AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #1 Skrevet 16. oktober 2016 Trener 4 ganger i uken, 2-3 av gangene er det intervaller + styrke, mens de andre er kun løping/roing/spinning etc. Per trening passer jeg på å forbrenne 300kcal med kondisjonstreningen (altså styrke kommer i tillegg). Er dette bra nok? Holder på å gå ned i vekt. Kutter også i kaloriene, men lurer på hva som er en "god økt" med tanke på kalorier. Blir jo 1200 kalorier/uken kun på trening. Hva tenker dere? (Er forresten ikke i spesielt godt trent for tiden, skal ned etter en svært stillesittende graviditet og har virkelig latt meg selv ese ut i barseltiden, så har noen gode kilo å løpe vekk ) Anonymkode: e251e...c35
Wiggins Skrevet 16. oktober 2016 #2 Skrevet 16. oktober 2016 Du burde ikke ha fokus på å forbrenne en viss energimengde når du trener, du burde ha fokus på å komme i bedre form. Etterhvert som du kan trene på høyere intensitet og likevel ligge under syreterskel og trene lengre økter vil forbrenningen komme helt av seg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #3 Skrevet 16. oktober 2016 2 minutter siden, Wiggins skrev: Du burde ikke ha fokus på å forbrenne en viss energimengde når du trener, du burde ha fokus på å komme i bedre form. Etterhvert som du kan trene på høyere intensitet og likevel ligge under syreterskel og trene lengre økter vil forbrenningen komme helt av seg selv. Greit nok det, men jeg blir motivert av kalorier. Jeg trenger å ha kontroll og oversikt og dette er hva som fungerer for meg Hvis jeg trener kun på tid og vekter så blir jeg fort demotivert (jeg vet det, jeg har forsøkt flere ganger) og nå har jeg funnet min måte som gjør at jeg vil løpe de ekstra minuttene! Jeg skjønner hva du vil frem til altså, men det var ikke svar på spørsmålet mitt Takk uansett! Anonymkode: e251e...c35
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2016 #4 Skrevet 17. oktober 2016 Jeg teller ikke kalorier og skal ikke ned i vekt, men når jeg forbrenner 300 kcal på en økt er det ikke akkurat veldig mye i mine øyne. Jeg har da egentlig vært ganske lat når jeg bare har forbrent 300. Normalt ligger jeg på 500-600 kcal i forbrenning hver økt. Men du sier du er dårlig trent, og da klarer du nok ikke enda trene så hardt. Hvis du begynner med å plutselig trene kjempehardt kan du bli overtrent. Anonymkode: 74f06...49b
Gjest Tigress Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Det er jo heilt umogleg å seie, det må du nesten avgjere sjølv. Og så er det jo kjempestor skilnad på kva du gjer, også - ein brukar ikkje like mange kaloriar på å svømme som på å springe, men det blir for dumt å seie at 45minutter svømming ikkje er like bra som 45min løping. Eg sjekka eit par av øktene mine, og fann ei løpeøkt der eg hadde vore ute i 45 minutt: 319 kcal, og ei svømmeøkt på 47 minutt der eg hadde brukt 256 kcal. Det er inga tvil om at den svømmeøkta var ei mykje betre økt enn den dassete løpeøkta. Same dag som den dassete løpeøkta hadde eg meg ei svømmeøkt på 55min, der rauk det med 384 kcal, og det skal eg seie var svømmeøkta si, altså. Men altså "berre" 65 kcal meir enn løpeøkta. Så eg seier som Wiggins: skift fokus.
drue Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg er litt som deg, liker å kunne se sånn cirka hvor mange kalorier jeg har kvittet meg med i løpet av en økt. Jeg teller for øyeblikket kalorier, og jeg liker å spise opp treningskaloriene mine. Det varierer dog veldig hvor mye jeg forbrenner på en økt, avhengig av hva jeg gjør; 2 ganger i uka er jeg i fjellet, da forbrenner jeg alt fra 600-900 kalorier i følge klokka mi. Da er jeg ute i 1-2 timer. Trener jeg en time styrke har jeg brukt ca 300 kalorier, på dager da jeg trener rolig kondisjon forbrenner jeg kanskje 300-400 kcal på 1 time. Jeg går derimot ikke ut og tenker "I dag må jeg bruke minimum 400 kalorier", på trening liker jeg best å ha fokus på om jeg klarer å løfte tyngre eller å løpe opp fjellet raskere. I tillegg ser jeg det kun som en pekepinn da pulsklokka nok ikke er pinlig nøyaktig. Man bør ikke ha skyhøy intensitet på hver trening heller, så bare bra med noen rolige økter også. Og da forbrenner man selvsagt ikke like mye
BlendaSensitive Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 ..og alle tabeller, klokker, maskiner på tredemølla er også bare en gjennomsnitts beregning. Du kan forbrenne mye mer, eller mye mindre, enn det tallet du får opp. Dette er avhengig av kjønn, alder, din nåværende form, muskelmasse, og sikkert andre faktorer som jeg ikke vet om. Men forstår det er motiverende med noe å nå etter da. Men da kan du jo bare sette ett mål selv. Er jo uansett bare gjetting.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 17 minutter siden, BlendaSensitive skrev: ..og alle tabeller, klokker, maskiner på tredemølla er også bare en gjennomsnitts beregning. Du kan forbrenne mye mer, eller mye mindre, enn det tallet du får opp. Dette er avhengig av kjønn, alder, din nåværende form, muskelmasse, og sikkert andre faktorer som jeg ikke vet om. Men forstår det er motiverende med noe å nå etter da. Men da kan du jo bare sette ett mål selv. Er jo uansett bare gjetting. Man skal absolutt ikke følge kaloritellingen på tredemølla og andre slike maskiner. De er helt feil. Når man har klokke blir kaloriene telt ut i fra høyde, vekt og alder. Anonymkode: 74f06...49b
BlendaSensitive Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal absolutt ikke følge kaloritellingen på tredemølla og andre slike maskiner. De er helt feil. Når man har klokke blir kaloriene telt ut i fra høyde, vekt og alder. Anonymkode: 74f06...49b Var jo det jeg sa..? 1
drue Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) 28 minutter siden, BlendaSensitive skrev: ..og alle tabeller, klokker, maskiner på tredemølla er også bare en gjennomsnitts beregning. Du kan forbrenne mye mer, eller mye mindre, enn det tallet du får opp. Dette er avhengig av kjønn, alder, din nåværende form, muskelmasse, og sikkert andre faktorer som jeg ikke vet om. Men forstår det er motiverende med noe å nå etter da. Men da kan du jo bare sette ett mål selv. Er jo uansett bare gjetting. Tredemøller, o.l. er jo helt unøyaktige. Trener jeg på en ellipsemaskin i en time for eksempel, påstår den at jeg har forbrent 800-900 kalorier. Helt usannsynlig på min vekt. Pulslokka mi er nok ikke nøyaktig heller, men gir nok et mer riktig bilde av brukte kalorier. Så ville ikke satt pulsklokke i samme kategori som en tredemølle. Jeg pleier uansett å trekke fra 100 kcal fra den, og det har fungert fint til nå. Cm forsvinner Endret 18. oktober 2016 av drue 1
drue Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 2 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Var jo det jeg sa..? Tror AB ville poengtere at pulsklokkene er noe mer riktige enn beregningen tredemøllen gjør.
BlendaSensitive Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 1 minutt siden, drue skrev: Tror AB ville poengtere at pulsklokkene er noe mer riktige enn beregningen tredemøllen gjør. På det viset! Absolutt, klokke er jo mye mer presis ,enn tredemølle/elipsemaskin/sykkel. Jeg var litt upresis der ja. Men en klokke er også bare en anvisning, men mer korrekt enn maskin ja.
Angeleye Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Jeg blir også motivert av kalorier jeg forbrenner på trening På en styrkeøkt (70-90 min) forbrenner jeg 300-400 kcal. Men på en times løpetur forbrenner jeg ca 500-650 kcal. Endret 18. oktober 2016 av Angeleye
OPIgirl Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 På 17.10.2016 den 14.33, AnonymBruker skrev: Jeg teller ikke kalorier og skal ikke ned i vekt, men når jeg forbrenner 300 kcal på en økt er det ikke akkurat veldig mye i mine øyne. Jeg har da egentlig vært ganske lat når jeg bare har forbrent 300. Normalt ligger jeg på 500-600 kcal i forbrenning hver økt. Men du sier du er dårlig trent, og da klarer du nok ikke enda trene så hardt. Hvis du begynner med å plutselig trene kjempehardt kan du bli overtrent. Anonymkode: 74f06...49b Hvor lenge varer denne økten der du forbrenner 300 kcal?
Gjest Nanne70 Skrevet 19. oktober 2016 #15 Skrevet 19. oktober 2016 På 16.10.2016 den 23.41, AnonymBruker skrev: Trener 4 ganger i uken, 2-3 av gangene er det intervaller + styrke, mens de andre er kun løping/roing/spinning etc. Per trening passer jeg på å forbrenne 300kcal med kondisjonstreningen (altså styrke kommer i tillegg). Er dette bra nok? Holder på å gå ned i vekt. Kutter også i kaloriene, men lurer på hva som er en "god økt" med tanke på kalorier. Blir jo 1200 kalorier/uken kun på trening. Hva tenker dere? (Er forresten ikke i spesielt godt trent for tiden, skal ned etter en svært stillesittende graviditet og har virkelig latt meg selv ese ut i barseltiden, så har noen gode kilo å løpe vekk ) Anonymkode: e251e...c35 Bra nok i forhold til hva? Alt som gjør at du ligger i kaloriunderskudd vil jo gjøre at du går ned i vekt. Økt muskelmasse og intensive økter har positiv effekt på etter/hvileforbrenningen. Det viktigste - både for kaloriforbrenningen og formen - er imidlertid at du sørger for å øke belastning/intensitet/varighet etter hvert som du kommer i bedre form.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå