Gå til innhold

Potteplanter inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har akkurat flyttet for meg selv og bor på hybel og har 2 potteplanter inne. Begge er kjøpt på ikea. Jeg har egentlig null peiling på planter har jeg nå funnet ut. Så jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg med hvordan jeg skal stelle dem.

Det ene er en dracaena messangeana eller denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90166053/ 24 cm i diameter, hvis det har noe å si?
Og den andre er en eføy, men den er tydeligvis tatt ut av sortimentet på ikea, så finner den ikke igjen der. Den er ihvertfall både grønn og hvit. Og er sånn 10 cm omtrent i diameter.

Jeg bor på hjørnet og har nordvendt og nordøst vendte vinduer. Den store har ikke fått plass ved vinduet, men det er ganske lite plass så har ikke mulighet til å sette den ved vinduet. Eføyen har fått plass på en kommode rett under vinduet.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal stelle dem for at de skal holde seg lengst mulig. Hvor ofte og hvor mye skal de vannes. Jeg har hørt at man kan dusje grønne planter for at de skal holde seg fine, hvor ofte skal jeg gjøre dette?

Det har også kommet noe hvitt belegg på en måte i eføyen og den har mistet noen blader. Hva er dette og hvordan får jeg det bort? Ser litt ut som mugg på en måte, men tror ikke at det er det heller.

Anonymkode: 36609...1ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dracaena'en er ikke så alt for krevende.

Den vil ha vann, og trives aller best om den får bo i en selvvanningspotte.

Den vil gjerne ha det lyst, men sterkt sollys hele dagen om sommeren kan bli litt mye for den.

Jeg har en stor en som jeg ikk som avlegger av en gartneri 1990. Den er nå et prakteksemplar av størrelse 'stor', et innendørs tre :)

Anonymkode: 14eba...4cd

Skrevet

Jukkapalmer er bedre. Store blir de også og krever ikke annet enn vann, vitaminpulver og litt stryking og kosing med bladene. 

Anonymkode: 727ac...7af

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Jo mørkere eller dårligere lys en plante har jo mindre vann trenger den. 

Sett plantene dine i vannbad i vasken og la den drikke selv underfra. Den kan gjerne stå så lenge at jorden er fuktig når du stikker fingrene i jorden for å kjenne etter. Det som er genialt med vannbad er at planten ikke får røtter som står i vann.

Gjør dette en gang eller to i uken. Får du brune, gule eller andre missdannelser på bladene er det et tegn på at den får for mye eller for lite vann. Vokser planten fort, blir tynn og høy, er det ofte et tegn på at den får for mye vann.

For å bli god med planter må du rett og slett prøve deg fram, og følge med på om planten ser frisk og fin ut eller litt deprimert. Vannbad er en god måte å lære om planter på. 

Det hvite belegget kan være skadedyr feks lus. Da må du behandle alle plantene dine på samme måte.

10 l vann

2 dl grønnsåpe

3 dl rapsolje

1 ss bakepulver

2 dråper oppvaskmiddel

Sprayer du flere ganger, skal problemet være løst.

Hell blandingen på en spruteflaske og dusj på. La det virke til neste dag, og gjenta.

Følg med, og gjenta til lusene er borte.

Oppskriften kan lages i mindre porsjoner.

Endret av Coolaid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...