Gå til innhold

Kollegaer som kommer sent og går tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt stor utskifting på jobb det siste året og har fått ansatt en del nye. Jeg er en av to som er igjen, mens resten ble byttet ut. 

Problemet er at både ny leder og nye kollegaer er kronisk sene og er gjerne de første som drar tidlig. Alle har 100%stilling. Det er heller ikke snakk om unge folk, men er i 40-årene. Mye av arbeidsdagene går til private gjøremål og mye slarv. Det er ikke snakk om å komme 5min for sent, men det er gjerne fra 30minutter til 3 timer. Da tar det minst en time før de kommer igang for da er det allverdens forklaringer på hvorfor de er sene. Den nye sjefen er like ille. Møter og avtaler blir skjøvet pga forsinkelser. Da faller mye over på meg og den andre kollegaen min. Vi har tatt opp problemet men vi blir bare sett på som sure og sære. Alle er single og barnløse. 

Eierne er ikke klar over problemet, og jeg vil heller ikke gå bak ryggen på sjefen om problemet. De skjønner uansett at det enten er jeg eller den andre kollegaen som har sladret og det vil bare føre til at vi blir ekskludert fra sosiale tilstelninger på jobb.

Hvordan klarer folk å ta imot lønna si når man vet at man ikke har jobbet for det? 

Anonymkode: 14104...e48

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh, yes. Max irriterende. Hvis dette gjør at du får mye mer arbeid og hele tiden må tilpasse din egen arbeidsdag, så må man til slutt si fra til leders leder hvis det stadig er kriser som følge av det. Man kan ikke være bekjent av å fremstå som man selv gjør en dårlig jobb hvis det faktisk er kolleger og/eller leder som fører til det, det kan slå tilbake på deg selv. 

Så her ser jeg ikke at du har annet alternativ enn å ta kampen. 

Anonymkode: 61fa6...5e7

• Liker 1
Skrevet

Fordi de ikke er pliktoppfyllende eller er opptatt av å gjøre arbeidet sitt skikkelig. I tillegg bryr de seg ikke om en skjev arbeidsfordeling. 

Jeg ville ikke ha jobbet på en slik arbeidsplass. Før jeg hadde lett eter en ny jobb hadde jeg gitt beskjed til eierne og forventet en endring. 

Anonymkode: 1b40b...6f9

Skrevet

Takk for svar. Ja, det er Max irreterende! Idag har de hatt 1 times lunsj, også rett ut for å røyke. Da har de rukket å jobbe i ca 45minutter før en av de begynte å snakke om en av de leste om i avisen. Nå har de holdt på i 20minutter. Om to år skal jeg søke meg bort. Så vi får se hvor lenge jeg holder ut. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har 100%stilling. Det er heller ikke snakk om unge folk, men er i 40-årene. Mye av arbeidsdagene går til private gjøremål og mye slarv. Det er ikke snakk om å komme 5min for sent, men det er gjerne fra 30minutter til 3 timer.

Dette klarer jeg ikke helt å tro på.

Anonymkode: 65ebc...1b2

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det sånn i en stor norsk kjent bedrift jeg jobbet i. De andre kom 4  ved 10 tiden arbeidet som skulle gjøres fra kl 0800 måtte jeg gjøre. Deretter var det mye pauser og mye surfing på nett og facebook er prioritert. De skulle faktisk jobbe til kl 18 når de kom så sent men gikk hjem kl 16 for da var sjefen gått. 

En dag måtte jeg si til sjefen at jeg måtte komme senere en morgen pga. utviklingssamtale i barnehagen, jeg har aldri fått så mye kjeft i hele mitt liv fordi jeg skulle være borte den ene morgenen og hvorfor jeg prioriterte privatliv fremfor jobb. 

Og sånn fortsatte det til jeg en dag sa ifra om hvordan det var med arbeidsinnsats på gruppa, så da ble jeg sagt opp. Takk for god innsats sa jeg da og gikk. Så da var det nok jeg som var vrang og ikke innrettet meg etter gruppa sove til langt på dag og surfe gjennom dagen med tull og tøys. 

