AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #1 Skrevet 16. oktober 2016 Etter mange kjipe julefeiringer hjemme hos min egen familie har jeg egentlig i år bestemt meg for å droppe feiringen helt. Jeg har noen familiemedlemmer jeg ikke orker å være med på juleaften. I dag lurte derimot kjæresten min på om jeg ville være med han og hans familie på juleaften. Da med mor og far, tanter og onkler, fettere og kusiner, så en del med andre ord. Tenkte jo med engang at det ville blitt koselig, vi har jo vært sammen i 5 år så ingen av dem er ukjente for meg. Men jeg har gjort litt googling på det og det virker som om det er mest vanlig når man enten har giftet seg eller fått barn? Har ikke lyst å trenge meg på liksom. Nå er vi henholdsvis 25 og 27 så vi er jo ikke akkurat tenåringer lenger, men vil gjerne ha deres tanker om saken? Anonymkode: 927f9...515
Pinecone Skrevet 16. oktober 2016 #2 Skrevet 16. oktober 2016 Min forlovede feiret jul med meg og min familie ogsaa foer vi forlovet oss Jeg syntes det var veldig koselig, og det var ikke noe rart i det hele tatt for oss.
Walterwhite Skrevet 16. oktober 2016 #3 Skrevet 16. oktober 2016 Her feiret vi jul sammen fra dag en. Ble sammen i mars, feiret jul hos pappa samme år og neste. I år skal vi til hans foreldre. For meg er det helt fjernt å ikke feire jul med samboeren før vi er gift. Vi deler livet sammen selv om det ikke er en ring på fingeren, også i jula. 2
bergenser Skrevet 16. oktober 2016 #4 Skrevet 16. oktober 2016 Feiret første jul sammen med kjæresten min for 3 år siden. Da hadde vi bare vært par i tre måneder, og bodde på forskjellige kanter av landet, men valgte å være sammen med hans familie da. Har flyttet sammen siden da, og har nå snart vår fjerde jul sammen ☺❤
bergenser Skrevet 16. oktober 2016 #5 Skrevet 16. oktober 2016 Er veldig opp til hver enkelt hva en føler seg komfortabel med. Og dere har jo vært sammen lenge nok til at det er sikkert at forholdet er seriøst, og da er det jo ingen problem å feire jul sammen ☺
Fjaselina Skrevet 16. oktober 2016 #6 Skrevet 16. oktober 2016 Det "vanlige" er kanskje at både han og ho har lyst til å vere heime hos eigen familie i jula, og så vert det delt feiring. Men dersom du vil, er eg sikker på at familien hans tek imot ein gjest til!
Ginavn Skrevet 16. oktober 2016 #7 Skrevet 16. oktober 2016 Er jeg den eneste som synes det er både merkelig og beundringsverdig at Norge er såpass utvikla, med tanke på hvor glade vi er i tradisjoner? "Jula skal feires med familien!" <.< Jeg hadde vært sammen med (eks)kjæresten i fem måneder før vi feira jul med familien hans (mor, stefar, søsken). En gang feira vi jul sammen, bare oss to. Og jeg hadde biff til middag. Selv om det ble slutt for lenge sida, angrer jeg ikke på disse to julefeiringene og føler det var "bortkasta" Ja, du kan feire jul med kjæresten din, hos familien hans Nei, det er ikke merkelig at dere feirer hos ham uten at dere er gift/har barn (seriøst, folk mener dette?) Nei, du trenger deg ikke på, fordi jula "er for familien ~*^__^*~" og det burde da omfatte mer enn DNA? Nei, TS, jeg rakker ikke ned på deg, jeg blir bare oppgitt fordi det er så mange dustete uskrevne regler i samfunnet som man ikke skulle tro var forenlige med 2016
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Hei igjen. Tusen takk for alle tankene og erfaringene dere kom med. Da satser jeg på å feire jul der i år, men hvordan gjør jeg det med gaver? Tar man liksom med seg gavene man har fra sin side av familien eller pakker man opp de før/etter man er tilbake? Anonymkode: 927f9...515
Tvist Skrevet 20. oktober 2016 #9 Skrevet 20. oktober 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen. Tusen takk for alle tankene og erfaringene dere kom med. Da satser jeg på å feire jul der i år, men hvordan gjør jeg det med gaver? Tar man liksom med seg gavene man har fra sin side av familien eller pakker man opp de før/etter man er tilbake? Anonymkode: 927f9...515 Jeg kommer sannsylingvis aldri til å gifte meg med mannen, og vi ønsker heller ikke barn. Men har feiret jul sammen siden første året vi ble sammen (har vært sammen i 7-8 å nå). Jeg tar med meg alle gavene jeg har fått. Når vi feirer hos hans familie, må jeg bare passe på å kjøpe gaver til alle som skal være der (sammen med kjæresten).
Byjenta! Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 Vi er forlovet, i år skal vi feire hos mine foreldre og med mine søsken og familie, neste år med hans. Her er det annenhver gang Helt normalt det.
Lou Salome Skrevet 20. oktober 2016 #11 Skrevet 20. oktober 2016 Ang. gaver: Du kjøper noe småtteri til alle som er tilstede, eventuelt bare er med på lappen på kjæresten din sine gaver til dem. Egne gaver: se det litt an, ta med et passe antall hvis det er slik at du pleier å få en haug, ta med alle hvis det ikke er så mange. Snakk med kjæresten hva som er vanlig/hvilket nivå de ligger på i hans familie, og dropp egne gaver hvis det er en totalt mismatch den veien at i din familie får du veldig dyre ting, i hans går det i symbolske.
kristine20 Skrevet 20. oktober 2016 #12 Skrevet 20. oktober 2016 Kjærsten og jeg har feiret jul sammen siden første året vi ble sammen. Mye fordi han er fra Tyskland og vi begge jobber i butikk og har mildt sagt mye gjøre i dagene før og etter julaften. da er det godt for oss begge å ta noen dager hos mine foreldre. Han kommer også så godt overens med hele familien, spesielt småsøsknene så det er veldig hyggelig å feire sammen. Han fikser noen gaver til min familie selv, annet tar vi sammen for økonomiens skyld.
FriCol Skrevet 20. oktober 2016 #13 Skrevet 20. oktober 2016 Samboer og jeg har også feiret jul sammen sidene første året vi var kjærester. Når det gjelder gaver gjør vi det bare sånn at han kjøper til sin familie og jeg kjøper til min, også skriver vi bare begges navn på alle lappene
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2016 #14 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle bli som om at de kan føle at du trenger deg på. Når dere har vært sammen i fem år, så har de jo blitt godt vant med tanken på dere som par. Dere er jo også i midten av 20-årene. Jeg var gift da jeg var på deres alder, men det er jo ikke noe krav at man må være det før man kan feire jul med svigers. Siden du har muligheten til det, og ikke har noe negative assosiasjoner til dem, så ville jeg gladelig takket ja til det. Ikke tenk på hva som er mest vanlig å gjøre. Tenk på hva som må til for at du skal få en hyggelig høytid. Anonymkode: f7995...8f2
Cleopatra. Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 Kjæresten min feiret jul med meg og min forholdsvis lille familie i fjor, og vi hadde bare vært sammen i 3,5 måned; dog kjent hverandre i 6 år. Så jeg synes bare det er koselig at du ble invitert til kjæresten din på julaften Absolutt ikke rart, og ikke føl at du trenger deg på; dere har tross alt vært sammen i 5 år.
minister-mio Skrevet 23. oktober 2016 #16 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg feiret jul annethvert år med mannens familie lenge før vi giftet oss. Syntes ikke det er noe rart
Rosalie Skrevet 23. oktober 2016 #17 Skrevet 23. oktober 2016 På 16.10.2016 den 23.51, Rørleggerfrue skrev: Her feiret vi jul sammen fra dag en. Ble sammen i mars, feiret jul hos pappa samme år og neste. I år skal vi til hans foreldre. For meg er det helt fjernt å ikke feire jul med samboeren før vi er gift. Vi deler livet sammen selv om det ikke er en ring på fingeren, også i jula. Vi, også. Ble sammen i juli, feiret første jul sammen under et halvår senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå