Gå til innhold

Krise-jule-hjelp trengs!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg og min mann ha julen her hejmme for første gang, og min mor, stefar og lillebror kommer.. Hvordan i alle dager skal dette gå!!!????

Middagen: Vi skal ha ribbe og pinnekjøtt. Så julemiddagen og tilbehør her jeg kontroll på (poteter, kålstappe, surkål, rødkål, medisterpølser/kaker..) Har jeg glemmt noe der?

Men så er det jo julefrokost 1 juledag.. Hva i alle dager trenger jeg til den??

Julefrokost 1. dag: Eggerøre, spekemat, røkt laks, div sild pålegg.. Juice, melk, kaffe...Også hva mere? helt tomt her!!

Kaker til jule:

Hva er normalt utenom små kaker? Skal bake pepperkaker, mandelsigarer, hvremakroner og none andre små kaker, men er deet noen andre kaker som er et "must"?

Haa slags dessert skal jeg lage??

Tar alle forslag i mot med STOR takknemmlighet, for panikken brer seg her i heimen.. Det er tross alt 1 søndag i advendt til helga (og da skal vi kjøre føytte lass og mamma :-? )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koldtbord: I tillegg til det du nevner pleier vi også å ha andre typer kjøtt (juleskinke, forskjellige gode salamier/spekepølser, bayonneskinke ++), god julepostei, hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rødbetesalat, hjemmelaget majones, ostefat, baguetter, kjeks til osten, godt brød og sikkert mer jeg ikke kommer på.

Dessert: Utenom småkaker pleier vi alltid å ha fyrstekake, den er et alternativ til juledesserten. Forslag til dessert kan være den vanlige riskremen med rødsaus eller hva med multekrem? Vi pleier å ha riskrem, fyrstekake med krem, hjemmelaget karamellpudding og forskjellige typer iskrem.

Skrevet

Det viktigste for meg 1. juledag er en god leverpostei, helst dansk, som er varmet i ovnet og servert med nystekte baconskiver og champingjong oppå.

Det er snadder det...

Skrevet

Det høres jo helt supert ut det du har notert deg allerede. Til frokosten av pålegg er det hvertfall hos oss et must med persesylte, lammerull og rødbeter.

I "kakesamlingen" din savner jeg krumkaker. Krumkaker med krem er hvertfall hos oss et must.

Hasselnøtter, valnøtter til småknasking kan kanskje være en ide, om dere liker det. ;)

Skrevet

Notere,notere..

Men denne leverposteine.. er den hjemmelags? har du Oppskft? :sjarmor:

Persillesylte er gresk for meg.. Er det veldig anneledes enn vanlig sylte? Er det hjemmelaget? Har du oppskrift til meg? :wink:

Kromkaker var bare en forglemmelse, den MÅ jo være med.. Men jeg er fremdeles usikker på desserten.. Det blir ikke riskrem med rød saus, for jeg får ikke sausen til... Og moltekrem var ikke populært (sygt blikk fra gubben) :ler: Kanskje de skal klare seg uten dessert :wink: Neida.. Ehh kanskje jeg skal se om jeg klarer å lage hjemmelaget karamell pudding? Vist ikke det er vanskelig da.. Er ikke no "husmor" som lager masse fancy mat gitt. Lenge leve TORO!

Skrevet

Vi er ofte på Harrytur og da kjøper vi den der. Vi kjøper den de har som er i avlang form (tror merket er Gørl). Ellers kan du kjøpe på f.eks. Meny. Delikat har vel en sånn i "langform". Eneste leverposteien jeg ikke liker oppvarmet er Kronborg. Så alt annet kan i grunn kjøper.

Skrevet

Jeg har (as usual :ler:) oppskrift på postei, noe som bare må befinne seg på koldtbordet til jul. Men vi kjøper da, synes det finnes mange gode ovnsbakte posteier å få kjøpt.

Julepostei

500 g lever

250 g spekk

½ løk

2-3 ansjosfileter

1-2 ss ansjoslake

1 dl hvetemel

2 egg

2 dl fløte

2 ts salt

½-¾ ts pepper

½ ts malt ingefær

1 ts timian

Rens og skjær lever i store terninger, spekk skjæres i små terninger. Forvell leveren og spekket i kokende vann i ca 3 minutter. Mal lever og spekk minst én gang sammen med løk ogf ansjos. Eller kjør alt sammen i en food processor. Bland inn resten av ingrediensene. Hell i en smurt 1,5 liters form og stek i vannbad ved 175 grader i ca 1 time, et steketermometer skal vise 76 grader. La posteien bli kald i formen og pynt med f.eks oliven og sylteagurk. Glaseres med avkjølet, nesten stivnet aspik. Settes kjølig til aspiken har stivnet.

Luksus leverpostei

600 g okselever

400 g spekk

300 g okse- eller svinekjøtt

1 stor løk

3 ss hvetemel

3 eggeplommer

salt/pepper

½ ts allehånde eller revet muskat

3 dl kremfløte

3 eggehviter

Mal renset lever, kjøtt og løk. Bland inn mel og eggeplommer og rør inn fløte. Vend in stivpiskede eggehviter. Smak til med salt, pepper og allehånde/muskat. Hell massen i en godt smurt brøsform og stekes i vannbad ved 170 grader i 45-50 minutter. Avkjøles før servering.

Mild kyllingleverpostei

5 dl melk

4 ss hvetemel

350 g kyllinglever

150 g finmalt hønsekjøtt eller fjørfefarse

4 ansjosfileter

2 egg

2-3 ts salt

¼ ts pepper

¼ liten revet løk

2-3 ts ansjoslake

Bland mel og melk og gi det et oppkok. Avkjøl sausen. Ha alle ingrediensene i food processor og kjør godt sammen. Hell i to ildfaste former (¾ fulle) og stek ved 175 grader i ca 1 time. Frys gjerne den rå posteien, men husk å tine den før steking.

Skrevet

Hjemmelaget karamellpudding er ikke vanskelig, så det synes jeg var en god idé. Tar litt tid, bare!

Skrevet

Hjemme hos mor har vi en enkel, men veldig god desser. Rett og slett varme bjørnebær med vanilje is. Til de voksne kan du helle litt eggelikør over. Dette er super godt og veldig enkelt!!

De andre tingene du skrev opp virker helt topp! Hadde kost meg til middag og frokost jeg!

Masse lykke til!!

Skrevet

Riskrem er jo fantastisk enkelt å lage selv..og du..sausen kan du jo godt kjøpe ferdiglaget!!! Tine har kjempegod bringebærsaus på kartong! :)

Du skal se at du klarer det helt fint becca! Du har fått med det meste på listen..og det du eventuelt trenger å komplettere har jo blitt listet opp nå! Når dere er bare fire voksne er det begrenset hvor mye mat dere trenger å lage til!

Jeg må selv tenke litt i de baner i år, siden svigermor er enke, og jeg og mannen ikke har barn..så blir det en litt annerledes jul i år, jeg kommer ikke til å bake så veldig mye av hvert slag.

Vi har forresten rester fra julaften til middag 1.juledag! det har alltid vært tradisjon hjemme...godt er det også!! :)

Skrevet

Greddost er et must for julefrokosten og te og kokt egg, men det er hos oss da. Husk at det antagelig blir for mye av alt uansett.

Lykke til.

Skrevet

Kan du ikke sjekke hva som er "vanlig" for gjestene dine da?

Juletradisjoner er jo så forskjellig, så selv om jeg sier at jeg MÅ ha et eller annet til kaffen, så er det jo ikke sikkert at dine gjester mener det samme.

Jeg hadde blitt veldig fornøyd med det du har foreslått hittil!

Vi pleier å ha litt småkaker (som ingen spiser derfor har vi kuttet ned og lager bare favorittene), krumkaker med krem og rørte jordbær, delfiakake, sitronkake (som er en formkake med glasur som alle liker) og kransekake.

Til frokost har vi ulike sorter sild, hjemmelaget leverpostei, hjemmelaget sylteflesk (tynnribbe i saltlake med nellikspiker), kokt tunge, saltet og røyket lammelår (kokelår), dansk gräddost, hardkokte egg, majones, sylteagurker og rødbeter. Godt brød.

Desserten varierer, noe litt friskt er alltid vellykket fordi folk er så mette. Fruktsalat og is er godt. De tyngre dessertene tar vi andre dager i julen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Iskake og kranskake er og en god dessert, vi har det i tillegg til riskrem og rød saus på julaften,

Gjest Anonymous
Skrevet

Det blir ikke riskrem med rød saus, for jeg får ikke sausen til...

Det får du til, for den aller beste sausen til riskrem er rå jordbærsaus. Du kjøper frosne jordbær og moser dem med foodprosessor eller stavmikser sammen med sukker og litt vann til passe konsistens. Veldig friskt og godt til den fete riskremen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...