Gå til innhold

Tungestopper for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren til samboer fikk anbefalt tungestopper pga han mener at hun dytter tennenne frem i søvne. Den skal hun bruke i 1.5 år og etter det streng i 1.5 år. 

Er det virkelig noe som hjelper ? Hun går med den hele tiden og klarer ikke å uttale ordene riktig pga tunge klarer ikke å komme frem. Den er limt fast til tennene bak.

Jeg synes synd på henne og hun sier det er utrolig slitsomt å gå med den hele tiden. Hun er 9 år.

Noen som har erfaring med denne greia ? Vi vurderer å få time og få den ut. Er litt skeptisk til hele greia.

Anonymkode: 4d271...053

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det ikke an å bare bruke det på natta? 

Barnet mitt hadde noe lignende, men etter å ha testet én dag sa jeg nei til å bruke det på skolen. Å ikke kunne snakke skikkelig, mener jeg er en for stor ulempe. Så den ble bare brukt hjemme og om natta. Det førte til at det tok litt lengre tid. Ca et år istedenfor ca 6 måneder. Men i ettertid er vi ikke i tvil om at det var rett valg. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg aner ikke hva dette er, men selv brukte jeg bøyle for å skyve overbittet inn og opp. Anordning festet utenpå hodet. Brukte den 14 timer om dagen, altså etter skoletid og om natten. Fikk det til på estimert tid :) Så om det er mulig å bruke denne til visse tider i døgnet ville jeg gått for det, fritimene på skolen er et must! Å se og høres ut som normalt er viktig :) 

Anonymkode: 08fd9...64c

• Liker 1
Skrevet

Herregud, lag nå ikke store problemer for jenta. Får hun litt skjeve tenner så får hun det. Det er ikke verdens undergang. Har sett utallige foreldre som piner ungene sine for litt skjønnhet... hadde meldt de til bv

Anonymkode: 3f336...575

Skrevet

Dette med "lesping" er vel noe som går over etter hvert?! Gi det litt tid. Det tar tid å venne seg til sånne ting, og det blir bra til slutt

Skrevet

Tungesyopper har jeg aldri hørt om, men "plate" er jo ganske vanlig for barn i den alderen :) Noen må gå med den i noen mnd før streng, andre i flere år. Talen blir bedre etterhvert som barnet venner seg til å ha den i munnen :) Ikke lag noen big deal ut av deg, plutselig er det andre i klassen som også må bruke det. Hvis et barn må bruke plate i 1.5 år og deretter streng i 1.5 år (!) så har barnet ganske store feil på bitt eller tannstilling.. Jeg ville ikke fått fjernet noe tannlegen anbefaler, bare basert på en magefølelse.. Du kan jo evt. ta kontakt med tannlegen å spørre mer om hvorfor den må brukes, hva alternativet er, konsekvens med å ikke bruke osv. Men jeg må bare si, hun er heldig som får starte allerede som 9åring!! Jo eldre de blir, jo mer sjenerende er det nok. Jeg hadde ei veninne som måtte bruke plate før streng, hun fikk den ikke på før i klasse. 

Anonymkode: ca6b5...451

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke plate. 

ser sånn ut.

ts

tt1.png

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke plate. 

ser sånn ut.

ts

tt1.png

Mye rart de tannlegene kan komme med. Men det gjøres i beste mening! Synes AB over deg har mange gode poeng :) Det går seg til snart :) Det er kanskje ikke moro for en ni-åring, men det er "bedre" for en på 9 år enn for en på 19 år, for å si det sånn... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...