S

Anonymkode: 89e56...422

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette klarer jeg ikke helt å tro på.

Anonymkode: 65ebc...1b2

Jeg vet, men vi er heldigvis to som ser galskapen på nært hold. Vi loggfører timer de faktisk er på kontoret og det er blitt mye minus. Det er dessverre ikke det verste, men skriver jeg ikke her. 

Skrevet

Og du er helt sikker på at de ikke jobber hjemmefra både før og etter kontortid?

Anonymkode: a92bf...1f1

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du er helt sikker på at de ikke jobber hjemmefra både før og etter kontortid?

Anonymkode: a92bf...1f1

Ingen har hjemmekontor. Dvs jeg har det, men bruker det ikke. De som ønsker hjemmekontor-løsning må uansett gi beskjed til meg, siden det er jeg som ordner slikt. 

Skrevet

Som sagt, her er du nødt til å si fra til ledelsen over din nærmeste leder. Ja, det kan skape dårlig stemning, men konsekvensen av å ikke gjøre det er at du og din pliktoppfyllende kollega får så mye å gjøre at det etterhvert går på helsa løs og/eller blir lagt merke til når deres kapasitetsgrense nås fordi de andre ikke gidder å gjøre noe særlig. Da kan det være dere som blir fremstilt som dårlige arbeidstakere, og tro meg - det vil du ikke.

Ja, det vil bli kjipt å si fra. Ja, dere vil helt sikkert bli utsatt for bakvasking og annen dritt av nærmeste leder. Menn sånn er det i arbeidslivet i dag, det er kun de sterkeste som overlever. Vær de sterkeste! 

Alternativet er å finne seg en annen jobb. Fight or flight er slagordet. 

Anonymkode: 61fa6...5e7

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer folk å ta imot lønna si når man vet at man ikke har jobbet for det? 

Det er det ingen vits i å spekulere i, dessverre. Folk er så forskjellige, og dine standarder (som jeg er helt enig i, selvfølgelig!) gjelder ikke for alle.

Slik jeg ser det, har du tre valg: Hvis jobben din er viktig for deg, tar du kampen. Hvis jobben ikke er viktig for deg, finner du deg en ny kjappest mulig. Hvis du må holde ut en stund, men tenker deg vekk etter hvert, gjør du minst mulig for å legge til rette for de andres forsentkomming, men tar det ellers ikke opp eller prøver å fikse det. Ta på deg skylappene, gjør det du skal (men ikke mer), og gjenta til deg selv at du får betalt for å være der. Og så ser du etter alternativer mens du holder ut.

Anonymkode: d0303...ac0

Skrevet

Hadde jeg vært deg, så ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgt/verneombud, og bedt vedkommende informere ledelsen anonymt om situasjonen. Altså, ikke nevne at du rapporterte om dette. (Med mindre du kjenner ledelsen godt personlig.)

Grunnen er ganske enkelt at jeg tror det blir mer trøbbel for deg selv enn det er verdt det i det store bildet.

Plan B: Finn en annen jobb.

• Liker 1
Skrevet

Om jeg var en underordnet, som jeg forstår at du er, så hadde jeg overhodet ikke brydd meg. Du har ingen ting med dine kollegers gjøren og laden.  Å loggføre når sjef og kollegaer kommer og går, er å gå langt over streken for hva en har med å gjøre som ansatt.  Å irritere seg er lov, men her går du altfor langt. 

At den enkelte kommer på jobb tidsnok er din sjefs ansvar,  og det er hans overordnede som har ansvaret for at sjefen selv overholder arbeidstiden.   

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Zienna skrev:

Om jeg var en underordnet, som jeg forstår at du er, så hadde jeg overhodet ikke brydd meg. Du har ingen ting med dine kollegers gjøren og laden.  Å loggføre når sjef og kollegaer kommer og går, er å gå langt over streken for hva en har med å gjøre som ansatt.  Å irritere seg er lov, men her går du altfor langt. 

At den enkelte kommer på jobb tidsnok er din sjefs ansvar,  og det er hans overordnede som har ansvaret for at sjefen selv overholder arbeidstiden.   

Hva mener du med at jeg går altfor langt med å loggføre? Er det ulovlig? Vi begynte å loggføre da det ble for ille og det gikk utover andres (min og en kollega) oppgaver og ansvar. Vi har ikke gjort noe annet enn å loggføre og det er ikke akkurat slik at vi sitter og passer på når folk kommer. Vi får det med oss fordi alle må få høre dagens unnskyldninger. Vi fortsetter å loggføre til den dagen vi slutter begge to og leverer dette samtidig med oppsigelsen. Inntil videre blir det lite tilrettelegging og tar på oss skylapper. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Zienna skrev:

Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser, så de andre sullikkene av noen kollegaer skal få lov til å dasse seg gjennom dagen, mens det er 2 som jobber?

Arbeidsmoralen i dette landet går til helvete.

Jeg hadde noe av det samme problemet, (skal sies at dette her var i en butikk) vi hadde noen tilkallingsvikarer som kom på jobb, men ikke gjorde noe særlig mer enn det, foruten å surfe på facebook, resultatet ble at jeg gikk inn, og la inn en sperre på datasystemet på jobben, gik til sjefen og sa hvordan ting lå ann, og resultatet er at 2 av de ike jobber her mer, mens 1 har skjerpet seg noe voldsomt.

Sett hardt mot hardt.

Anonymkode: 496e9...a9e

• Liker 2
Skrevet

Hvis dette er en liten bedrift, så vil det være stor fare for at hele bedriften går i konkurs når arbeidet skjøttes så elendig fra de andres side. 

Jeg ville kontaktet eier men bedt om diskresjon. Lagt fram loggen, og uttrykt bekymringen. 
Be eier møte opp uventet tidlig en morgen, og ta det derfra. 
Eier sover i timen her, om han stoler blindt på den nyansatte latsekken av en sjef.
Jeg vil tro arbeidsinnsatsen (eller mangel på sådan) vises om man går inn i omsettningen og ser på tallene for produsjon. 
Eier vil kunne ta en gjennomgang og finne ting om han vet at han må lete. 
Tipper sjefen bare mumler noe beroligende pr i dag, og håper at ingen merker noe. 

Når den nye sjefen er lat og møter ille så signaliserer han at det er "OK" for de nyansatte kollegaene. 

Om eier ikke tar tak på en vettug måte hadde jeg søkt meg vekk så snart som mulig! 

Hvis dette blir behandlet riktig, så trenger TS og den gamle kollegaen ikke frykte "hevn" fra sjef og kollegaer, de kommer neppe til å vare lenge i bedriften. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen har en som kommer sent og går tidlig. Alltid en eller annen unnskyldning.

Da fikk mannen sjefen over seg til å komme ned til kontoret og var der da arbeidsdagen startet og fikk selv se når kollegaen kom på jobb. Har blitt litt bedre, men han forsover seg fortsatt en del.

Anonymkode: 37127...486

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at jeg går altfor langt med å loggføre? Er det ulovlig? Vi begynte å loggføre da det ble for ille og det gikk utover andres (min og en kollega) oppgaver og ansvar. Vi har ikke gjort noe annet enn å loggføre og det er ikke akkurat slik at vi sitter og passer på når folk kommer. Vi får det med oss fordi alle må få høre dagens unnskyldninger. Vi fortsetter å loggføre til den dagen vi slutter begge to og leverer dette samtidig med oppsigelsen. Inntil videre blir det lite tilrettelegging og tar på oss skylapper. 

Det er ikke ulovlig å loggføre, men som ansatt bør man vite hvor grensen går for hva man har noe med. 

Har som leder opplevd noe lignende på en kontorarbeidsplass. En meget pliktoppfyllende ansatt begynte å komme for sent, opp til 1 time, og nesten hver dag.  Da jeg snakket med henne kom det for en dag at hun slet med en mann med alkohol- og psykiske problemer, og som holdt henne våken til langt på natt.  Økonomien var katastrofe, og familien var avhengig av hennes inntekt.  Jeg ga henne tid og fleksibilitet for å få orden på situasjonen, uten trekk i lønn.  Hun tryglet om at ingen måtte vite.

Èn av hennes kolleger hadde loggført, og presenterte logg for meg like etter vår samtale/avtale.  Jeg sa, som til deg, at dette har du ingen ting med.  Personalansvaret er mitt alene, og det vil alltid være slik at det er mye du ikke vet. 
Det hører med til historien at den ansatte løste sine problemer, og ble den lojale og pliktoppfyllende ansatte som hun egentlig var. 

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Zienna skrev:

Det er ikke ulovlig å loggføre, men som ansatt bør man vite hvor grensen går for hva man har noe med. 

Har som leder opplevd noe lignende på en kontorarbeidsplass. En meget pliktoppfyllende ansatt begynte å komme for sent, opp til 1 time, og nesten hver dag.  Da jeg snakket med henne kom det for en dag at hun slet med en mann med alkohol- og psykiske problemer, og som holdt henne våken til langt på natt.  Økonomien var katastrofe, og familien var avhengig av hennes inntekt.  Jeg ga henne tid og fleksibilitet for å få orden på situasjonen, uten trekk i lønn.  Hun tryglet om at ingen måtte vite.

Èn av hennes kolleger hadde loggført, og presenterte logg for meg like etter vår samtale/avtale.  Jeg sa, som til deg, at dette har du ingen ting med.  Personalansvaret er mitt alene, og det vil alltid være slik at det er mye du ikke vet. 
Det hører med til historien at den ansatte løste sine problemer, og ble den lojale og pliktoppfyllende ansatte som hun egentlig var. 

Det er forståelig at du mener det. Jeg har ikke tenkt å vise frem den loggen til noen før jeg slutter. Likevel nekter jeg å tro at alle kollegaer som kommer sent og drar tidlig er i den situasjonen som en ansatt hos deg. De har vært pliktoppfyllende den første uka og siden har det bare sklidd ut. Som tidligere nevnt, har jeg hørt alle unnskyldningene igjen og igjen. Det er alt fra jeg måtte få med meg den siste episoden av en serie og det ble sent, til at noen har vært på fest kvelden før og måtte sove lenger. Vi har kontorlandskap og det er umulig å ikke få med seg hva enkelte driver med til enhver tid. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forståelig at du mener det. Jeg har ikke tenkt å vise frem den loggen til noen før jeg slutter. Likevel nekter jeg å tro at alle kollegaer som kommer sent og drar tidlig er i den situasjonen som en ansatt hos deg. De har vært pliktoppfyllende den første uka og siden har det bare sklidd ut. Som tidligere nevnt, har jeg hørt alle unnskyldningene igjen og igjen. Det er alt fra jeg måtte få med meg den siste episoden av en serie og det ble sent, til at noen har vært på fest kvelden før og måtte sove lenger. Vi har kontorlandskap og det er umulig å ikke få med seg hva enkelte driver med til enhver tid. 

Mitt poeng er at du aldri vet.  Forresten merkelige ansatte som kommer med unnskyldninger (om dog dårlige..) til deg.  Unnskyldninger skal rettes til sjefen, og han/hun skal vurdere om unnskyldningen holder vann.

Kan forresten legge til at den ansatte som loggførte hos meg aldri jobbet en time overtid i denne perioden.  Hun jobbet sine 8 timer, med matpause som vanlig.  Røykepauser tok hun, og tid til sosial prat med kolleger i arbeidstiden, hadde hun også.

Poenget mitt er at det er mange måter å stjele fra arbeidsgiver på.  Å møte og gå presis betyr ikke nødvendigvis at du har utnyttet arbeidsdagen på en mest mulig effektiv måte.     

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...