AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 På lovdata står det at en ufaglært ansatt innenfor byggnæringen skal ha minimum 168,80 kr pr time utbetalt i lønn.https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-11-27-1482 Hva er det for avgifter, utgifter osv her for en arbeidsgiver? Noen som vet? Jeg tenker på arbeidstakeravgift, moms, arbeidstakerforsikring, osv. Anonymkode: 0523a...6eb
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Lønnskostnaden er grunnlønn + sosiale kostnader: arbeidsgiveravgift, feriepenger, aga av feriepenger, pensjon (obligatorisk tjenestepensjon som minstekrav), aga av pensjon, forsikring. En arbeidsgiver kan beregne mellom 42 og 49% i påslag for sosiale kostnader, per ansatt. Man betaler ikke mva for en ansatt. Endret 18. oktober 2016 av canacas la til tekst
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 13 minutter siden, canacas skrev: Lønnskostnaden er grunnlønn + sosiale kostnader: arbeidsgiveravgift, feriepenger, aga av feriepenger, pensjon (obligatorisk tjenestepensjon som minstekrav), aga av pensjon, forsikring. En arbeidsgiver kan beregne mellom 42 og 49% i påslag for sosiale kostnader, per ansatt. Man betaler ikke mva for en ansatt. Men hvis noen gjør en jobb for en bedrift, sender en faktura på lønn, så må det jo legges på MVA? Fant ellers en god kalkulator: http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2734-ansattkostnad Men du? Tusen hjertelig takk for svar! Håper du vet noe om MVA også. Anonymkode: 0523a...6eb
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvis noen gjør en jobb for en bedrift, sender en faktura på lønn, så må det jo legges på MVA? Fant ellers en god kalkulator: http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2734-ansattkostnad Men du? Tusen hjertelig takk for svar! Håper du vet noe om MVA også. Anonymkode: 0523a...6eb Ja, selvsagt. Så fremt tjenesten som selges er mva-pliktig. Da har også mottaker fradrag på mva. MVA vil aldri være en reell kostnad i regnskapet, med noen kjipe unntak (det finnes mva-pliktige tjenester og varer man ikke får ta fradrag på, da må mva kostnadsføres). En kalkyle for videresalg av tjenester vil feks være: grunnlønn + sosiale kostnader (feks påslag av 48%) + påslag (for gevinst)= fakturabeløp eks mva. Ingen vil jo selge tjenester/varer uten å tjene noe på det. Påslaget varierer i ulike bransjer, men det er det man til syvende og sist skal leve av, som fortjeneste. Dersom man har en bedrift, vel og merke. Om du er selvstendig og bare leier ut dine tjenester vil det være vanskelig å argumentere for høyt påslag, dersom totalbeløpet blir så stort at mottaker blir skeptisk på lønnsnivået.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, canacas skrev: Ja, selvsagt. Så fremt tjenesten som selges er mva-pliktig. Da har også mottaker fradrag på mva. MVA vil aldri være en reell kostnad i regnskapet, med noen kjipe unntak (det finnes mva-pliktige tjenester og varer man ikke får ta fradrag på, da må mva kostnadsføres). En kalkyle for videresalg av tjenester vil feks være: grunnlønn + sosiale kostnader (feks påslag av 48%) + påslag (for gevinst)= fakturabeløp eks mva. Ingen vil jo selge tjenester/varer uten å tjene noe på det. Påslaget varierer i ulike bransjer, men det er det man til syvende og sist skal leve av, som fortjeneste. Dersom man har en bedrift, vel og merke. Om du er selvstendig og bare leier ut dine tjenester vil det være vanskelig å argumentere for høyt påslag, dersom totalbeløpet blir så stort at mottaker blir skeptisk på lønnsnivået. Okei, siste stykket er gresk for meg. Jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på. Takk for at du hjelper til og deler med deg av din kunnskap! Kjempetakknemlig. Dette dreier seg om en utenlandsk fyr fra et land i Sør-Europa som er blitt utnyttet som sort arbeidskraft av noen. En venn av meg vil ta en skikkelig prat med den det gjelder om dette (vi snakker om stor jobb, hvor arbeidstakeren er blitt trykket ned av en psykopat som mener han skal være takknemlig, for i Norge er det en haug med ekstra avgifter som arbeidstakere må betale ellers som arbeidstaker. Personen har fått 30-40 kr. pr time i alt når vi regner på det). Kommer til å ta med utskrift av loven jeg nevnte i første innlegg og et kjapt regnestykke (292.000 i årslønn sånn ca) fra den kalkulatoren. Det var derfor jeg lurte på det med MVA. Anonymkode: 0523a...6eb
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, siste stykket er gresk for meg. Jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på. Takk for at du hjelper til og deler med deg av din kunnskap! Kjempetakknemlig. Dette dreier seg om en utenlandsk fyr fra et land i Sør-Europa som er blitt utnyttet som sort arbeidskraft av noen. En venn av meg vil ta en skikkelig prat med den det gjelder om dette (vi snakker om stor jobb, hvor arbeidstakeren er blitt trykket ned av en psykopat som mener han skal være takknemlig, for i Norge er det en haug med ekstra avgifter som arbeidstakere må betale ellers som arbeidstaker. Personen har fått 30-40 kr. pr time i alt når vi regner på det). Kommer til å ta med utskrift av loven jeg nevnte i første innlegg og et kjapt regnestykke (292.000 i årslønn sånn ca) fra den kalkulatoren. Det var derfor jeg lurte på det med MVA. Anonymkode: 0523a...6eb Det er ikke tillatt å fakturere med mva dersom selskapet ikke er mva-registrert. En helt ordinær person kan dermed ikke fakturere sine tjenester og slå på mva i tillegg. Da får dere andre problemer.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 4 minutter siden, canacas skrev: Det er ikke tillatt å fakturere med mva dersom selskapet ikke er mva-registrert. En helt ordinær person kan dermed ikke fakturere sine tjenester og slå på mva i tillegg. Da får dere andre problemer. Men hvis du pusser opp eget hus så kommer staten inn og vil ha MVA? Soh... Jeg blir ikke helt klok på dette. Men så langt har jeg forstått: hvis et firma leier ut en person til å gjøre en jobb for noen annen så kommer MVA inn, hvis personen i stedet er ansatt direkte av en annen til å gjøre den jobben så kommer ikke MVA inn. Men... Som sagt, pusser du opp eget hus så kommer staten og vil ha MVA, pga nye regler. *forvirret* Anonymkode: 0523a...6eb
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du pusser opp eget hus så kommer staten inn og vil ha MVA? Soh... Jeg blir ikke helt klok på dette. Men så langt har jeg forstått: hvis et firma leier ut en person til å gjøre en jobb for noen annen så kommer MVA inn, hvis personen i stedet er ansatt direkte av en annen til å gjøre den jobben så kommer ikke MVA inn. Men... Som sagt, pusser du opp eget hus så kommer staten og vil ha MVA, pga nye regler. *forvirret* Anonymkode: 0523a...6eb Mva følger tjenesten/varen. Men privatpersoner er hverken mva-pliktige (betale) eller kan trekke fra mva (fradrag). Jobber du i en bedrift som selger tjenester og du utfører tjenesten, så kan bedriften fakturere med mva (de er da pliktig til å betale denne mva til Staten). Hvor tenkte du at personen du snakker om skal gjøre av mva? Putte det i lomma? Mva er i utgangspunktet et null-regnskap som går via Staten. Det Staten tjener penger på av mva, er det vi privatpersoner betaler, som vi ikke får fradrag på. Bedrift A fakturerer bedrift B inklusive mva. Det betyr at bedrift A betaler mva til Staten, og bedrift B får fradrag på samme mva i sitt oppgjør til Staten. Bedrift A fakturerer privatperson canacas inklusive mva. Det betyr at bedrift A betaler mva til Staten, og privatperson canacas har mva som en kostnad i sin privatøkonomi. Privatperson canacas kan ikke fakturere bedrift A med mva, så fremt hun ikke opprettet et firma og mva-registrerer seg og tjener inn min. 50'. Fra og med 50.000,- kan canacas (som firma) fakturere med mva. Mva må da betales inn til Staten.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, canacas skrev: Mva følger tjenesten/varen. Men privatpersoner er hverken mva-pliktige (betale) eller kan trekke fra mva (fradrag). Jobber du i en bedrift som selger tjenester og du utfører tjenesten, så kan bedriften fakturere med mva (de er da pliktig til å betale denne mva til Staten). Hvor tenkte du at personen du snakker om skal gjøre av mva? Putte det i lomma? Mva er i utgangspunktet et null-regnskap som går via Staten. Det Staten tjener penger på av mva, er det vi privatpersoner betaler, som vi ikke får fradrag på. Bedrift A fakturerer bedrift B inklusive mva. Det betyr at bedrift A betaler mva til Staten, og bedrift B får fradrag på samme mva i sitt oppgjør til Staten. Bedrift A fakturerer privatperson canacas inklusive mva. Det betyr at bedrift A betaler mva til Staten, og privatperson canacas har mva som en kostnad i sin privatøkonomi. Privatperson canacas kan ikke fakturere bedrift A med mva, så fremt hun ikke opprettet et firma og mva-registrerer seg og tjener inn min. 50'. Fra og med 50.000,- kan canacas (som firma) fakturere med mva. Mva må da betales inn til Staten. Okei, ingenting i veien med det du forklarer, men mitt hode er for lite til å klare å forstå dette helt. Det er ikke det viktigste egentlig, jeg bare lurte. De viktigste tingene har jeg prestert å forstå. Selv om økonomi er et fremmed språk for min del. Heh. Igjen, tusen hjertelig takk gode cancas! Takk for all hjelp, takk for at du tar deg tid og takk for at du er så snill! Anonymkode: 0523a...6eb
Gjest canacas Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Okei, ingenting i veien med det du forklarer, men mitt hode er for lite til å klare å forstå dette helt. Det er ikke det viktigste egentlig, jeg bare lurte. De viktigste tingene har jeg prestert å forstå. Selv om økonomi er et fremmed språk for min del. Heh. Igjen, tusen hjertelig takk gode cancas! Takk for all hjelp, takk for at du tar deg tid og takk for at du er så snill! Anonymkode: 0523a...6eb Ingen årsak. Dersom dere skal sende en privat faktura må dere for all del ikke legge på mva. Det kan gi dere problemer. Ok? Mva er ikke en inntekt/omsetning, det er en avgift og ikke noe som skal i private lommer.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 7 minutter siden, canacas skrev: Ingen årsak. Dersom dere skal sende en privat faktura må dere for all del ikke legge på mva. Det kan gi dere problemer. Ok? Mva er ikke en inntekt/omsetning, det er en avgift og ikke noe som skal i private lommer. Har ikke tenkt å sende noen faktura. Som sagt, skal ta en prat med noen som har utnyttet en annen person til svart arbeid. Dette er noen som er "psykopat". Noen som har trykket ned et menneske for å kunne utnytte vedkommende. Jeg spør for å få klarhet i hva utgiftene faktisk er ved en vanlig ansettelse. Anonymkode: 0523a...6eb
I Grosny Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke tenkt å sende noen faktura. Som sagt, skal ta en prat med noen som har utnyttet en annen person til svart arbeid. Dette er noen som er "psykopat". Noen som har trykket ned et menneske for å kunne utnytte vedkommende. Jeg spør for å få klarhet i hva utgiftene faktisk er ved en vanlig ansettelse. Anonymkode: 0523a...6eb Jeg tror egentlig drosjebrøken er i nærheten av realistisk forhold mellom utbetaling og fakturert inn som kan passe i mange bransjer. Den var vel på 40-45 % av innkjørte penger til sjåføren sist jeg hørte om det (på nittitallet?). Det er jo ett lass med utgifter som kommer i tillegg til bare lønn, pensjon og arbeidsgiveravgift. Administrasjon, overheadkostnader, lokaler, verktøy , forbruksmateriell...... Alt under en viss sum er vel ulovlig sosial dumping. Endret 18. oktober 2016 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 2 minutter siden, I Grosny skrev: Alt under en viss sum er vel ulovlig sosial dumping. Oh ja, pfft! Ingen tvil om at det er både ulovlig og sosial dumping det er snakk om her. Personen det gjelder vil nok ikke forandre på seg heller. Men like godt å ta en prat med vedkommende. Anonymkode: 0523a...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Oh ja, pfft! Ingen tvil om at det er både ulovlig og sosial dumping det er snakk om her. Personen det gjelder vil nok ikke forandre på seg heller. Men like godt å ta en prat med vedkommende. Anonymkode: 0523a...6eb Det beste dere gjør er å ta en snakk med både Arbeidstilsynet og med kemneren/Skatteetaten. Det vi snakker om er utnytting av arbeidskraft og å unndra penger fra fellesskapet. Begge de to jeg nevner vil være høyst interessert i å få stoppet en slik aktør. Anonymkode: a4938...ffd 2
Eliza Doalot Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 Canadas har rett i alt hun skriver. Men, jeg bare lurer: er det sånn at vedkommende du mener har blitt utnyttet har fakturert han du kaller psykopat? I såfall er minstelønn ikke relevant, da han ikke er å regne som arbeidstaker. Da bærer han selv risikoen for at han priser jobbene sine for lavt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #16 Skrevet 19. oktober 2016 21 timer siden, Eliza Doalot skrev: Canadas har rett i alt hun skriver. Men, jeg bare lurer: er det sånn at vedkommende du mener har blitt utnyttet har fakturert han du kaller psykopat? I såfall er minstelønn ikke relevant, da han ikke er å regne som arbeidstaker. Da bærer han selv risikoen for at han priser jobbene sine for lavt. Grrrr... INGEN FAKTURA. Ikke sint, bare, nei nei nei nei. Det har ikke vært noen faktura inne i bildet. Tanken fra han som kommer til å ta en prat er å lage en oversikt over hvor mye et FIRMA faktureres for de tjenestene som er utført. Eller altså, hva dette faktisk koster. Slik at personen ikke kan komme med disse hårreisende påstandene at to ukers jobb ikke er verdt mer enn en 3.000 kroner her i Norge. Personen som er blitt utnyttet er virkelig nedstemt og lett å utnytte for den som er slik. Det er det som er så vondt å se på. Det er en privatperson som har utnyttet en annen (ikke-norsk) privatperson som ikke kan norsk (men litt engelsk og, heh, litt russisk). Den det gjelder ("psykopaten") har vært litt til og fra. Bortreist i dag også. Men praten kommer. Anonymkode: 0523a...6eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå