Gå til innhold

jeg er verdens verste tante og søster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 8 uker til barnet kommer, mitt første tantebarn. Og jeg føler meg som en dritt. 

Søsteren min er gravid. Mannen forlot hun tidlig i svangerskapet. Hun mistet sin bestevenninne og barndomsvenn til kreft. 
Hun har med andre ord hatt det veldig tøft. Har også hatt noen mindre og store komplikasjoner under graviditeten, vil ikke gå innpå hva. 
Hun har få venner, 2-3 (som jeg vet om) og resten er gamle skolevenner hun ikke har pratet med på lang tid. Tror det er to eller tre stk også. 

Jeg hadde så lyst til å lage babyshower. Jeg måtte da stå for alt av utstyr og planlegging. Først ble jeg syk (operasjon). Var blakk og svak. Lever av arbeidsavklaringspenger, så penger har jeg ikke mye av. Like etter operasjonen så røk vaskemaskinen. Det + operasjonen gjorde meg blakk, sparekontoen var tømt. 
Da jeg endelig kom meg opp på overflaten igjen. Og tenkte "Nå kan jeg arrangere babyshower", da falt jeg om og det ble enda en operasjon. Det lille jeg hadde klart å spare opp forsvant på null komma niks. Fikk frikort etter andre operasjonen. Men det hjalp ikke så mye da jeg hadde utgifter som ikke var innad i frikortet (medisiner, utstyr etc). Også var jeg jo for syk til å arrangere noe som helst. 

Nå har jeg klart å spare opp usle 3000 kr. 500 av disse skal gå til fødselsgave til niesen min. Og 500 til julegave. Jul er viktig for søsteren min. Hun skal ikke døpes, ikke navnefest, ingenting. Så derfor blir fødselsgave + julegave på en måte dåpsgave/navnefest gave. 
Jeg har ringt rundt til venner og familie, sagt at jeg ikke vil motta julegaver. Fordi jeg har ikke penger til det. 
Jeg har da 2000 kr på konto. 8 uker til babyen kommer. Mest sannsynligvis tidligere, vil ikke gå innpå hvorfor men de er forberedt på keisersnitt på grunn av sykdom og fare for mor og barn. 

Jeg føler meg som verdens største dritt. søsteren min får ikke babyshower, og det er min skyld. Det å spørre mamma om penger sitter langt, langt inne. Men jeg sitter nå å vurderer om jeg skal gjøre det. Men får jeg tid til å arrangere, få vennene til å komme? De bor i en annen by, så det kan bli vanskelig på så kort varsel. 

Hvordan følte dere det, når dere ikke fikk babyshower? Dere som ikke fikk det. 
Jeg tror ikke hun har tenkt stort på det. For hun er den første i sin lille vennegjeng som skal ha barn. Hun har ikke sagt noe, så jeg vet ikke hva hun tenker om det. 

Anonymkode: 42996...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For 9 år siden da jeg fødte min første var det ikke vanlig med babyshower så jeg tenkte ikke så mye over det!

• Liker 4
Skrevet

Ingen hadde babyshower da jeg fikk mine, men det er 6 -10 år siden da.. uansett synes jeg du skal vente til dere begge er litt ovenpå igjen, og heller gjøre litt ekstra stas på henne og barnet da. Og snakk med henne.  Om du har gått igjennom flere operasjoner så forstår alle at det ikke er så lurt at du arrangerer noe nå...

Anonymkode: a19c2...7f0

• Liker 11
Skrevet

Babyshower er ikke så viktig. Vis at du er der for hun, og still opp det du klarer. Jeg tror du blir en super tante, fordi jeg ser at du tenker på andre i det du skriver. Selv når du har det tøft selv. Din søster vet nok sette 😊

• Liker 11
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som søsteren din, bortsett fra sykdom/keisersnitt. Babyshower var ikke viktig, men at jeg hadde søsteren min hos meg på sykehuset når pappaen ikke ville, at hun ønsket seg å hjelpe meg litt hjemme og at jeg alltid kunne ringe/sende melding og få prate litt, det betydde alt. Vær der for søsteren din, og ikke tenk så mye på penger, det betyr ingenting.

Anonymkode: 69458...c65

• Liker 14
Skrevet

Jeg fikk ikke babyshower, og jeg har 2 søstre som ikke arrangerte det for meg. :P 1 av dem hadde fint hatt råd til det, men såvidt jeg vet tenkte ingen av oss tanken.

Og de er på ingen måte verdens verste tanter og søstre, de er verdens beste. Jeg var den første av oss som fikk barn, og de gledet seg sammen med meg, kjøpte små gaver til den lille som viste at de tenkte på ham, snakket om hvordan det kom til å bli osv.

Men mye viktigere: Da han endelig var her og fikk kolikk, så stilte de opp, trillet turer, gikk rundt i huset og bar på ham så jeg fikk hvile, de viste på alle måter at de brydde seg og var glad i ham så jeg trygt kunne overlate ham til dem uten dårlig samvittighet. Da han ble større lekte de med ham, hadde ham på overnatting av og til, tok ham med på aktiviteter, og vi gjorde ting sammen alle sammen, og de prioriterer alltid å komme i bursdagen hans og ellers viser interesse på alle mulige måter.

Babyshower er ikke viktig. Det er alt det som kommer etter barnet er født som er viktig. Jeg hadde virkelig slitt i babytiden uten søstrene mine, og sønnen min som nå er 6 år forguder tantene sine. Han vet ikke hva babyshower er engang. :P

Anonymkode: dbe1d...c71

• Liker 9
Skrevet

Babyshower er ikke så viktig. Bare vær der for henne så godt du kan. Regner med at hun har litt forståelse for din situasjon.

• Liker 1
Skrevet

tusen takk for svar. Føles litt lettere nå. 
Jeg kommer til å gjøre mitt beste for å være ei god tante. Skal flytte i gå avstand fra søsteren min. Hennes ønske. 
For hun har ingen. Pappa er dø, mamma er fraværende og egoistisk. Så det er bare oss to. 
Jeg vil gjøre mitt beste og stille opp.

ts

• Liker 15
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å gjøre mitt beste for å være ei god tante. Skal flytte i gå avstand fra søsteren min. Hennes ønske. 
For hun har ingen. Pappa er dø, mamma er fraværende og egoistisk. Så det er bare oss to. 

ts

Jeg synes du høres ut som en fantastisk søster. Dropp babyshower og still med omtanke og tid. Kanskje du kan invitere henne på noen koselige middager hjemme med film og gode samtaler. Vis at du setter pris på henne og er der for henne. Dette betyr mye mer enn alt annet :klemmer: 

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns det høres ut som om du lager drama og problem der det ikke er noen. So what om hun ikke fikk babyshower? Er ikke som om det vil gi henne kreft eller noe.

Anonymkode: e72ff...85e

• Liker 1
Skrevet

Drit i babyshower, ingen trenger det. Vær tilstede for henne, hjelp og støtt. Det koster ingenting annet enn velvilje og omsorg.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du er ikke! en dårlig søster..Tror mange heller tenker at deres egne søstre er ganske langt fra dette her.

Anonymkode: 879c7...511

Skrevet

Kjære deg, babyshower kan du bare hoppe og drite i. Du viser på andre måter at du stiller opp for henne og støtter henne og det er viktigere enn all verdens fester. Du er en flott søster og vil bli en super tante!

Anonymkode: 3b538...6c1

Skrevet

Babyshower er bare tull, synes jeg. 

De hun kjenner kan komme på besøk til henne og babyen etter fødselen og evt gi en gave da.

Bare støtt søsteren din du og vis at du er der for de begge to.

• Liker 1
Skrevet

Babyshower er bare enda en amerikansk tradisjon som er innført av handelsstanden for å grafse til seg enda mer penger. Enda en ting som ødelegger våre egne tradisjoner. Nei til babyshower, ja til barselgrøt.

Anonymkode: 0154b...629

• Liker 4
Skrevet

Når jeg var gravid var jeg kjempesyk fra uke 5. Jeg hadde hyperemesis, raste ned i vekt, hadde det helt grusomt! Etterhvert fulgte en bekkenløsning som var helt grusom. Jeg hadde store smerter uten å gjøre noen ting, alt var vondt! Og denne voldsomme kvalmen fram til 8 mnd. 

Jeg har to søstre. De visste begge hvordan det sto til med meg. Ingen av de tok noen gang kontakt med meg i svangerskapet og spurte hvordan det gikk. Ingen kom på besøk. Ingen tok kontakt bortsett fra når det var snakk om julegaver/ bursdagsgaver ol. Da var eneste de nevnte ift graviditeten hvilket kjønn baby ble og sånn.

vi har alltid hatt et godt forhold, men det virket rett og slett ikke som jeg var i tankene deres. De kunne gitt meg masse gaver (baby har fått en body av ene søsteren min, hun er snart 1 år), men det som hadde betydd noe for meg var om de hadde vært der mer. Bare spurt én gang hvordan jeg hadde det, det hadde betydd mye mer enn all verdens gaver og babyshower!

Hadde jeg hatt en søster som deg, som virker som du bryr deg masse om søsteren din, hadde jeg syntes det var helt fantastisk!! Heller en omtenksom kommentar/ samtale enn 100 babyshowere!!

Anonymkode: 59ab0...c6c

Skrevet

Søsteren min ville arrangere babyshower, men opplevde mye trist rundt den tiden det var aktuelt. Jeg fortalte henne at hun ikke skulle tenke mer på det, og at hun heller kan få arrangere noe senere (fordi hun oppriktig ønsket å arrangere showet) navnedag, 1-årsdag, det kommer mange anledninger. 

Hun har vært interessert i baby og hvordan det går med oss fra dag 1, kan ikke få nok av minien og tilbyr seg å være barnevakt hele tiden. 

Det er morsomt med leker, ballonger, og cupcakes, men det er ting som mevnt over som betyr noe i lengden :)

Skrevet

Det trenger ikke å være så dyrt med babyshower. Hvis dere har venninner dere vil be, be de og lag hjemmelagd kake, noen ballonger, og alle tar med gave. Også sitter dere å slappr av æ skravler til dere blir lei :)

Ellers så kan du ta med søsteren din ut på middag. En siste oppmerksomhet før babyen kommer :)

Anonymkode: d3b4b...a4f

Skrevet

Bor dere i oslo området, så hadde jeg faktsik lagd en kake til dere om det stod på det :) 

Anonymkode: baa05...f2f

• Liker 1
Skrevet

Du virker som en flott søster! Jeg ville ikke tenkt over babyshower, eller ihverstefall lagd en spleisefest ut av det. Snakk med de to andre venninnene hennes (trenger kun de nærmeste, og ikke bekjente) En ordner kake, en ordner litt mat, fiks ferdig babyshower. Det viktigste er jo at dere er sammen, og får en hyggelig kveld.

Du trenger ikke måle deg i penger og tenke over at du ikke har så mye å gi til henne, tror det er mer viktig at du er der! Ikke gir fanscy gaver. Bedre at du stiller opp i barseltiden, tar deg av mor, lager litt mat, tar barnet på trilletur, så mor får sove eller dusje, om du selv orker, så kan du jo vaske hus, ordne ting osv.. Det settes mer pris på enn babyshower og dyre gaver du egentlig ikke har råd til! :) 

Anonymkode: 651c9...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...