Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har bestemt meg for å lære meg touch-teknikk på PC, i en alder av 25. Har brukt "tofinger-metoden" i mange år men ønsker å bli raskere til å skrive og dermed mer effektiv på studiet (?), få mindre vondt i armer og skuldre osv. Lurer på om noen her vet om et bra online - kurs?  Har noen erfaring med å lære seg touch? Tok det lang tid? Og ble det bedre og mer effektivt å skrive etterpå? 

Anonymkode: 83266...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skriver en slags semi-touch.

Dvs., jeg kan stort sett skrive med alle fingrene uten å se på tastaturet, men jeg følger vel ikke helt reglene for touchskrivng.

Det går raskere når man bruker flere fingre, det er jo klart.

Det er og tilfeller det er nyttig å kunne se på andre ting enn tastaturet når du skriver. Skal du skrive et brev utfra hva du har i hodet går det fint å sitte med øynene på tastaturet, skal du forholde deg til noe på skjermen eller et papir samtidig er det en fordel å kunne ha øynene borte fra tastene.

Uansett, jeg ville bare søkt på et online kurs og begynt på det, feks 

https://www.typingclub.com

Det viktige er å øve jevnlig og konsentrere seg på å plassere fingrene riktig og holde øynene på skjermen. Det er fristende å se på tastaturet, men det er bedre å skrive feil når man bare øver slik at man kan lære av feilene.

Skrevet

Finn spill som du kan spille. Selv om det er kjedelig, det hjelper.

Kjøp et billig tastatur på biltema eller noe, kjøp tipex. Get it? Tipexxe over alle tastene så du ikke ser hva som står på de. Så har du et ark eller noe som hjelper deg litt. Etter hvert lærer du deg mer og mer hvilke taster som er hva.

Hilsen en som selv så på tastaturet når jeg skrev for en 10-15 år siden, men som tvang seg selv til å lære seg å skrive uten å se på tastene.

Anonymkode: a185d...415

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn spill som du kan spille. Selv om det er kjedelig, det hjelper.

Kjøp et billig tastatur på biltema eller noe, kjøp tipex. Get it? Tipexxe over alle tastene så du ikke ser hva som står på de. Så har du et ark eller noe som hjelper deg litt. Etter hvert lærer du deg mer og mer hvilke taster som er hva.

Hilsen en som selv så på tastaturet når jeg skrev for en 10-15 år siden, men som tvang seg selv til å lære seg å skrive uten å se på tastene.

Det høres ineffektivt ut, synes jeg. I "gamle dager" når jeg lærte touch på skolen hadde vi en lærebok som la opp til å øve inn bokstavkombinasjoner og ofte brukte ord, f.eks. ved å skrive linjer med "fgfgfgfgfgfg", "ikke ikke ikke ikke", "dette dette dette" etc for å drille inn i fingrene hvor bokstavene ligger på tastaturet. Det var usannsynlig kjedelig, men effektivt. Nå for tiden kunne jeg aldri plassert alle bokstavene riktig på et blankt tastatur, men fingrene mine finner frem helt uten at jeg tenker over det. Men i det jeg begynner å tenke over hvor bokstavene skal være er jeg lost. :fnise:

Anonymkode: a6785...568

Skrevet

Det er jo bare å øve seg. Skrive masse, det var slik jeg fikk touchen på plass. Her finnes ingen snarveier.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har bestemt meg for å lære meg touch-teknikk på PC, i en alder av 25. Har brukt "tofinger-metoden" i mange år men ønsker å bli raskere til å skrive og dermed mer effektiv på studiet (?), få mindre vondt i armer og skuldre osv. Lurer på om noen her vet om et bra online - kurs?  Har noen erfaring med å lære seg touch? Tok det lang tid? Og ble det bedre og mer effektivt å skrive etterpå? 

Anonymkode: 83266...d82

Har skrevet touch siden skrivemaskinens tid. Det viktige er at du lærer deg å ikke se på tastene men på det du skriver. På tabl og mobil fungerer ikke touch, mens på pc fungerer ikke noe annet. 

Anonymkode: 8bee8...597

• Liker 1
Skrevet

Må vel bare øve. Og husk a F og J har en liten  opphøyning som vise hvor pekefingrene skal være, så dette er tastene man tar utgangspunkt i.

Anonymkode: 828a2...e0c

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ineffektivt ut, synes jeg.

Anonymkode: a6785...568

Til å begynne med så knotet jeg når jeg gjorde slik. Men etter hvert så husket jeg at fghj kom etter hverandre, nm er der nede, as er de to første i den rekken, osv. Jo mer en jobber med tastaturet helt blankt, jo raskere setter tastaturet seg "i fingrene".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...