AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg er ufør og skal være med å starte et firma. Pga uførheten blir det ikke til at jeg jobber så mange timene der, men vil prøve litt på sikt. Hvordan er det da med denne inntektsgrensen på 0,4G? Altså ca 37000 i lønn. Jeg regner med at om firmaet går ok, vil jeg ta ut lønn for det jeg jobber med en ok timelønn og så resten i aksjeutbytte. Det blir da altså vesentlig mindre i lønn enn aksjeutbytte. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 3c92b...758
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 Vær forsiktig så du ikke blir tatt for at du jobber for mye for en for liten timelønn. Du kan ikke jobbe så mye du vil og ta ut kun 37.000 i lønn pga det er maksgrensen på uføretrygden, og resten i utbytte fordi da trekkes ikke uføretrygden. Sånn er det ikke foregår. Få 100.000kr i utbytte fordi man har jobbet som en hest i firmaet og ta ut 37.000 i lønn. Man skjønner selv at slike ting ikke er lov. Men gi vekst til selskapet er lov, og går selskapet litt av seg selv uten ekstremt mye arbeid. Da er det noe annet. Anonymkode: 90ddd...be3 3
..... Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Vil jo tro at det utbytter også er skattepliktig inntekt, og at du vil få trekk i uføretrygden din om du tar ut 100.000kr i utbytte og 37.000 i lønn.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 utbytte er ikke vanlig inntekt, så utbytte vil ikke redusere trygden. Anonymkode: 90ddd...be3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Det er noe jeg ikke får til å henge på greip. Du skriver at du pga uførheten ikke kan jobbe mange timene. Likevel vil noen ha deg med på å starte et firma. Det er for meg en gåte. Hadde jeg villet starte et firma med noen, hadde jeg valgt noen som kunne jobbe og har noenlunde god helse. Sikker på at du har fremstilt saken korrekt her? Anonymkode: 4028b...fc1 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær forsiktig så du ikke blir tatt for at du jobber for mye for en for liten timelønn. Du kan ikke jobbe så mye du vil og ta ut kun 37.000 i lønn pga det er maksgrensen på uføretrygden, og resten i utbytte fordi da trekkes ikke uføretrygden. Sånn er det ikke foregår. Få 100.000kr i utbytte fordi man har jobbet som en hest i firmaet og ta ut 37.000 i lønn. Man skjønner selv at slike ting ikke er lov. Men gi vekst til selskapet er lov, og går selskapet litt av seg selv uten ekstremt mye arbeid. Da er det noe annet. Anonymkode: 90ddd...be3 Avsporing, men hvordan funker dette i forhold til skatt? Er det beløpet skattefritt, brutto eller netto? Anonymkode: c5812...565
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær forsiktig så du ikke blir tatt for at du jobber for mye for en for liten timelønn. Du kan ikke jobbe så mye du vil og ta ut kun 37.000 i lønn pga det er maksgrensen på uføretrygden, og resten i utbytte fordi da trekkes ikke uføretrygden. Sånn er det ikke foregår. Få 100.000kr i utbytte fordi man har jobbet som en hest i firmaet og ta ut 37.000 i lønn. Man skjønner selv at slike ting ikke er lov. Men gi vekst til selskapet er lov, og går selskapet litt av seg selv uten ekstremt mye arbeid. Da er det noe annet. Anonymkode: 90ddd...be3 Man kan velge helt fritt om man tar ut lønn, utbytte eller begge deler som bedriftseier. Så det er nok du som ikke skjønner at det faktisk er lov. Anonymkode: 3c92b...758
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er noe jeg ikke får til å henge på greip. Du skriver at du pga uførheten ikke kan jobbe mange timene. Likevel vil noen ha deg med på å starte et firma. Det er for meg en gåte. Hadde jeg villet starte et firma med noen, hadde jeg valgt noen som kunne jobbe og har noenlunde god helse. Sikker på at du har fremstilt saken korrekt her? Anonymkode: 4028b...fc1 Jeg innehar vesentlig kompetanse på det firmaet skal drive med, så det er mye derfor. Jeg bidrar med veiledning og opplæring. Ikke noe fysisk arbeid. Jeg innehar også mye kompetanse om hvordan selskapet skal overleve i markedet på sikt. Anonymkode: 3c92b...758
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 Du kan ikke jobbe så mye du vil og velge om du vil ta ut lønn eller utbytte. Dem kan da se på regnskapet til AS ditt, men hadde du ikke være uføretrygdet, så kan du gjøre hva du vil. Men er du uføretrygdet, så kan du ikke gjøre slikt. Selv om du trur det, så er det ikke lov. Anonymkode: 90ddd...be3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke jobbe så mye du vil og velge om du vil ta ut lønn eller utbytte. Dem kan da se på regnskapet til AS ditt, men hadde du ikke være uføretrygdet, så kan du gjøre hva du vil. Men er du uføretrygdet, så kan du ikke gjøre slikt. Selv om du trur det, så er det ikke lov. Anonymkode: 90ddd...be3 https://starte.as/lonn-eller-utbytte/ Har du link til at denne rettigheten er tatt fra de uføre? Eller finner du på ting? Anonymkode: 3c92b...758
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg startet denne tråden og fikk endel rare svar. Men det er noen gode lenker, og et av de siste svarene angår det du spør om direkte. Anonymkode: 1df5c...cfa
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 Dette svaret her altså. Du kan egentlig ignorere alt det andre med unntak av lenkene: "Her er det en DRØSS med faktafeil ute. Som vanlig av synserne på forumet. Er du 100% uføretrygdet, kan du tjene 0,4G (ca 36000) før du blir trukket i trygd. For de som er uføretrygdet før 2015 (ny reform) er grensen noe høyere.Fra og med 2019 er grensen 0,4G for alle. Om du går over disse grensene reduseres trygden din ihh til kompensasjonsgraden din (ulik fra person til person). Du skatter fra første krone av det du har i arbeidsinntekt, men trygden reduseres ikke før en passerer 0,4G. Om inntekten kommer fra skattefritt arbeid (se handlehvitt.no) skal den følgelig ikke skattes av eller oppgis som inntekt. (ingen innmeldingsplikt for verken oppdragsgiver eller oppdragstaker). Om inntekten kommer frakapitalinntekter (som renter av bankinnskudd, aksjeutbytte o.l.) skal det heller ikke oppgis som inntekt som kan redusere trygden. En kan altså fint eie aksjer i et selskap, jobbe der for 0,4G og ta ut ubegrenset i aksjeutbytte oppå der igjen, uten at trygden reduseres. Man må selvfølgelig kunne dokumentere både lønn og utbytte, samt forholdet disse i mellom. Slik sett kan man ha ubegrensede inntekter uten at trygden reduseres med en krone, om forholdene ligger til rette for det. Dette er en fin måte for trygdede å tjene penger, da de ofte ikke orker jobbe så mye. Det genereres likevel skattekroner til staten. Forøvrig bør alle snarest slutte med å hyle om "sine skattepenger" når det gjelder trygdede. Alle oppegående mennesker vet at trygdede får pengene sine fra Pensjonsfondet. Pensjonsfondet består utelukkende av oljeinntekter, og har følgelig ingenting med den vanlige norske skattebetaler å gjøre. Så jo før dere innser at dere tar feil om dette, jo bedre. Det fører uansett bare til at dere dummer dere ut ytterligere." Anonymkode: 1df5c...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 8 timer siden, ..... skrev: Vil jo tro at det utbytter også er skattepliktig inntekt, og at du vil få trekk i uføretrygden din om du tar ut 100.000kr i utbytte og 37.000 i lønn. Utbytte og kapitalinntekter gir ikke trekk i uføretrygd. Hun kan være milliardær og få uføretrygd, hun kan være aksjeeier og derav få utbytte uten at det berører trygden, og igjen eie eget firma og få aksjeutbytte. Det NAV bryr seg om er antall jobbet timer og at lønnen ikke overstiger frigrensen. Uansett ville jeg forsikret meg gjennom advokat at ting er som de er, for NAV er ikke nådige selv om det viser seg at de i utgangspunktet tok feil. I tillegg sitter det mange saksbehandlere som ikke har oversikt over ale deler av regelverket, en misforståelse fører til følgefeil også er saken større enn det den egentlig er. Anonymkode: ec919...0db
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette svaret her altså. Du kan egentlig ignorere alt det andre med unntak av lenkene: "Her er det en DRØSS med faktafeil ute. Som vanlig av synserne på forumet. Er du 100% uføretrygdet, kan du tjene 0,4G (ca 36000) før du blir trukket i trygd. For de som er uføretrygdet før 2015 (ny reform) er grensen noe høyere.Fra og med 2019 er grensen 0,4G for alle. Om du går over disse grensene reduseres trygden din ihh til kompensasjonsgraden din (ulik fra person til person). Du skatter fra første krone av det du har i arbeidsinntekt, men trygden reduseres ikke før en passerer 0,4G. Om inntekten kommer fra skattefritt arbeid (se handlehvitt.no) skal den følgelig ikke skattes av eller oppgis som inntekt. (ingen innmeldingsplikt for verken oppdragsgiver eller oppdragstaker). Om inntekten kommer frakapitalinntekter (som renter av bankinnskudd, aksjeutbytte o.l.) skal det heller ikke oppgis som inntekt som kan redusere trygden. En kan altså fint eie aksjer i et selskap, jobbe der for 0,4G og ta ut ubegrenset i aksjeutbytte oppå der igjen, uten at trygden reduseres. Man må selvfølgelig kunne dokumentere både lønn og utbytte, samt forholdet disse i mellom. Slik sett kan man ha ubegrensede inntekter uten at trygden reduseres med en krone, om forholdene ligger til rette for det. Dette er en fin måte for trygdede å tjene penger, da de ofte ikke orker jobbe så mye. Det genereres likevel skattekroner til staten. Forøvrig bør alle snarest slutte med å hyle om "sine skattepenger" når det gjelder trygdede. Alle oppegående mennesker vet at trygdede får pengene sine fra Pensjonsfondet. Pensjonsfondet består utelukkende av oljeinntekter, og har følgelig ingenting med den vanlige norske skattebetaler å gjøre. Så jo før dere innser at dere tar feil om dette, jo bedre. Det fører uansett bare til at dere dummer dere ut ytterligere." Anonymkode: 1df5c...cfa Ser man det. Det var noe slikt jeg trodde også. Anonymkode: 3c92b...758
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Utbytte og kapitalinntekter gir ikke trekk i uføretrygd. Hun kan være milliardær og få uføretrygd, hun kan være aksjeeier og derav få utbytte uten at det berører trygden, og igjen eie eget firma og få aksjeutbytte. Det NAV bryr seg om er antall jobbet timer og at lønnen ikke overstiger frigrensen. Uansett ville jeg forsikret meg gjennom advokat at ting er som de er, for NAV er ikke nådige selv om det viser seg at de i utgangspunktet tok feil. I tillegg sitter det mange saksbehandlere som ikke har oversikt over ale deler av regelverket, en misforståelse fører til følgefeil også er saken større enn det den egentlig er. Anonymkode: ec919...0db Merkelig nok bryr de seg ikke om antall jobbede timer. Kun om pensjonsgivende inntekt overstiger fribeløpet. Om man tar ut resten, hva det enn måtte være av beløp, er det helt ok og fullt lovlig. Logisk nok egentlig, siden bedriftseiere som ikke er uføre, kan sjonglere med disse utbetalingsformene som de vil, utelukkende for å oppnå egne skattefordeler. (Toppskatt osv). Heldigvis har de holdt åpent for dette hos uføre også, siden disse ikke kan jobbe så mye som en frisk. En skal likevel (selvfølgelig) ha lov å tjene penger. Anonymkode: 3c92b...758
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå