Gå til innhold

Å reise seg for eldre/gravide etc. på trikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se for deg følgende:

Du kommer inn på en ganske stappet trikk, og det er ingen sitteplasser ledige, så du må stå. Etter deg kommer en eldre dame som er litt dårlig til beins, og da hun kommer inn i trikken, ser hun tydelig etter en ledig sitteplass. Ingen av de som sitter, reiser seg, så damen må stå.

Sier du da fra til en/noen av de som sitter (som ser ung og frisk ut og ikke ser ut til å ha samme behovet for å sitte), om at damen kanskje bør få sitte, eller lar du det være?

Anonymkode: 63d40...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sier jeg pent til den "første og beste" jeg ser; unnskyld, kanskje denne damen kunne fått sitte hvis hun vil?
:)

• Liker 3
Skrevet

Det har skjedd, ja. 

Og hver gang har ungdommen reist seg. 

Men jeg synes det er mange som er flinke til å reise seg for de som trenger plassen mer. 

• Liker 2
Skrevet

Sjelden jeg gjør det. Vet aldri om den personen man spør har usynlige ting som gjør at den må sitte. Kanskje føler denne personen press til å reise seg. Synes oppegående personer som kan stå burde reise seg selv.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, tullaballa skrev:

Sjelden jeg gjør det. Vet aldri om den personen man spør har usynlige ting som gjør at den må sitte. Kanskje føler denne personen press til å reise seg. Synes oppegående personer som kan stå burde reise seg selv.

Dette!

Anonymkode: bab4d...7d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så feig at jeg bare har stått og forbannet meg over  at ingen har reist seg. Selv så tilbyr jeg selvfølgelig sitteplassen min om jeg har en.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg vet ikke grunnene til at andre sitter. Det finnes usynlige handikap.

Og om man er så skrøpelig at man ikke kan stå litt på trikken, så kanskje man burde vurdere et TT-kort?

Folk kan dessuten se gravide ut, men kun være litt fete. Da er det ganske krise å reise seg. Jeg har også opplevd at eldre blir sinna om man tilbyr sitteplassen. De føler seg kanskje ikke så gamle.

Anonymkode: fe39d...eea

• Liker 3
Skrevet

Det er frekkere å spørre om noen kan reise seg. Der det går trikker, går det også taxi. Er man så dårlig at man ikke kan stå om det ikke er plass, bør man tenke på det før man går inn på trikken. 

Jeg måtte helt ekstremt mye på toalettet en gang jeg satt på bussen. Holdt på å kaste opp, haha. Også spurte noen meg om det var muligheter for å få mitt sete siden jeg så ung og sprek ut. Men om jeg hadde reist meg, hadde det gått galt. Fikk ikke gått av på holdeplassen min engang, måtte vente til det kom en med bensinstasjon i nærheten og vaklet som en gås bort dit og lånte toalettet. Men jeg fikk dårlig samvittighet for å ikke reise meg når mannen måtte stå med krykker. :( men sånt skjer 

Anonymkode: 9def6...917

• Liker 1
Skrevet

Eldre som åpenbart er skrøpelig ja. Gravide har valgt det selv, det er en midlertidig situasjon, null sympati, de kan stå. 

Anonymkode: 92b9b...44d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...