Ellevill Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 Hei! Det er mulig dette er et tåpelig spørsmål, men jeg har ingen erfaring med NAV-systemet. Etter et selskap i går kveld lurer jeg på følgende: En av gjestene har en ungdom som ikke klarer å skaffe seg lærlingsplass og er fortvilet over dette. Ungdommen søker på lærlinglasser og drar dessuten fra bedrift til bedrift og legger igjen sine papirer. Samtidig forsøker ungdommen å skaffe seg annen jobb for å ha en inntekt, men dette er ikke så enkelt da om det blir tilbud om lærlingplass, er det vanskelig å ha forpliktelser og avtale også med annen arbeidsgiver. Litt kinkig, situasjon, altså. Noen mente at denne personen hadde rett på støtte fra NAV, andre mente at det var fullstendig utelukket. Jeg aner ikke, men vil vel tro det ikke er støtteordninger i slike situasjoner? Har noen erfaring fra liknende situasjon? Ungdommen er 19 år og har avslukket VK 1 og VK 2, og skal altså ut to år som lærlig.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg jobber med disse ungdommene, og nei, de har dessverre uke krav på noe støtte. De forventes å tas vare på av foreldrene. Det er en fryktelig fortvilet situasjon for mange, og vi jobber alt vi kan hvert eneste år med å forsøke å stable på bena en læreplass for alle sammen. En del lærebedrifter er flinke, og tar inn opptil flere. Men det er jammen mange bedrifter som burde være seg sitt ansvar bevisst, og faktisk begynne å ta i mot lærlinger så disse flotte ungdommene får en sjanse! Anonymkode: 9f429...bec 8
Ellevill Skrevet 17. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2016 Takk for svar - det var det jeg trodde. :-( Heldigvis har denne ungdommen tak over hodet og hjelp fra foreldrene sine, men det er dessverre ikke alle som er så priviligerte.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 De har krav på økonomisk stønad som alle andre som ikke klarer å forsørge seg selv, men det er så klart fra måned til måned, litt hånd-til-munn-opplegg. Anonymkode: f4e4b...c34 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Over 18 år, så har ungdommen krav på sosialstønad, hvis han/hun ikke kan forsørge seg selv. Foreldrene har ikke forsørgelsesplikt når barnet er myndig. Anonymkode: 62091...b47
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg tenker NAV sosialstøtte. Bør sjekkes opp i Anonymkode: c9e58...efe
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 Han kan også sjekke opplæringskontoret i fylkeskommunen der dere bor. Kanskje de kan hjelpe med å skaffe læreplass. Anonymkode: 91940...5d6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg tenker også sosialstønad. Og da om han mottar det er det mer sannsynlig at han kanskje kan få praksisplass via nav. Kanskje også lærlingsplass? Det er ikke noe som heter vk 1 eller vk 2 lengre. Det har vel ikke vært i bruk på over 10 år. Det heter VG1 og VG2. Anonymkode: ac60c...1d1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 På Monday, October 17, 2016 den 11.31, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med disse ungdommene, og nei, de har dessverre uke krav på noe støtte. De forventes å tas vare på av foreldrene. Det er en fryktelig fortvilet situasjon for mange, og vi jobber alt vi kan hvert eneste år med å forsøke å stable på bena en læreplass for alle sammen. En del lærebedrifter er flinke, og tar inn opptil flere. Men det er jammen mange bedrifter som burde være seg sitt ansvar bevisst, og faktisk begynne å ta i mot lærlinger så disse flotte ungdommene får en sjanse! Anonymkode: 9f429...bec Så sort/hvitt er det ikke. Alle over 18 år som ikke har arbeid og heller ikke kan dra omsorg for seg selv har rett på sosialhjelp. Anonymkode: 3abdb...420
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå