Gå til innhold

Lett å få jobb innen arealplanlegging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er allerede ferdig utdannet med master, og er over 30 år, men jobbutsikter er kanskje usikre nå. Lurer på om arealplanleggere får lett jobb nå og om noen få år? 

Hadde litt lyst til å ta bachelor i geografi (som er noe helt annet enn det jeg har studert), det fine ved uib her er at jeg kan ta inn frie studiepoeng. Så ser jeg at hib har master innen arealplanlegging og eiendom og da kan man ha en bachelor i geografi for opptak. 

Noen som jobber/har studert noe lignende og kan si hva dere syns om det? Er man nødt til å ha master for å få jobb? 

Anonymkode: 9dec3...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke studert noe sånn, men har en venninne som nettopp ble utdannet og fikk jobb.

Selv søker jeg jobb og ser mange arealplanlegger-jobber på både finn.no og nav.no nå. Hvordan det er om noen år er vanskelig å si da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda mange jobber hvis du er villig til å flytte litt på deg. Kommuner ansetter arealplanleggere i fleng for tiden virker det som. Jeg har selv blitt kontaktet og bedt om å søke eller stille til intervju på tre jobber de siste to årene, det er altså uten å ha søkt stillingen en gang. (Dette var alle private konsulentbyrå)  Jeg har jobbet både i privat og offentlig, og må ærlig innrømme at det å jobbe i en kommune, er mye bedre, og mye mer faglig  interessant.

Tips. Lønna er ikke så ille som folk skal ha det til heller. Så, krev samme lønn som du ville fått i det private ved å si at du lett får tilbud derfra.

Anonymkode: 2b766...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, samme AB som over... For å svare på spørsmålene dine. Ja, jeg tror Norge kommer til å få brukt for arealplanlegger i fremtiden. Og ja, jeg tror du bør ha master. 

Anonymkode: 2b766...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt stort behov for arealplanleggere i både offentlig (og privat) sektor, og det utdannes for få i forhold til behovet. Du kan måtte flytte på deg innledningsvis, men med bare ett års erfaring fikk jeg jobb i den kommunen jeg ønsket. Ble headhuntet til det private og kontaktes jevnlig av rekrutteringsbyrå. Har 6 års erfaring. 

Anonymkode: d3733...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...