AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Ser at det ligger lignende linker rundt dette temaet, men jeg må bare spørre litt selv.. Jeg går nå mitt 2 år på sykepleien, men har alltid følt at dette ikke er helt for meg. Er en omsorgsperson, men synes ikke sykepleieprosedyrer og det sykepleiere gjør er noe jeg ville trives med i lengden. Også dette med turnus er ikke så gøy. Er nok mer en teoretisk enn praktisk person, og har alltid likt å lære fra meg osv. Jeg valgte likevel å begynne på sykepleien, da jeg ikke hadde anelse om hva jeg skulle studere. 2 året begynte jeg på fordi jeg ønsker å se hvordan det er med sykehuspraksis osv.. Hva sier dere/ har noen lignende erfaringer: Er det dumt å avslutte studiet etter 2 år, og begynne på noe nytt? Hvorfor er du lærer/sykepleier? Anonymkode: 3d2c2...0f8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at det ligger lignende linker rundt dette temaet, men jeg må bare spørre litt selv.. Jeg går nå mitt 2 år på sykepleien, men har alltid følt at dette ikke er helt for meg. Er en omsorgsperson, men synes ikke sykepleieprosedyrer og det sykepleiere gjør er noe jeg ville trives med i lengden. Også dette med turnus er ikke så gøy. Er nok mer en teoretisk enn praktisk person, og har alltid likt å lære fra meg osv. Jeg valgte likevel å begynne på sykepleien, da jeg ikke hadde anelse om hva jeg skulle studere. 2 året begynte jeg på fordi jeg ønsker å se hvordan det er med sykehuspraksis osv.. Hva sier dere/ har noen lignende erfaringer: Er det dumt å avslutte studiet etter 2 år, og begynne på noe nytt? Hvorfor er du lærer/sykepleier? Anonymkode: 3d2c2...0f8 Du har større sjanse til å få deg fast jobb som lærer enn sykepleier:) Sykepleieryrket er et kvinnedominert yrke, med et forsuret og helsefarlig arbeidsmiljø. Som lærer er du din egen sjef som får legge opp undervisningen selv på din egen måte. Du kan være deg selv i dette yrket, og slipper det umenneskelige presset som helsearbeidere går igjennom daglig. Anonymkode: c9fc9...335
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #3 Skrevet 17. oktober 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har større sjanse til å få deg fast jobb som lærer enn sykepleier Sykepleieryrket er et kvinnedominert yrke, med et forsuret og helsefarlig arbeidsmiljø. Som lærer er du din egen sjef som får legge opp undervisningen selv på din egen måte. Du kan være deg selv i dette yrket, og slipper det umenneskelige presset som helsearbeidere går igjennom daglig. Anonymkode: c9fc9...335 Say what?! Det er jo stikk motsatt! Slettes ikke lett å finne fast jobb som lærer, mens sykepleiere kan velge og vrake. Jeg hadde valgt lærerutdanningen, helt klart! Da slipper du turnus, og du får fri i sommerferien, jul, påske osv. Hilsen turnusarbeider som angrer! Anonymkode: 0862d...212 1
Gjest WeirdAlien Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 Det er aldri for sent å begynne på det du virkelig har lyst til. Om du så er på det første eller tredje året på et studie. Jeg synes du skal gå for det. Magefølelsen tar sjeldent feil.
Lammelåret Skrevet 17. oktober 2016 #5 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg ville fullført sykepleieutdanningen. Det er også en pedagogisk utdannelse, er det ikke? Etter litt arbeidserfaring kan du ta ped, så har du dobbelt kompetanse. Jeg tror at det er et bedre alternativ enn å kutte utdannelsen og starte en ny. Som sykepleier trenger du ikke jobbe med de typiske prosedyrene. Du må sjekke litt rundt omkring i området ditt for å finne hvor sykepleiere jobber, så er det sikkert arbeidsplasser som kan passe deg. Andre året er gjerne veldig praktisk orientert. Tredje året kommer gjerne mer teori inn i bildet, med avsluttende oppgave som høydepunkt. Siden du liker teori, kan kanskje mastergrad være aktuelt? Lykke til med valget! 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #6 Skrevet 17. oktober 2016 Hvor man bor avgjør jobbmarkedet. Her jeg bor er det omtrent like vanskelig å få 100% fast jobb både som lærer, førskolelærer og sykepleier. Men du skal jo jobbe resten av livet med det her, da hadde iallfall jeg sluttet og begynt på den utdanningen jeg hadde ønsket meg. Anonymkode: 11e53...c30
funginger Skrevet 17. oktober 2016 #7 Skrevet 17. oktober 2016 Hvis du heller vil bli lærer er det bare å bytte med en gang! Ikke noe vits i å fullføre sykepleie bare "fordi du allerede har begynt" eller "fordi det bare er ett(?) år igjen". 1
Lammelåret Skrevet 17. oktober 2016 #8 Skrevet 17. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor man bor avgjør jobbmarkedet. Her jeg bor er det omtrent like vanskelig å få 100% fast jobb både som lærer, førskolelærer og sykepleier. Men du skal jo jobbe resten av livet med det her, da hadde iallfall jeg sluttet og begynt på den utdanningen jeg hadde ønsket meg. Anonymkode: 11e53...c30 Dette er jeg ikke enig i. Ingen trenger å jobbe resten av livet i et yrke man er utdannet til. Sykepleieyrket er temmelig fleksibelt og man kan bygge på grunnutdanningen og fortsette som lærer eller gå over i andre yrker. I gamledager var det sånn at man utdannet seg en gang og så holdt man seg til yrket resten av livet (eller til man ble mor). Det er lenge siden det var sånn. Arbeidsmarkedet er langt mer flytende i dag. Utdannelse og påbygginger kan man ta hele livet.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #9 Skrevet 17. oktober 2016 7 minutter siden, Lammelåret skrev: Dette er jeg ikke enig i. Ingen trenger å jobbe resten av livet i et yrke man er utdannet til. Sykepleieyrket er temmelig fleksibelt og man kan bygge på grunnutdanningen og fortsette som lærer eller gå over i andre yrker. I gamledager var det sånn at man utdannet seg en gang og så holdt man seg til yrket resten av livet (eller til man ble mor). Det er lenge siden det var sånn. Arbeidsmarkedet er langt mer flytende i dag. Utdannelse og påbygginger kan man ta hele livet. Igjen så har dette med jobbmarkedet der man bor. Her jeg bor finnes det omtrent ikke noen slike stillinger du snakker om. HI er ferdig med ett års studie, og såvidt begynt på andre året, og angrer. I mine øyne er det da bedre å bytte til en utdanning hun har lyst på, enn å fullføre en hun ikke har lyst på, og må finne små smutthull for å finne dn sjanger hun kanskje kan tenke seg å jobbe med. Å skulle ta ped og videre undervise på sykepleie etter endt studie ser jeg på som en heller dårlig ide. De som skal undervise i sykepleiefaget bør ha relevant arbeidserfaring og praksis før de begynner som lærere. Anonymkode: 11e53...c30
Marimba Skrevet 17. oktober 2016 #10 Skrevet 17. oktober 2016 20 minutter siden, Lammelåret skrev: Jeg ville fullført sykepleieutdanningen. Det er også en pedagogisk utdannelse, er det ikke? Etter litt arbeidserfaring kan du ta ped, så har du dobbelt kompetanse. Jeg tror at det er et bedre alternativ enn å kutte utdannelsen og starte en ny. Som sykepleier trenger du ikke jobbe med de typiske prosedyrene. Du må sjekke litt rundt omkring i området ditt for å finne hvor sykepleiere jobber, så er det sikkert arbeidsplasser som kan passe deg. Andre året er gjerne veldig praktisk orientert. Tredje året kommer gjerne mer teori inn i bildet, med avsluttende oppgave som høydepunkt. Siden du liker teori, kan kanskje mastergrad være aktuelt? Lykke til med valget! Bare husk at dersom det er lærer (barneskole/u.skole) du vil bli så må du ta hele utdannelsen på nytt, nå med de nye kompetansekravene. Du får ikke brukt sykepleierutdannelsen til det (med mindre du ser for deg å undervise på sykepleierhøyskolen da ).
Lammelåret Skrevet 17. oktober 2016 #11 Skrevet 17. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Igjen så har dette med jobbmarkedet der man bor. Her jeg bor finnes det omtrent ikke noen slike stillinger du snakker om. HI er ferdig med ett års studie, og såvidt begynt på andre året, og angrer. I mine øyne er det da bedre å bytte til en utdanning hun har lyst på, enn å fullføre en hun ikke har lyst på, og må finne små smutthull for å finne dn sjanger hun kanskje kan tenke seg å jobbe med. Å skulle ta ped og videre undervise på sykepleie etter endt studie ser jeg på som en heller dårlig ide. De som skal undervise i sykepleiefaget bør ha relevant arbeidserfaring og praksis før de begynner som lærere. Anonymkode: 11e53...c30 Hun trenger ikke undervise på sykepleien, men blir kvalifisert til å undervise i skolen (som hun tror at hun ønsker). Kan også undervise innad i helsevesenet og andre steder. Her må ts undersøke selv.
Marimba Skrevet 17. oktober 2016 #12 Skrevet 17. oktober 2016 En annen mulighet, ts, er jo å vurdere helsesøsteryrket.
Lammelåret Skrevet 17. oktober 2016 #13 Skrevet 17. oktober 2016 5 minutter siden, Marimba skrev: En annen mulighet, ts, er jo å vurdere helsesøsteryrket. Viktig også her å undersøke arbeidsmarkedet før man velger. Det tar mange år å bli helsesøster.
