AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #1 Skrevet 17. oktober 2016 I enkelte barnehager blir urolige barn spent fast med sele ved matbordet. Fylkesmannen i Vestfold ber om klarere retningslinjer for bruk av tvang og makt mot små barn. http://www.nettavisen.no/nyheter/uklare-retningslinjer-for-bruk-av-tvang-i-barnehager/3423273384.html Er det å spenne fast et urolig barn med bøyle eller sele ved matbordet over grensen for det akseptable? Anonymkode: a1cbd...f6d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #2 Skrevet 17. oktober 2016 Det å måtte sitte så lenge på potten er jeg enig i er drøyt. Men her må vi bruke sele/ bøyle på vår urokråke, gjør vi ikke det er sjansen stor for at ho havner på hodet ut av stolen, eller klatrer videre opp på bordet Anonymkode: 1c88f...86a 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #3 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg synes ikke det er greit. Jeg jobber i helsevesenet og hos demente så får ikke vi sette et bord foran stolen deres eller sette på dem seler slik at de ikke skal falle ut av stolen uten å få tillatelse av fylkeslegen. Selv det å sette opp sengehesten må vi ha tillatelse fra pårørende om pasienten selv ikke har samtykkekompetanse. Og dette er jo voksne, men mentalt så er de som små barn. De voksne i barnehagen bør klare å håndtere barna, de har tross alt utdannelse i dette. Jeg har barn selv og vet at det kan være veldig krevende, og de er som alle andre steder dårlig bemannet, men å sette på seler på hylende og urolige barn er feil. Jeg ville aldri ha gjort det hjemme. Anonymkode: 38576...823 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg ville heller at mitt barn skulle fått en sele enn å falle ned fra stolen. Men syns ikke det er greit å spenne de fast som "straff". Anonymkode: 40136...d66 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #5 Skrevet 17. oktober 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: I enkelte barnehager blir urolige barn spent fast med sele ved matbordet. Fylkesmannen i Vestfold ber om klarere retningslinjer for bruk av tvang og makt mot små barn. http://www.nettavisen.no/nyheter/uklare-retningslinjer-for-bruk-av-tvang-i-barnehager/3423273384.html Er det å spenne fast et urolig barn med bøyle eller sele ved matbordet over grensen for det akseptable? Anonymkode: a1cbd...f6d Det har med sikkerhet å gjøre og da. jeg jobbet i en barnehage for mange år siden, og der var det en treåring som var veldig vill, og han kunne plutselig finne på å klatre ut av stolen og ramle ned på gulvet, vi hadde jo mange småbarn å passe, men det var helt greit for han å ha på selen. Da kunne han ikke klatre ut, han fikk rutine på at han hadde sele ved matbordet. Da han ble litt større og skjønte at han måtte sitte i ro ved bordet, holdt det med bøyle, og senere kuttet vi også ut bøylen. Anonymkode: 2295e...eb1 2
Vera Vinge Skrevet 17. oktober 2016 #6 Skrevet 17. oktober 2016 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har med sikkerhet å gjøre og da. jeg jobbet i en barnehage for mange år siden, og der var det en treåring som var veldig vill, og han kunne plutselig finne på å klatre ut av stolen og ramle ned på gulvet, vi hadde jo mange småbarn å passe, men det var helt greit for han å ha på selen. Da kunne han ikke klatre ut, han fikk rutine på at han hadde sele ved matbordet. Da han ble litt større og skjønte at han måtte sitte i ro ved bordet, holdt det med bøyle, og senere kuttet vi også ut bøylen. Anonymkode: 2295e...eb1 Å spenne fast en 3-åring høres jo spesielt ut, da. Å ha bøyle eller sele på en 1-åring f.eks. er noe helt annet. I vår barnehage sitter de ved lave bord på småbarnsavdelingene, og stolene er da helt åpne. De lærer seg å sitte ganske stille der, ser jeg. Men om de skulle sitte ved høye bord, ville jeg håpe de hadde en form for sikring av de minste. Men å spenne fast en 3-åring er såpass spesielt at jeg ville håpe det var helt spesielle grunner, som at barnet hadde en diagnose som kunne forsvare det, fordi barnet kunne være til fare for seg selv. I artikkelen nevnes også om man kan kle på barn en genser med tvang, og det blir jo noe annet. Små barn klarer jo ikke å velge egnede klær når de skal ut, og de kan slå seg helt vrange og ikke forstå at de da ikke kan gå ut uten genser. Da håper jeg de bare tar på barna genseren. Alternativet blir jo at barnet aldri får gå ut, og alle er jo enige om at det ikke er bra. Endret 17. oktober 2016 av Vera Vinge 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #7 Skrevet 17. oktober 2016 Mitt barn hadde aldri i verden frivillig sittet på en stol for å spise da han begynte i barnehagen. Da hadde han heller valgt å bli på gulvet og leke. Jeg er veldig glad for at de ansatte løftet barna opp i stolene og satte på dem seler heller enn å la dem gå sultne altså. 1-2-åringer er ikke akkurat i stand til å ta slike valg selv. Anonymkode: 9db52...f9f 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #8 Skrevet 17. oktober 2016 I barnehagen der min går sitter småbarna (1-2) enten i IKEA-stoler, de som har "bøyle" eller tripp trapp med bøyle. Vi sluttet nettopp med dette hjemme - kan ikke skjønne at det skal være et problem, før falt han ut eller klatret ut av stolen hvis ikke.. Anonymkode: f139b...47a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #9 Skrevet 17. oktober 2016 Min triller og sover også med seler på i sportsvognen, både hjemme og i barnehagen - er ikke det greit? Vil heller det enn at han skal falle ut Anonymkode: f139b...47a 3
_Malene Skrevet 17. oktober 2016 #10 Skrevet 17. oktober 2016 (endret) De bhg jeg har erfaring med (3 stk), har brukt ikeastoler til de aller minste, og lave bord/ stoler til de eldre (ca 2+). Endret 17. oktober 2016 av _Malene
RompeRusk Skrevet 17. oktober 2016 #11 Skrevet 17. oktober 2016 For å si det slik - hos oss er alternativet hos nesten alle 2-åringene bøyle eller daglig blåkul. Tror foreldrene tar det valget lett (vet hva jeg hadde valgt iallefall). Åtvinge barna til bleieslutt er fullstendig uakseptabelt 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #12 Skrevet 17. oktober 2016 Er det like ille å ha sele i vogn eller bil også da? Jeg jobber selv i barnehage, og selv om jeg ikke bruker sele på barna vi har nå (de er 2-3 år) så har det hendt vi har gjort det. Selvsagt ikke som straff eller for å tvinge urolige barn til å sitte ved bordet, men rett og slett for å unngå at barna ramler ned fra stolene sine og slår seg ganske kraftig. For selv om man ideelt sett skal være en voksen pr. tre småbarn er man ofte ikke det, og man har ikke anledning til å sitte ved siden av og passe på alle småbarna hele tiden. Anonymkode: 08ecf...e01 6
RompeRusk Skrevet 17. oktober 2016 #13 Skrevet 17. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For selv om man ideelt sett skal være en voksen pr. tre småbarn Anonymkode: 08ecf...e01 Hehe... Lol. Gleder meg til 2020 og bemanningsnorm. Fastspenning skal selvfølgelig ikke brukes som straff, men en sikring fot at barna ikke faller ned 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #14 Skrevet 17. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det like ille å ha sele i vogn eller bil også da? Jeg jobber selv i barnehage, og selv om jeg ikke bruker sele på barna vi har nå (de er 2-3 år) så har det hendt vi har gjort det. Selvsagt ikke som straff eller for å tvinge urolige barn til å sitte ved bordet, men rett og slett for å unngå at barna ramler ned fra stolene sine og slår seg ganske kraftig. For selv om man ideelt sett skal være en voksen pr. tre småbarn er man ofte ikke det, og man har ikke anledning til å sitte ved siden av og passe på alle småbarna hele tiden. Anonymkode: 08ecf...e01 Er det ikke alltid minimum 1 voksen PR 3 småbarn? Her er de 7 voksne på 16 barn.. Anonymkode: f139b...47a
RompeRusk Skrevet 17. oktober 2016 #15 Skrevet 17. oktober 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke alltid minimum 1 voksen PR 3 småbarn? Her er de 7 voksne på 16 barn.. Anonymkode: f139b...47a Ingen regler, reglene er at det skal være forsvarlig. 7 voksne på 16 barn? Sorry, tror ikke på deg. Vi er 4 voksne på 25 barn 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #16 Skrevet 17. oktober 2016 3 minutter siden, RompeRusk skrev: Ingen regler, reglene er at det skal være forsvarlig. 7 voksne på 16 barn? Sorry, tror ikke på deg. Vi er 4 voksne på 25 barn Enig med deg! Hilsen bhg ansatt. ( Har vært vitne til et barn nesten stupte i gulvet-men ble reddet av selen.) Anonymkode: cb0a6...d2f
ss82 Skrevet 17. oktober 2016 #17 Skrevet 17. oktober 2016 At man spenner fast 1-2-åringer for at de ikke skal falle ned er jo helt greit. Slik jeg forstår det er dilemmaet det er snakk om større barn som blir spent fast fordi de er urolige ved bordet. Det synes jeg er problematisk.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #18 Skrevet 17. oktober 2016 1 time siden, RompeRusk skrev: Ingen regler, reglene er at det skal være forsvarlig. 7 voksne på 16 barn? Sorry, tror ikke på deg. Vi er 4 voksne på 25 barn Vel, de er faktisk det. 3 pedagoger og 4 barnehageansatte. Dette er riktignok fra 0-2 år, da - kanskje de må være flere der. Anonymkode: f139b...47a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #19 Skrevet 17. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, de er faktisk det. 3 pedagoger og 4 barnehageansatte. Dette er riktignok fra 0-2 år, da - kanskje de må være flere der. Anonymkode: f139b...47a ja de må være flere voksne på småbarnsavdelingene. men er det virkelig 16 barn på 1 avdeling?? Høres mye ut, og slitsomt ut for barna.. her er de maks 9. Anonymkode: 1c88f...86a
RompeRusk Skrevet 17. oktober 2016 #20 Skrevet 17. oktober 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, de er faktisk det. 3 pedagoger og 4 barnehageansatte. Dette er riktignok fra 0-2 år, da - kanskje de må være flere der. Anonymkode: f139b...47a De må være flere på småbarns ja, men dette er jo absurd mye. På vår småbarnsavdeling er de 15 barn og 4 voksne. Normalen er 3-4 småbarn per voksne. Ikke 2 per voksen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå