0991 Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Hvor mye penger trenger du på konto, eller investert i aksjefond/eiendom, for å kunne pensjonere deg fra fulltidsjobben, og leve godt på det ut livet? Tror jeg hadde trengt ca. 5 millioner kroner i aksjefond etter at boligen er nedbetalt. Med 4% årlig avkastning ville det gitt meg 200 000 kr årlig (sett vekk fra variablene formueskatt og inflasjon) - en pen sum når man ikke lenger har utgifter til pendling.
King in the North Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 Tipper rundt 5 millioner burde være greit om jeg ender opp uten barn. Men med et par barn, og eventuelle barnebarn etterhvert, ville nok det dobbelte være å foretrekke. Vet ikke helt hva som er realistisk på sikt, da det vil bli mye som endrer seg på det økonomiske plan for meg de jeste årene. Vi går også en usikker periode imøte mtp verdensøkonomien i tillegg. Men har snart karret meg til leilighet nr 2, og da begynner det allerede å se gunstig ut.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #3 Skrevet 17. oktober 2016 Skulle nok klart meg med 2,5 mill. Skaffet meg høns og lært å dyrke grønnsaker, kanskje solgt litt på privaten. Noe må man jo bruke tiden på uansett. Anonymkode: 452a6...405
Nuith Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 tror ikke jeg ville levd godt uten en jobb egentlig. så da blir det ikke et veldig relevant spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #5 Skrevet 17. oktober 2016 1 time siden, 0991 skrev: Hvor mye penger trenger du på konto, eller investert i aksjefond/eiendom, for å kunne pensjonere deg fra fulltidsjobben, og leve godt på det ut livet? Tror jeg hadde trengt ca. 5 millioner kroner i aksjefond etter at boligen er nedbetalt. Med 4% årlig avkastning ville det gitt meg 200 000 kr årlig (sett vekk fra variablene formueskatt og inflasjon) - en pen sum når man ikke lenger har utgifter til pendling. Beregner du å bli 102 år da? Mener ikke å være frekk eller noe, jeg bare synes det er veldig vanskelig å beregne hva jeg skulle trenge, for hvor mange år skal jeg beregne for liksom Anonymkode: 7ce83...6df
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #6 Skrevet 17. oktober 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beregner du å bli 102 år da? Mener ikke å være frekk eller noe, jeg bare synes det er veldig vanskelig å beregne hva jeg skulle trenge, for hvor mange år skal jeg beregne for liksom Anonymkode: 7ce83...6df Generell regel er at du ganger beløpet du bruker pr. år med 25. Da får du en sum som i teorien vil vedlikeholde seg selv inn i det uendelige hvis den er invistert i f.eks. diverse indeksfond. Så kan du jo leke litt med tallene for å se hvilke utgifter du mest sannsynlig vil være foruten når den tid kommer (f.eks. boliglån, unger, transport til/fra jobb, osv.), hvor mye du vil få utbetalt i pensjon fra staten, arv, etc. Inflasjon er innbakt i 25-tallet, så det trenger du ikke tenke på. Det blir såklart litt spekulering, men det er vel kanskje den enkleste måten å gjøre det på. Anonymkode: 452a6...405
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #7 Skrevet 17. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Generell regel er at du ganger beløpet du bruker pr. år med 25. Da får du en sum som i teorien vil vedlikeholde seg selv inn i det uendelige hvis den er invistert i f.eks. diverse indeksfond. Så kan du jo leke litt med tallene for å se hvilke utgifter du mest sannsynlig vil være foruten når den tid kommer (f.eks. boliglån, unger, transport til/fra jobb, osv.), hvor mye du vil få utbetalt i pensjon fra staten, arv, etc. Inflasjon er innbakt i 25-tallet, så det trenger du ikke tenke på. Det blir såklart litt spekulering, men det er vel kanskje den enkleste måten å gjøre det på. Anonymkode: 452a6...405 Ok, takk, jeg var ikke klar over at 25 år er en gylden regel å følge. I den tanken ligger vel jeg også på 5 mill, 200 000 i året bør være greit det, jeg har 0 gjeld, nedbetalt bolig. Får bare håpe når den tid kommer at det er rundt 4% avkastning på mine fond, og ikke mindre som er forventet avkastning om noen ti-år. Det er bare å spare! Anonymkode: 7ce83...6df
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #8 Skrevet 17. oktober 2016 7 timer siden, 0991 skrev: Tror jeg hadde trengt ca. 5 millioner kroner i aksjefond etter at boligen er nedbetalt. Med 4% årlig avkastning ville det gitt meg 200 000 kr årlig (sett vekk fra variablene formueskatt og inflasjon) - en pen sum når man ikke lenger har utgifter til pendling. Litt dumt å se bort fra skatt og inflasjon siden det vil spise opp omtrent hele beløpet hvis man får 4%. Heldigvis er det ikke noen vits i å dø med 5 millioner på bok, så det gjør ikke noe å spise av lasset så lenge ikke man bruker for mye for fort. Det enkleste og tryggeste i tider med så lav avkastning som vi kan forvente framover er å gange antall år man har igjen til pensjon med årlig forbruk. Pensjonerer man seg veldig tidlig bør man ha endel penger igjen når man blir pensjonist for man vil ikke få så mye mer enn minstepensjon, og den vil gå nedover i årene framover. Anonymkode: ccd11...462
prt90 Skrevet 17. oktober 2016 #9 Skrevet 17. oktober 2016 7 timer siden, 0991 skrev: Hvor mye penger trenger du på konto, eller investert i aksjefond/eiendom, for å kunne pensjonere deg fra fulltidsjobben, og leve godt på det ut livet? Tror jeg hadde trengt ca. 5 millioner kroner i aksjefond etter at boligen er nedbetalt. Med 4% årlig avkastning ville det gitt meg 200 000 kr årlig (sett vekk fra variablene formueskatt og inflasjon) - en pen sum når man ikke lenger har utgifter til pendling. Det kommer an på hvor lenge du har tenkt å være pensjonist og hva slags liv du ønsker å leve. Husk at det er skatt på kapitalinntekter og med styringsrente på 0.5% i Norge og Negative renter i store deler av verden tror jeg 4% årlig avkastning kan bli vanskelig å oppnå.. I tillegg har vi ganske høy inflasjon som spiser opp mye av pengene. For å få et mer realistisk regnestykke så prøv Prøv 3% årlig avkastning, 2% inflasjon og 25% skatt.. Da sitter du igjen med noen titusener i året i avkastning fra de 5 millionene dine.. Jeg tror du må opp i minst noen titalls millioner for å kunne pensjonere deg som 30-åring
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #10 Skrevet 17. oktober 2016 1 time siden, prt90 skrev: Det kommer an på hvor lenge du har tenkt å være pensjonist og hva slags liv du ønsker å leve. Husk at det er skatt på kapitalinntekter og med styringsrente på 0.5% i Norge og Negative renter i store deler av verden tror jeg 4% årlig avkastning kan bli vanskelig å oppnå.. I tillegg har vi ganske høy inflasjon som spiser opp mye av pengene. For å få et mer realistisk regnestykke så prøv Prøv 3% årlig avkastning, 2% inflasjon og 25% skatt.. Da sitter du igjen med noen titusener i året i avkastning fra de 5 millionene dine.. Jeg tror du må opp i minst noen titalls millioner for å kunne pensjonere deg som 30-åring Meg bekjent betaler du kun skatt på kapitalinntekt over 50 000 kr gitt at du ikke har annen inntekt. Anonymkode: 452a6...405
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 12 timer siden, prt90 skrev: Jeg tror du må opp i minst noen titalls millioner for å kunne pensjonere deg som 30-åring Det kommer helt an på forbruket. Ca halvparten av dem som er i full jobb i 40 år vil tjene mindre enn 20 millioner 2016-kroner i løpet av hele livet før skatt, og siden langt fra alle er i full jobb så lenge så vil de fleste nordmenn måtte klare seg med mindre. De fleste vil derfor klare seg veldig fint med 10 millioner beskattede kroner. Hvis man går aktivt inn for å ha et lavest mulig forbruk vil 5-6 være mer enn nok. Anonymkode: ccd11...462
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå