Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å kjenne igjen og jeg har skjønt at folk også kan gjøre det ubevisst. Hvis noen gjør det ubevisst er det vel ikke noe å ta på vei for eller? Jeg tror jeg og flere blir utsatt for hersketeknikk på jobben. Der er det tre stk som konstant avbryter andre og kjører på med sine egne tanker. Andre blir ikke bekreftet og ikke får vi andre snakket ferdig heller. Utrolig slitsomt! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. men det hadde vært interessant å høre hvis noen andre her har eksempler på når de har blitt utsatt for hersketeknikk og hva gjorde dere? Kan vel oppstå bruk av hersketeknikk blant venninner også?

Anonymkode: f2992...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å avbryte andre er ikke per definisjon en hersketeknikk, noen avbryter fordi de blir så ivrige, har dårlig impulskontroll, har lett for å glemme hva de skal si, men om målet med avbrytelser er å trykke ned den man avbryter, vise at man ikke respekterer vedkommende, det er du kan snakke om hersketeknikk. Om denne herskingen er bevisst eller ubevisst er underordnet, noen har det vel som en refleksøvelse overfor personer de vil dominere - da er det mer ubevisst - mens andre er kalkulerende i akkurat når og hvordan de gjør det (for eksempel at de velger å gjøre det eller ikke gjøre det foran andre).

Min erfaring er at man ofte ikke forstår at det er hersketeknikker i bruk før det har gått over tid og man kan se et mønster. Men det er på samme måte som med psykopater/sosiopater (eller folk med narsissistisk dissosial personlighetsforstyrrelse som det kanskje heter i dag?); man vet de finnes, men man ser ikke psykopater når man har ham/henne foran seg - ikke før det har gåt lang tid, og jo flinkere psykopaten er, eller personen som utøver hersketeknikker er, jo lengre tid tar det.

Jeg har sluttet i jobb der jeg opplevde at min leder hadde noen psykopatiske trekk og jeg har også kuttet ut to ulike venninner som typisk drev med latterliggjøring for å hevde seg selv. I et tilfelle tok jeg opp et par konkrete eksempler, da ble hun veldig spak og ydmyk - tror ikke hun trodde hun ble oppdaget, og gikk til motsatt ytterlighet - men kun for en periode før det begynte igjen. Så mitt råd er å enten bare droppe dem, eller ta det opp og kalle en spade en spade, ta dem i skole mht folkeskikk, så skjønner de iallfall at de blir observert og gjennomskuet. Men er det sjefen er det verre..

Anonymkode: 9369f...1f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke opplevd noe sånt på jobb, så jeg vet ikke. Det er jo synd at du opplever sånt støtt og stadig.
Et møte og en diskusjon om dette ville nok bedret ting. Du må ta det opp med noen som er ansvarlig for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...