Marimba Skrevet 17. oktober 2016 #14 Skrevet 17. oktober 2016 Akkurat nå, Lammelåret skrev: Viktig også her å undersøke arbeidsmarkedet før man velger. Det tar mange år å bli helsesøster. Det tror jeg nok er veldig lurt ja! Har skjønt at det heller ikke er verdens enkleste sak å komme inn på studiet, eller få seg jobb i ettertid. 1
Lammelåret Skrevet 17. oktober 2016 #15 Skrevet 17. oktober 2016 1 minutt siden, Marimba skrev: Det tror jeg nok er veldig lurt ja! Har skjønt at det heller ikke er verdens enkleste sak å komme inn på studiet, eller få seg jobb i ettertid. .. til tross for økonomiske bevilgninger til kommunene.. merkelig hvor lett pengene forsvinner til andre ting.. dét provoserer meg!
AKB Skrevet 17. oktober 2016 #16 Skrevet 17. oktober 2016 (endret) Tusentakk for innspill, det setter jeg pris på! Kom gjerne med erfaringene deres dersom du er sykepleier/lærer. Ja dette er nok noe jeg må finne utav selv. Helsesøster er noe jeg kunne sett for meg, men samtidig er det som dere sier en litt vanskelig veg å gå. Jeg hadde nok funnet noe innenfor sykepleien jeg ville likt å jobbe med, men er det verdt å satse på, når jeg tror jeg vil trives som lærer er spørsmål jeg stiller meg selv!. Skal i praksis på sykehus nå neste uke, så får se litt hvordan det blir. Tenker jeg uansett fullfører 2 året nå da jeg får prøvd meg ut i 3 ulike praksissteder, og med tanke på stipend/lån osv. Deretter kan jeg eventuelt starte på lærerutdanningen, og om jeg skulle finne ut at jeg angrer er det vel bare å ta det siste året på sykepleien som er igjen Jeg er så usikker og ubesluttsom når det gjelder dette... håper jeg finner utav det .. Fra meg som skrev innlegget! (Det ble visst anonymt..) Endret 17. oktober 2016 av AKB
Lammelåret Skrevet 17. oktober 2016 #17 Skrevet 17. oktober 2016 Hvis du skal hoppe av etter andre året er det lurt å snakke med skolen mtp hvor lett det er å "melde seg på" igjen til tredje året dersom du skulle få lyst til det igjen. Det som gjør meg litt skeptisk er at du virker så usikker. Det er ikke noe godt utgangspunkt for store valg, tenker jeg. Derfor tenker jeg at det er viktig at du snakker med flere enn KG-ere. Gjør det som skal til for å bli tryggere før du velger det ene eller det andre.
Gjest Mattie16 Skrevet 17. oktober 2016 #18 Skrevet 17. oktober 2016 Ts dette er som å lese om meg selv, jeg følte det på akkurat samme måte som deg, men fullførte likevel. Det ble IKKE mindre praktisk de siste årene, heller mer, kombinert med teoretiske oppgaver utenom praksisen. Jeg angrer på at jeg ble sykepleier og hadde aldri valgt det igjen. Har jobbet innen alle områder man kan med grunnutdanning, men tro meg, en viss grad av pleie og prosedyrer kommer man ikke unna- selv ikke i psykiatrien. Jeg tror ikke det er enkelt å jobbe som lærer, men at det er en del fordeler ift sykepleien likevel, som at man slipper turnus, man kan legge opp arbeidet sitt selv til en viss grad, og man blir ikke fysisk utslitt og pådrar seg diverse slitasjeskader. Det er ikke mange sykepleiere som blir gamle i sitt yrke, eller jobber fullt. Da er det nok flere av dem blant lærerne, og det sier jo sitt. Jeg er glad jeg har en utdannelse såklart, men hadde ikke valgt den pånytt.
Marimba Skrevet 17. oktober 2016 #19 Skrevet 17. oktober 2016 Nå vet jeg ingenting om studiehverdagen til sykepleiere, men har du dager med kortere undervisning eller noe? Isåfall ville jeg meldt meg som vikar ved noen skoler. Da ville du hvertfall fått et lite inntrykk av lærerhverdagen
AKB Skrevet 17. oktober 2016 #20 Skrevet 17. oktober 2016 Akkurat nå, Lammelåret skrev: Hvis du skal hoppe av etter andre året er det lurt å snakke med skolen mtp hvor lett det er å "melde seg på" igjen til tredje året dersom du skulle få lyst til det igjen. Det som gjør meg litt skeptisk er at du virker så usikker. Det er ikke noe godt utgangspunkt for store valg, tenker jeg. Derfor tenker jeg at det er viktig at du snakker med flere enn KG-ere. Gjør det som skal til for å bli tryggere før du velger det ene eller det andre. Ja det er nok veldig lurt å snakke med skolen med tanke på å hoppe av et år, og det å prate med karriereveileder skal jeg gjøre. De har ikke det på skolen vår, men det finnes helt sikkert noen utenom. Takk for svar 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå