Gå til innhold

Venner av datter har ADHD, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist uke hadde vi besøk av de fleste barna i klassen til datteren min. Der går det ei jente som har ADHD. Hun kan til tider være litt vanskelig å sette grenser for. Dette er 4.klassinger så man forventer at man ikke for eksempel snur glasset med brus rundt, slik at all brusen renner på gulvet- helt umotivert. Selv om hun får beskjed at vi skal vente litt med kake går hun bare å tar, samtidig som hun drikker rett fra flasken med brus. Tar hun bilde hopper hun foran og geiper , og danser man tråkker hun med vilje på tærne til de andre.

Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjør når hun er på besøk. Det merkes at hun kanskje er litt mer umoden en de andre jentene og har tydelig veldig vansker med å forholde seg til regler.  Skal man la henne få gjøre som hun vil eller skal man si i fra?  Får hun tiltale begynner hun å gråte.

Noen som har noen råd?

Anonymkode: 7c7eb...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har fått dårlig oppdragelse og tar kanskje nytte av streng tilbakemelding på ugrei oppførsel.

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror ikke hun har fått dårlig oppdragelse. Etter kommunikasjon med foreldrene får jeg ikke helt det til å stemme.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har selv ADHD. Og var udiagnostisert frem til jeg fylte 17. Det eneste jeg tenker når jeg hører om den oppførselen du beskriver er at hun ikke har kontroll over impulsene sine, spesielt siden det kanskje var en situasjon der det er mye lyder, mange barn og det kan fort oppfattes som kaotisk når man ikke klarer å filtrere alle sanseinntrykk på samme måte som de fleste andre. 

Jeg ville snakket litt med foreldrene til jenta, spørre de litt om hva som roer henne ned og hva som skaper trygge rammer for henne. Hvis hun for eksempel liker å pusle med en spesiell ting eller lese bøker kan det være lurt å "roe" henne ned ved å rette fokus mot dette og ta henne litt unna kaoset. 

Hun vil nok være helt annerledes hvis du møter henne i en annen setting enn i en barnebursdag der det er mye som skjer. For selv om det kanskje virker som om hun er umoden og har vansker med å forholde seg til regler, er ikke dette alltid tilfellet. 

Er heller ikke så rart at hun gråter lett, for hun er nok ganske frustrert selv over at hun ikke er "normal", og at hun mangler kontroll, og når hun får tiltale (som hun også garantert er vant til å få) så bobler det fort over.

Anonymkode: 1a193...fee

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, Emilie112 skrev:

Jeg tror ikke hun har fått dårlig oppdragelse. Etter kommunikasjon med foreldrene får jeg ikke helt det til å stemme.

Mulig jeg var litt upresis, ikke god nok oppdragelse mener jeg.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv ADHD. Og var udiagnostisert frem til jeg fylte 17. Det eneste jeg tenker når jeg hører om den oppførselen du beskriver er at hun ikke har kontroll over impulsene sine, spesielt siden det kanskje var en situasjon der det er mye lyder, mange barn og det kan fort oppfattes som kaotisk når man ikke klarer å filtrere alle sanseinntrykk på samme måte som de fleste andre. 

Jeg ville snakket litt med foreldrene til jenta, spørre de litt om hva som roer henne ned og hva som skaper trygge rammer for henne. Hvis hun for eksempel liker å pusle med en spesiell ting eller lese bøker kan det være lurt å "roe" henne ned ved å rette fokus mot dette og ta henne litt unna kaoset. 

Hun vil nok være helt annerledes hvis du møter henne i en annen setting enn i en barnebursdag der det er mye som skjer. For selv om det kanskje virker som om hun er umoden og har vansker med å forholde seg til regler, er ikke dette alltid tilfellet. 

Er heller ikke så rart at hun gråter lett, for hun er nok ganske frustrert selv over at hun ikke er "normal", og at hun mangler kontroll, og når hun får tiltale (som hun også garantert er vant til å få) så bobler det fort over.

Tusen takk for svar!

Jeg har sett henne i mange sammenhenger og hatt henne med hjem flere ganger, men denne " oppførselen" er der uansett. Det har begynt å bli sånn at datteren min ikke vil ha henne med hjem fordi det alltid er noe som blir ødelagt samtidig vil hun liksom aldri gjøre det samme som andre vil og Skal vi for eksempel spille spill vil hun alltid ha en annen farge/figur en det vi har.

det er nettopp denne "annerledesheten" jeg er så redd for. Jeg har ikke lyst til å kjefte på henne foran de andre barna, samtidig ser det jo at hun oppfører seg annerledes og vil så absolutt ikke at hun skal føle på den.

Tusen takk for råd! jeg skal høre med foreldrene om hvordan jeg kan roe henne ned!

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen råd?

Anonymkode: 7c7eb...f50

SNAKK med foreldrene hennes. Be dem evt. være tilstede, gjerne i bakgrunnen, men likevel tilstede, når datteren er på besøk.

Anonymkode: b8f7c...0ca

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Emilie112 skrev:

Tusen takk for svar!

Jeg har sett henne i mange sammenhenger og hatt henne med hjem flere ganger, men denne " oppførselen" er der uansett. Det har begynt å bli sånn at datteren min ikke vil ha henne med hjem fordi det alltid er noe som blir ødelagt samtidig vil hun liksom aldri gjøre det samme som andre vil og Skal vi for eksempel spille spill vil hun alltid ha en annen farge/figur en det vi har.

det er nettopp denne "annerledesheten" jeg er så redd for. Jeg har ikke lyst til å kjefte på henne foran de andre barna, samtidig ser det jo at hun oppfører seg annerledes og vil så absolutt ikke at hun skal føle på den.

Tusen takk for råd! jeg skal høre med foreldrene om hvordan jeg kan roe henne ned!

Datteren din og vennene hennes burde kutte kontakten med ADHD pasienten. Barn burde ikke trenge å forholde seg psykiske lidelser når de er så unge. Det er fritt frem å velge hvem man vil være venn med og ikke. Sil ut utrivelige personer.

Anonymkode: d77a3...4cf

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

SNAKK med foreldrene hennes. Be dem evt. være tilstede, gjerne i bakgrunnen, men likevel tilstede, når datteren er på besøk.

Jeg har god kontakt med foreldrene hennes, men har aldri bedt dem være tilstede i neste sosiale sammenheng. Det skal jeg høre med de om. Takk!

Men jeg har også lyst til at jenta skal få være så "normal" som mulig. At de andre ikke trenger å tenke på at hun må ha det litt annerledes en de andre. Eller tenker kanskje ikke barn på slikt?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Emilie112 skrev:

Tusen takk for svar!

Huff, jeg får litt vondt av henne... Kanskje det er noe annet som tærer på henne, noe på skolen eller blant venner? Jeg kunne være ganske vilter hvis det var noe jeg sleit med, for det var ikke så enkelt å sette ord på følelsene og ting som skjedde. Det føltes som om jeg ikke hadde kontroll over kroppen min, men at det var som om jeg ble styrt av en usynlig kraft som hadde uendelig med drivstoff. Men om jeg fikk lego, et puslespill eller gåter å bryne meg på så kunne jeg være rolig i timevis :) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren din og vennene hennes burde kutte kontakten med ADHD pasienten. Barn burde ikke trenge å forholde seg psykiske lidelser når de er så unge. Det er fritt frem å velge hvem man vil være venn med og ikke. Sil ut utrivelige personer.

Erru helt blåst!?

• Liker 19
Skrevet

Snakk med foreldrene hennes og spør om råd. Jeg har selv en datter på samme alder med ADHD, hun går på medisiner og er langt i fra så utagerende, men det hender at hun har sine krumspring som kan være vanskelige for andre å takle. Til nå har vi bare fått positive tilbakemeldinger i bursdager og sammenkomster, noe jeg tror er fordi vi forbereder datteren vår godt på hva som skal skje og hva som er forventet av henne. Hun trenger trygge rammer rundt seg. 

Det er vanskelig å være annerledes. Hvis jeg fikk tilbakemelding på at barnet mitt var vanskelig å hanskes med hadde jeg enten tilbydd meg å være der sammen med henne eller fortalt hva de som voksne kan gjøre for å hjelpe henne å roe seg ned litt når impulsene blir for store.

Anonymkode: 96df4...c37

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg synes du skriver dette på en veldig rett frem måte... er det faktisk noe sant i det. For jeg begynner å merke at de andre jentene trekker seg unna henne, og jeg vil tro et er fordi det alltid blir bråk og de må alltid ta hensyn.

Det blir på kanten å si at man skal kutte kontakten og at et barn er utrivelig, men jeg har tenkt mye på hvor mye man skal presse på for at de skal være venninner.  

Jeg hadde vært knust og rådvill om jeg hadde vært foreldre til ei jente som ingen ville ha noe med å gjøre..

Skrevet

Du kan jo begynne med å begrense inntaket av brus, godis og kaker. Det vil nok hjelpe mye.

Anonymkode: fbcbf...1e5

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du virka ganske så utrivelig selv, jeg.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, caline skrev:

Syns du virka ganske så utrivelig selv, jeg.

Uff da.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv vokst opp med søsken med ADHD og en forelder med ADHD. Har nå egne barn med ADHD. Er ikke helt ukjent med ulike problemer og utfordringer dette gir altså...

Men, alle er forskjellige, slik at det foreligger ingen fasit på hvordan møte og håndtere et barn med ADHD. Om jeg, eller andre, skriver en rekke velmennende råd her er det ikke sikkert at det vil passe denne situasjonen.

De som kjenner barnet best er foreldrene. Ville nok foreslått å høre med de først for å få litt innsikt i dette barnet og noen tips og råd.

Dersom det ikke skulle hjelpe kan jeg dele noen erfaringer, men som sagt så kan ADHD arte seg ganske så forskjellig fra barn til barn.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo begynne med å begrense inntaket av brus, godis og kaker. Det vil nok hjelpe mye.

Anonymkode: fbcbf...1e5

Fordi?

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Mulig jeg var litt upresis, ikke god nok oppdragelse mener jeg.

Det handler ikke nødvendigvis om dårlig oppdragelse om barn ned Adhd ikke oppfører seg etter boka. Mange med Adhd mangler impulskontroll og tenker først etterpå. Uansett hvor godt oppdratt de er. Man kan ikke oppdra bort Adhd.  

Anonymkode: be5f2...dcd

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke nødvendigvis om dårlig oppdragelse om barn ned Adhd ikke oppfører seg etter boka. Mange med Adhd mangler impulskontroll og tenker først etterpå. Uansett hvor godt oppdratt de er. Man kan ikke oppdra bort Adhd. 
Anonymkode: be5f2...dcd

ADHD er jo livsvarig, men hvis de er godt nok oppdratt vil de oppføre seg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...