Gå til innhold

Ingen motivasjonen, vekten går bare oppover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 22 år som de siste 3,5 årene har gått opp +- 15 kilo. Jeg har aldri klart å snu den trenden, og jeg frykter antall kilo bare kommer til å øke. Jeg er 167 cm og veier for tiden 70 kg. Jeg ønsker gjerne å gå ned 8-10 kilo så fort som mulig, og derifra komme inn i gode vaner som jeg kan klare å fortsette med. Jeg har forsøkt å finne ekstern motivasjon og belønninger, men så lenge den indre motivasjonen fra meg selv ikke er på topp, kommer jeg ikke langt. Har dere noen gode råd til hvordan jeg kan nå målet mitt før jul, og hvordan jeg kan finne en indre motivasjon som er sterk nok til at jeg klarer å stå på? 

Energifattigmat som gir en metthetsfølelse er også dypt ønsket, samt forslag til gode vaner i forhold til trening. 

Mvh

Tøysejenta

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motivasjon er oppskrytt. Jeg har gått ned 20 kilo og praktisk talt alt er takket være at jeg endret vanene mine. Legg fra deg tanken om å gå ned kjapt, for nøkkelen til varig vektnedgang ligger i å endre livsstilen. Det er dagens livsstil som har fått deg opp i vekt, så den kan du ikke gå tilbake til når du har gått ned det du skal. Hemmeligheten er å finne en sunnere livsstil hvor du fremdeles koser deg, men hvor vanene dine og hverdagen din inneholder mer aktivitet og sunnere mat.

Det finnes side opp og side ned med gode tips om mat og trening på nett. Jeg liker greatist.com og wellandgood.com. Lifesum eller MyFitnessPal er gode apper for å følge med på kaloritelling.

Noe som fungerte for meg var Nikes slagord, Just do it. For det er det det handler. Å gjøre i stedet for å tenke og grunne over om man egentlig har så innmari lyst og føler seg motivert.

Anonymkode: cf033...0cd

Skrevet

Forbered deg på å måtte lære alt omigjen...

Du kan ønske å gå ned i vekt som bare det, men det skjer ikke hvis du ikke også er villig til å gjøre de tingene som får deg ned i vekt. Den gode nyheten er at det ikke er så mye som skal til, hvis du bare gjør det riktig. Du skal ikke gå ned så fort som mulig, for det fører ikke til gode vaner etterpå, det fører til at du går tilbake til de vanene som gjorde deg overvektig, og gjerne litt ekstra, fordi du kommer til å savne dem. Derfor skal du ikke gjøre noe som helst som du opplever som mindre ålreit enn det du gjør nå. Hvis du trenger "motivasjon" til å følge en plan for å gå ned i vekt, betyr det bare at du kommer til å "sprekke". Sett opp en plan som du ser er gjennomførbar, som tar høyde for "avvik" (jul, bursdager, ferier, fester, sykdom, skader), og som med enkle justeringer er noe du kan tenke deg å følge resten av livet.

Med denne mentaliteten blir "energifattig mat som metter" irrelevant. Du setter sammen måltider slik at de blir balansert, og du spiser en mengde mat som får deg til å gå ned i vekt men som samtidig er tilstrekkelig til å holde deg mett. Du slutter å betrakte det å forspise seg til hvert måltid, eller småspise mellom måltidene, eller dessert hver dag, eller hva det nå er du har gjort for å gå opp i vekt, som normalt.

Tren for å bli flink i idrett, ikke for å gå ned i vekt. Finn noe du synes er gøy å holde på med. For å beholde form og helse er god gammeldags hverdagsaktivitet tilstrekkelig - gå til og fra jobb/skole, danse, leke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...