AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg holder ikke ut. Jeg leier i et veldig gammelt og slitt hus. Jeg blir dårlig av å bo her og har vært mye syk, håven hals, slapp og sliten. Med en gang jeg kommer hjem blir jeg tung i hode. Når jeg ser nøye etter så ser jeg mange flekker i både tak og vegg som kan minne om mugg. Det er såpass gammelt at det er ugjevnt malt med lag på lag litt her og der. Det ser ut som nye lyse områder med maling også mørke flekker som kommer ut fra der. Som om det er blitt malt over områder med mugg og det har kommet tilbake. Jeg holder ikke ut å bo her i 3 måneder til. Det har vært så mye problemer ellers, mye som ikke har fungert som det skal da det er ganske gammelt. Det er såpass mye synlig mugg i vinduskarmene at jeg mister matlysten av synet. Orker ikke lage mat her eller spise ferdigmat her engang. Er veldig redd for huseieren (mentalt) siden han er veldig urimlig og vi har kranglet før og mange småting. Han kommer ofte uanmeldt for nødvendig vedlikehold og jeg er redd for om jeg sier opp så kommer jeg hjem til at han sitter i stuen og venter på meg. For han skal snakke ansikt til ansikt. Det er så ubehagelig fordi hele holdningen hans er så spydig og nedlatende, og jeg føler meg så liten. Han tvang meg nesten til å skrive under på en ny regel ved å ta papiret og pennen helt opp i fjeset mitt og bare stirre på meg i en evighet da jeg nektet. Tok en flere timer før han gikk. Er det lovlig å si opp på grunn av mye mugg, uten å måtte betale husleie i 3 måneder til? Har mest lyst å si opp samme dag jeg flytter fordi han kommer helt garantert til å komme på et uanmeldt besøk. Eneste jeg har funne ved å søke er at man kan det dersom de ikke ordner problemet. Men jeg orker ikke å vente på at han skal rive veggene eller male et strøk over. Vil ut nå. Anonymkode: 3e319...689
Poserose Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg er ikke jurist, men jeg tviler dessverre på at du kan flytte ut på dagen. Det jeg tror du kan gjøre er å holde tilbake husleie til mangelen er rettet opp. Da er det viktig at pengene blir satt på en egen konto som du for all del ikke bruker av. Men mangelen på normalt vett tar det sikkert litt for lang tid å rette opp.... Og det virker ikke så lurt å rote seg inn i det når du vil flytte så fort som mulig. Han har ikke rett til å komme inn i leiligheten din, hvis han presser seg inn kan du ringe politiet. Tror dessverre det letteste er å si opp, og holde ut i de tre månedene.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Hvis dette er et hus som gjør deg syk, må du ut så fort som overhodet mulig. Det er ingen som kan hindre deg i å flytte rent fysisk. Tre måneders husleie er virkelig ikke verdt en forringet helse. Nesten uavhengig av hvor stor husleien er. Når du er vel ute, kan du oppsøke råd hos juss buss eller andre gratis rettshjelpstilbud. Min magefølelse er at det er god sjanse for at du både slipper å betale oppsigelsestiden, og kan få tilbake deler av allerede betalt husleie på grunn av muggen. Men det viktigste er altså: - Kom deg ut og tenk på pengene etterpå. Anonymkode: 55980...f15 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 Dersom du som leietaker får dokumentert at det er fukt eller mugg i leiligheten, og årsaken ligger i bygningsmessige forhold, kan du kreve at huseieren setter i gang tiltak for utbedring innen rimelig tid. Mens arbeidet pågår, kan du ha krav på redusert husleie. Dette gjelder for eksempel om soverommet ikke kan brukes i denne perioden og du må sove på stuen. Noen ganger kan mugg- eller fuktproblemer som ikke blir utbedret, være så alvorlig og omfattende at det kan bli aktuelt å heve husleieavtalen. Særlig gjelder dette om du får helsemessige problemer av muggsoppen. http://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article403772.ece Anonymkode: 195e2...c2e 1
PerUlv Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Hei. Jeg vet ikke hvor i landet du bor. Men vet om ei som hadde samme problem som deg. Huseier var meget urimelig og leietaker ble syk av å bo i leiligheten. Dette var i Oslo. Hun tok kontakt med bydelsoverlegens kontor. De sendte en representant med måleutstyr. 2 dager etter fikk eier av leiligheten pålegg om å stenge leiligheten og forbud mot utleie til problemet var utbedret. Hun kunne flytte ut på dagen fordi det var helseskadelig å bo der. Huseier kunne da ikke kreve hverken oppsigelsesleie eller holde tilbake depositum. Hvis du ikke bor i Oslo, så finnes det sikkert noe tilsvarende i kommunen/fylket ditt. Ring dem og hør! Lykke til! 2
Puselusk Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) § 2-12. Heving av leieavtalen Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold. Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt. Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10. Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Du kan spesielt lese under Kapittel 2 - Overlevering og krav til husrommet. Nå står det mer utfyllende om disse lovene i forskriftene, men slik jeg husker så skal der du leiever være i "vanlig god stand" dvs også tilstrekkelig vedlikeholdt. Hvis det er betydelige muggskader, og som også tydelig virker som om utleier har visst om men prøvd å "dekke over", så vil det gå under å gi uriktige opplysninger om husets tilstand, noe som jeg mener er nok til at du kan si opp leieavtalen da det ikke bare er en betydelig mangel, som han ikke retter opp, men også helseskadelig. Du burde faktisk ikke bo på et slikt sted av fare for helseskader. Jeg er gaaaanske sikker på at han har plikt til å rette opp i dette så fort som mulig, hvis ikke så mener jeg du faktisk kan holde tilbake leie, eller rett og slett si opp leieavtalen før fristen. MEN ikke ta mine ord som fakta, jeg er ingen jurist. http://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/ Her og er det mulig du finner noe nyttig. Uansett så kan du jo sende forbrukerrådet dette spørsmålet på email, de vet mye om slike ting og kan nok komme med den informasjonen du trenger Edit: legger til link for kontaktsskjema til forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/kontaktskjema/ Forklar det du sa i startinnlegget, og spør om dine rettigheter og hvor/hvordan du kan gå frem for å si opp husleieavtalen. Endret 19. oktober 2016 av Puselusk 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå