AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Som overskriften sier, hva gjør du for å minske klimautslippene dine? Hvilke tiltak gjør du for å få en grønnere hverdag? Er kjøttfri mandag på middagsplanleggeren og lar du bilen stå når du skal på jobb? Blir møbler, klær og tilbehør kjøpt brukt? Jeg tror jeg er et miljøsvin. Jeg flyr til andre land, tar bilen til jobben hver dag, har mye kjøtt på menyen og kjøper ting nytt. Jeg trenger tips til å gjøre hverdagen grønnere, så kjør på! Anonymkode: b691c...7e5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Kjøttfri hverdag og lite meieriprodukter og egg, bruker også mye kollektivtrafikk og sykkel Anonymkode: 0dba8...696 1
Anglofil Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) * Har ikke bil, bruker kun kollektivtransport og går mye. * Kjøper gjerne brukt, både møbler og klær. * Kildesorterer * Panter flasker * Bruker lite meieriprodukter * Spiser gjerne vegetarisk noen dager i uka Mvh Yvonne Endret 18. oktober 2016 av Yvonne 1
applestories Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 Bortsett fra å resirkulere gjør jeg ikke noe bevisst for å være miljøvennlig. Men jeg går og sykler overalt hvor jeg skal, takker nei til skyss om det betyr ekstratur, benytter meg kollektivtrafikk i den grad det finnes, spiser generelt lite kjøtt, unngår varer med mye plastemballasje, bruker stort sett alltid opp alt jeg kjøper og skviser det meste ut av flaskene, kjøper refill, kjøper bruktbøker, kjøper generelt lite saker og ting, Dyrker litt egen mat og reiser lite. Det er ikke for å være miljøvennlig, det er bare sånt jeg gjør.
Gjest Catalina Culès Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Sykler. Panter flasker. Kildesorterer. Kjøtt frie dager.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 Kjører bil kanskje max en gang i uka. Går ellers. Flyr max en gang i året, stort sett myyye sjeldere. 2 år siden siste flytur nå. Her startet vi med kjøttfri mandag for 6-7 år siden. Nå har vi istedet kjøttlørdag, og spiser kjøttfritt resten av uka. Enkelte uker spiser vi ikke kjøtt i det hele tatt. Spiser en de egg, men de kommer fra de bortskjemte kosehønene til moren min, så gjør det med god samvittighet. Ellers så panter jeg flasker, kildesorterer, velger det miljøvennlige alternativet på butikken. Kjøper stort sett brukte møbler osv. Shopper så og si aldri. Velger bort ansiktsvask og tannkrem med mikroplast. Osv osv. Det er i grunn ikke noe jeg/vi har gått så veldig inn for, det er bare sånn vi har endt opp med å gjøre det. Anonymkode: 3b021...1b7
Gjest Nanne70 Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 Kjører ikke bil, tar sjelden fly, kildesorterer, panter flasker, kjøper mest mulig kjøtt/fisk/egg fra lokale bønder/jegere/fiskere/kortreist mat, kjøper gjerne brukt, gir vekk klær og annet som er i god stand, leverer avfall til miljøstasjon.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 Ingen ting. Fordi jeg driter i det for å si det på godt norsk! YOLO! Anonymkode: 3d0d6...4dc 2
marion Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 Minske klimautslippene? For å være helt ærlig, ikke en dritt. Til det flyr jeg for mye fly, spiser kjøtt og eier og kjører bil. Dessuten er jeg en forbruker som shopper og er endel av konsumentsamfunnet. Dog kjører jeg bil sjelden og ser feks ingen grunn til å kjøre bil i Oslo, siden kollektivtilbudet er godt nok. Det jeg derimot gjør og som jeg er helt nazi på er forsøpling. Jeg aksepterer overhodet ikke folk som kaster fra seg søppel ute i naturen og på gata. Da sier jeg ifra. Jeg blir seriøst trist når jeg går ute i skogen, i sjøen og på fjellet, og finner søppel som folk bare har slengt ifra seg. Fordi det er så unødvendig og det minste vi kan gjøre er å bære med seg søppelet og kaste det der det hører hjemme. Etter å ha reist så mye rundt om i verden og sett all forsøplingen til lands og til havs så har jeg ingen tro på at folk feks vil være i stand til å redusere sine klimautslipp (som ofte henger sammen med folks levestandard). Fordi når folk ikke engang er istand til å gjøre det minste offer, bære med seg søppelet og kaste det der det hører hjemme ja da...er det ikke håp. Fordi da har du det ikke i deg. Å tenke miljø. En liten pisk til vår lovgivende makt (politikerne). Det bør ALDRI koste ett øre å kvitte seg med ekstra avfall. I dag er det slik i Norge at vil du kvitte deg med ekstra avfall, enten det er snakk om gamle asbestholdige takplater eller avfall fra en fiskebåt, ja da må du i det aller fleste kommuner punge ut ekstra. Da ligger det ofte i menneskets natur å dumpe avfallet i havet, grave det i jorden eller hive det langs en veikant. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg eier ikke bil, har ikke førerkort, og jeg bruker kommunale fremkomstmidler eller GÅR når jeg skal noe sted. F.eks. går jeg i butikken, til og fra, flere ganger i uka. Det tar et kvarter hver vei, og jeg drar med meg en sånn trillebag til å laste varene i, så jeg slipper både å kjøpe plastposer (miljøvennlig) og å bære de tunge varene i hendene. Jeg har ikke tatt noe fly noe sted på 5 eller 6 år. Jeg kildesorterer så godt jeg kan. Plastemballasje og plast sorteres, papir sorteres, glass og metall sorteres og kastes i egen beholder ute. Batterier sorteres. MEN jeg kjøper nesten aldri noe brukt. Det orker jeg ikke, rett og slett. Jeg vil ha klær og møbler nytt. Jeg kan selge klær selv, men jeg kjøper dem ikke brukt selv. Solgte senest i går en kåpe. Det eneste unntaket på å kjøpe brukt var i sommer da jeg var på jakt etter et bestemt stuebord som IKEA har hatt. De sluttet brått å selge det. Jeg ville absolutt ha akkurat det bordet, hadde festet meg ved det, så jeg fant ut at denne gangen får jeg kjøpe brukt. Sjekket Finn etter annonser på det, men fant bare bord som var til salg i fylker langt unna. Så jeg annonserte etter det bordet selv, under "Ønskes kjøpt". Det gikk noen uker, men plutselig en dag fikk jeg en henvendelse fra en jente i Oslo som skulle selge sitt. Jeg slo til på flekken. Fikk en venninne til å kjøre meg så jeg fikk hentet bordet. Anonymkode: 88d60...828
mjauritz Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 - Panter flasker - Kildesorterer - Bruker kun bil når jeg må - Kjøper mye brukt - Syr klærne når det går et lite hull istedenfor å kaste de - Spiser kjøtt maks 5 dager i uken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå