iallfall ikke mulig ( heldigvis) for exer og nye kjærester av dem å gi diagnoser eller tvinge frem utredninger for andre.

Anonymkode: 761f3...8a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...