Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva husbankens krav er for å kunne gi oss startlån til bolig?  Det er meg, samboer også har vi ett barn på 3år. Samboer har vært arbeidsledig i 1,5 år og har gått på dagpenger. Nå jobber han noen dager i uka men har ikke fast jobb. Han har gjeld og betalingsanmerkninger så han får ikke lån i vanlig bank. Jeg: har hatt fast jobb i noen år og har nå blitt arbeidsledig og går på dagpenger. Jeg har ikke gjeld eller betalingsanmerkninger. Ingen av oss har noe spart egenkapital da dette har vært umulig de siste årene hvor vi har hatt det veldig stramt økonomisk. vi bor nå i en 50 kvadrat leilighet hvor vi leier for 11 000kr i mnd.    

Anonymkode: a7f21...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva husbankens krav er for å kunne gi oss startlån til bolig?  Det er meg, samboer også har vi ett barn på 3år. Samboer har vært arbeidsledig i 1,5 år og har gått på dagpenger. Nå jobber han noen dager i uka men har ikke fast jobb. Han har gjeld og betalingsanmerkninger så han får ikke lån i vanlig bank. Jeg: har hatt fast jobb i noen år og har nå blitt arbeidsledig og går på dagpenger. Jeg har ikke gjeld eller betalingsanmerkninger. Ingen av oss har noe spart egenkapital da dette har vært umulig de siste årene hvor vi har hatt det veldig stramt økonomisk. vi bor nå i en 50 kvadrat leilighet hvor vi leier for 11 000kr i mnd.    

Hvis begge to går på dagpenger er nok oddsen deres veldig dårlig og hans gled og betalingsanmerkning gjør ikke oddsen deres noe bedre. Dagpenger er ingen sikker inntekt

Anonymkode: 8002f...459

• Liker 3
Skrevet

Startlån og tilskudd er for personer som ikke får lån i vanlig bank til kjøp av bolig, og som heller ikke har mulighet for å spare.

Siden dere begge går på dagpenger, så trur jeg nok det er vanskelig å få ett startlån. I dette tilfellet ville jeg nok forhørt meg om bostøtte. Kontakt husbanken å hør hvilke muligheter dere har.

Anonymkode: 03923...e15

Skrevet

Dagpengenger får dere maks i 2 år hver, så jeg hadde aldri turt å kjøpe bolig mens jeg er arbeidsledig. Få litt sikrere fremtid først. Og han må fokusere på å betale ned gjeld. Betalinsanmerkninger blir slettet med en gang gjelden er betalt.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husbanken gir ikke startlån, det er kommunene som låner ikk midler fra Husbanken for videreutlån til kommunens innbyggere. Det er over 400 kommuner i Norge. Hver enkelt kommune har sine regler for tildeling av startlån. Derfor må du kontakte den kommunen du ønsker å kjøpe bolig i for å få svar på det du spør om. 

Anonymkode: ffbad...59d

Skrevet

Jeg ville bare kontaktet husbanken, hvis jeg var dere. Jeg vet ikke hvordan det er med dagpenger og diverse, men når jeg tok startlån, hadde jeg bare 40 % fast jobb, men jobbet mye utenom, også hadde jeg egenkapital på 150 k i boligen (altså kjøpte til under takst)

Anonymkode: 3ee85...68e

Skrevet

Siden Ingemar dere har fast inntekt over tid (dagpenger er jo maks i to år), vil ikke en gang Husbanken gi dere boliglån.

Anonymkode: b5d64...36e

• Liker 1
Skrevet

Man må ha fast inntekt for å få startlån.

Anonymkode: c5b95...6a1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...